صفحه اصلی / سرخط خبرها / «تنگ نالک» نماد و الگوی برجسته مبارزه با سلطه گران در خاش
«تنگ نالک» نماد و الگوی برجسته مبارزه با سلطه گران در خاش

«تنگ نالک» نماد و الگوی برجسته مبارزه با سلطه گران در خاش

‌تنگ یا دره نالک در بخش مرکزی خاش بعنوان سرمایه تاریخی و طبیعی بلوچستان نماد و الگوی برجسته مبارزه قوم بیدار دل، هوشیار و با بصیرت قوم بلوچ با سلطه طلبان و سلطه گران است‌.

 

‌به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا،  مرزداری و غیوری از ویژگی‌ها و شاخص‌های قوم اصیل بلوچ بوده و شهرستان خاش دارای سرمایه های تاریخی، طبیعی، زیست محیطی و باستانی فراوانی بوده که هر کدام به تنهایی یک ارزش محسوب و دارای سند و محتواست.

تنگه نالک با دره ها و محیط زیست پاک و بکر در بخش مرکزی خاش سندی تاریخی از ایثار و فداکاری و وطن‌پرستی مردمان منطقه و سرمشق نسل جوان در پاسداری از میهن و دارای جایگاه مقدسی برای اهالی خاش است‌.

تنگ نالک در دهستان سنگان در بخش مرکزی خاش منطقه شکست ارتش انگلیس در مقابل مردم بومی منطقه و نیاکان استکبار ستیز طوایف شهرستان است و از طرفی داری ویژگی‌های سرزمینی و مخاطب و محیطی منحصر بفردی است که دارای طبیعت کوهستانی و آب شیرین و گونه های گیاهی خاصی بوده که در طول سال به صورت مستمر میزبان گردشگران از خارج استان و داخل استان است.

تنگه نالک در دهستان سنگان دارای پهنه و عرصه وسیع مرتع است که چراگاه احشام و دامهای اهالی منطقه و حتی مناطق همجوار در شهرستان میرجاوه بوده و بسیاری از طبیعت دوستان و بکرنوردان تماشا چرای احشام را به عنوان یک جاذبه در این منطقه به نظاره می نشینند.

در سالهای قبل با تاکیدات دولتمردان و برنامه ریزی فرمانداری شهرستان خاش کارهای ویژه و خلاقانه ای در پذیرایی از مهمانان و مسافران در ایام مختلف سال با مشارکت دهیاران و دستگاههای ستاد تسهیلات سفر فراهم آمده که تاکنون مورد استقبال مسافران قرار گرفته است.

گشت و گذار در طبیعت و رجوع مردم به طبیعت دارای ریشه های دینی و ملی بوده و انتظار و تقاضا از طبیعت‌گردان حفظ میراث طبیعی و مراقبت از طبیعت و بهداشت محیط طبیعی است.

تنگ نالک در بخش مرکزی خاش می تواند به عنوان نقطه ای از شهرستان خاش که شاهد حماسه و دلاوری مردمان منطقه در مبارزه با متجاوزان بوده است، ثبت ملی شود و بخشداری مرکزی شهرستان برنامه های خاصی برای معرفی بیشتر و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای حضور گردشگران و علاقمندان دارد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افزایش ۳۰درصدی قیمت خرید برگ سبز چای/ پیش‌بینی تولید ۱۴۵ هزار تن برگ سبز چای

به گزارش کسب و کار نیوز ، حبیب جهان ساز در خصوص وضعیت برداشت و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.