صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / سازمان نظام پزشکی چگونه بر تخلفات پزشکان نظارت می‌کند؟
سازمان نظام پزشکی چگونه بر تخلفات پزشکان نظارت می‌کند؟

سازمان نظام پزشکی چگونه بر تخلفات پزشکان نظارت می‌کند؟

مدیر نظارت سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی گفت: رسیدگی به تخلف‌های پزشکان در زمینه ارزان‌فروشی خدمت، بستن قراردادهای پنهانی با داروخانه‌ها و... توسط سازمان نظام پزشکی پیگیری می‌شود و از نظر قانونی جرم محسوب می‌شود.

تجهیزات پزشکی

فهیمه‌سادات سالاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در رابطه با تخلف‌هایی که در حوزه تبلیغات انجام می‌شود، اظهار کرد: اخلاق پزشکی بایستی در تمامی موارد رعایت شود، انتشار تصاویر بیماران، در صفحه‌های شخصی پزشکان یا دیگر افرادی که در اتاق عمل فعالیت می‌کنند، قطعا تخلف است و پیگیری قانونی خواهد شد. نظارت ما به عنوان یک نظام صنفی، براساس حمایت از کسانی است که عملکرد درست و صحیحی دارند. 

وی افزود: بسیاری از کلینیک‌ها در سطح شهر مشهد وجود داشتند که تصاویر بسیار نامناسبی از بیمار را در تبلیغات خود، به کار می‌بردند و نظام پزشکی با این متخلفان برخورد کرده‌ است. گفتنی است که سامانه‌ای به نام شکایت بر تبلیغات وجود دارد و مردم می‌توانند به‌وسیله این سامانه شکایت‌های خود را در این موارد اعلام کنند. این سامانه برای نخستین دوره در نظام پزشکی تعریف شده  است و درحال تقویت آن هستیم. 

سالاری ادامه داد: باید توجه داشت که قانون تنها در بخش رسیدگی به شکایت‌های در حوزه تبلیغات این اختیار را به سازمان نظام پزشکی داده است. درواقع این سازمان، در زمینه تخلفات تبلیغاتی می‌تواند  به صورت مستقیم وارد عمل شود و پیگیری‌های لازم را انجام دهد. از سویی دیگر شماره‌ای تلگرامی برای ثبت شکایت در زمینه تبلیغات وجود دارد، شاکیان می‌توانند تصویری از اصل تخلف را به شماره تلگرامی بفرستند؛ چراکه اینگونه تصویرها، مدرک تخلف هستند. 

مدیر نظارت سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی تشریح کرد: اگر فرد متخلف عضو جامعه پزشکان باشد قطعاً سازمان نظام پزشکی با وی برخورد خواهد کرد. یکی از مشکلات اصلی ما وجود محدودیت در برخورد با متخلفان است. سازمان نظام پزشکی از هیچ پزشکی که تخلف کرده، نمی‌گذرد. یکی از موضوعاتی که وجود دارد این است که برخی افراد خود را پزشک معرفی می‌کنند، حال آنکه در نظام پزشکی فاقد شماره هستند.

وی با بیان اینکه «بایستی مجوز نظام پزشکی روی تبلغیات سطح شهر نوشته شده باشد» توضیح داد: نبود مجوز نظام پزشکی روی تبلیغات سطح شهر، نوعی تخلف است و بایستی به واحد شکایت از تبلیغات ارجاع داده شوند. نکته مهم دیگر این است که نظارت بر بخش بهداشت و آموزش بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است. بنابراین نظارت و رسیدگی بر تخلفاتی که دانشجویان یا استادان آن‌ها در زمینه پخش تصویر بیماران خود در صفحه‌های شخصی‌شان و … انجام می‌دهند بر عهده دانشگاه‌ علوم پزشکی است.

باید حریم بیمار حفظ شود

 سالاری با اشاره به حفظ حریم بیمار توسط پزشک خاطرنشان کرد: با توجه به محرم بودن پزشک نسبت به بیمار باید حریم وی حفظ شود. بنابراین باید همه اطلاعات بیمار، حفظ شود. ممکن است پزشکانی یا دیگر افرادی که در بیمارستان‌ها فعالیت می‌کنند، آگاهی در زمینه حفظ اطلاعات بیمار نداشته باشند و ممکن است که بخشی نیز اطلاع داشته باشند و عامدانه اطلاعات بیمار را پخش کنند و در این صورت، بخش نظارت در دانشگاه علوم پزشکی به عنوان یک حوزه بسیار وسیع چنین مواردی را پیگیری می‌کند. از سویی دیگر سازمان نظام پزشکی نیز با این بخش در ارتباط است و هر مشکلی که در این راستا وجود داشته باشد به دانشگاه  اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی در رابطه با تخلفات پزشکان در زمینه بستن قرارداهای پنهانی که با برخی از آزمایشگاه‌های خصوصی برای فرستادن بیمار به آنجا و دریافت درصد، توضیح داد: در نظام پزشکی دو بخش متفاوت وجود دارد که یکی از آن‌ها تخلفات انتظامی است. مشکلی که نظام پزشکی در برخورد با متخلفان دارد در زمینه گزارش‌ها و مستندسازی‌هاست. درواقع مردم تخلف را می‌بینند، اما نمی‌دانند که بایستی به کجا اعلام کنند. زمانی که تخلف انجام شده و گزارش می‌شود بحث اثبات آن طرح می‌شود که باید نظام پزشکی در این موارد نیز ورود پیدا کند.

سالاری توضیح داد: در آخرین نامه‌ای که از سوی دانشگاه علوم پزشکی فرستاده شده، اعلام گردیده است که انجام هرگونه تخلف در مطب‌ها انجام شود، پیگیری می‌شود. بخش نظارت بر تبلیغات نظام پزشکی، مدت شش ماه آغاز به کار کرده است، این درحالیست که قانون‌گذار هنوز اجازه ورود ما به بخش نظارت بر تخلف برخی پزشکان در مطب‌ها را نداده است. نظام پزشکی باید در زمینه نظارت دو بخش را بسیار تقویت کند، پشتیبانی از افرادی که عملکرد درستی دارند.

 مدیر نظارت سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه «متأسفانه زمانی که عملکرد اشتباهی در جامعه فراگیر شود تبدیل به عرف جامعه می‌شود و فردی هم که عملکرد درستی دارد زیر سوال می‌رود» افزود: برای نمونه ارزان‌فروشی خدمت یکی از تخلفاتی است که کم‌کم تبدیل به عرف می‌شود. همه معتقدند پزشکی که پولی از بیمار دریافت نکند فرد خوبی است، اما از نگاه صنفی، پزشکی که ارزان‌فروشی خدمت دارد و از همه بیماران خود پول اندکی دریافت می‌کند، مرتکب تخلف شده است؛ زیرا فردی که خدمات ارزان پزشکی ارائه می‌دهد نمی‌تواند زمان کافی برای بیمار خود بگذارد یا از مواد و محصولات استاندارد استفاده کند. 

دادن دارو به بیمار بدون نسخه پزشک تخلف است و پیگیری قانونی دارد

وی تشریح کرد: درواقع ارزان‌فروشی خدمت، آسیب به صنف پزشکان است. بنابراین این اقدام از نظر صنفی نیز اخلاقی نیست. نمونه دیگر تخلفاتی که توسط سازمان نظام پزشکی مورد بررسی قرار می‌گیرد، فروش دارو بدون نسخه پزشک است. سازمان غذاودارو با این دسته از تخلفات برخورد می‌کند، یا ویزیت بیمار در داروخانه‌ها که اقدامی اشتباه و تخلف بزرگی است. مسئولان داروخانه‌ها بایستی دارو را براساس نسخه تجویز کنند.

«خوددرمانی» منجر به مقاومت دارویی و عدم درمان بیماری می‌شود

سالاری ادامه داد: برخی از بیماران به دلیل وضعیت اقتصادی نامناسب، مراجعه حضوری به داروخانه‌ها می‌کنند و بدون نسخه پزشک تقاضای دریافت دارو دارند. بسیاری از داروخانه‌دارها به این بیماران اعلام می‌کنند که این کار تخلف است و بایستی به پزشک مراجعه کنند. درواقع نیازمند فرهنگ‌سازی رسانه‌ها در این موارد هستیم.متأسفانه در برخی از داروخانه‌ها این تخلفات صورت می‌گیرد و بدون نسخه دارو را به بیمار می‌دهند. درواقع یکی از علل ایجاد مقاومت‌های دارویی در برابر برخی بیماری‌ها به دلیل خوددرمانی افراد است. مردم نمی‌دانند که فروش دارو بدون نسخه کار اشتباهی است. اگر تمامی این موارد به بخش نظارت سازمان نظام پزشکی ارائه شود، پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.

مدیر نظارت سازمان نظام پزشکی در رابطه با سامانه تلگرامی برای ارائه تخلفات در زمینه پزشکی توضیح داد: سامانه تلگرامی طراحی شده تا افرادی که گزارشی در رابطه با تخلفات حوزه پزشکی ارائه می‌دهند، ناشناس باقی بمانند. یکی از مشکلات ما در رسیدگی به تخلفات، طولانی بودن فرایند رسیدگی در حوزه قضایی است. درواقع در زمینه نظارت، چندین سازمان با یکدیگر ارتباط دارند. برای نمونه سایت‌هایی چون نت‌برگ و تخفیفان که برخی از خدمات پزشکی را تبلیغ می‌کنند اطلاعی در زمینه تبلیغاتی که فاقد مجوز نظام پزشکی هستند ندارند. بنابراین برای پیگیری از تخلفات تبلیغاتی اینترنتی این سایت‌ها بایستی به پلیس فتا مراجعه کنیم. 

تبلیغ دارو در فضای مجازی تخلف است

وی افزود: در این موارد پلیس فتا پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ و پرونده وارد دادستانی شده‌ است، اما هنوز نتیجه‌ای در بر نداشته است. درواقع این موضوع بایستی از طریق رسانه‌ها به مردم اطلاع‌رسانی شود. مردم، تنها به تبلیغاتی اعتماد کنند که دارای مجوز نظام پزشکی است. از سویی دیگر تبلیغ دارو در فضای مجازی تخلف است. نظام پزشکی به هیچ عنوان برای تبلیغ دارو، مجوز صادر نمی‌کند؛ چراکه انگیزه‌ای برای خوددرمانی افراد می‌شود. 

سالاری در رابطه با چارت نظارتی بر تبلیغات تابلوها در سطح شهر اظهار کرد: در این زمینه یک چارت نظارتی  تعریف شده که مورد تأیید سازمان نظام پزشکی است. تابلوهای تبلیغاتی موجود در سطح شهر که در زمینه‌های گوناگون چاقی، لاغر، جوان‌سازی و… هستند فاقد مجوز و غیرقانونی‌اند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سفال و کاشی

مرمت ۱۰۰ قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,مژگان موسی‌زاده با بیان این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.