صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / تکاپوی بازار برای فروش موبایل
تکاپوی  بازار  برای  فروش  موبایل

كاهش يك‌باره نرخ دلار موجب كاهش قيمت‌ها در بازار تلفن همراه شد

تکاپوی بازار برای فروش موبایل

از روز دوشنبه نتايج سقوط ارزش دلار را در بازارهاي مختلف ديده و شنيده‌ايم.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز،  یکی از این بازارها، بازار موبایل است که ماه‌هاست تحت‌تاثیر نوسانات نرخ ارز خرید و فروشی در آن انجام نمی‌گرفت. در حال حاضر با سقوط یک‌باره نرخ دلار در بازار ایران شاهد هستیم که در بازار موبایل به عنوان وابسته‌ترین بازار به دلار تکاپوی خوبی وجود دارد و فروشندگان تمایل زیادی برای فروش کالا نشان داده‌اند. حتی فروشگاه‌های آنلاین که تا چندی پیش در بخش کالاهای دیجیتال خود گوشی تلفن همراه را حذف کرده بودند و موجودی نداشتند، اقدام به عرضه موبایل برای فروش کرده‌اند. کاهش نرخ دلار همزمان با بالا رفتن فروش دلارهای خانگی می‌تواند اتفاق خوبی برای فروش تجهیزات وارداتی با نرخ مناسب باشد. با توجه به کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی نرخ تابلوی صرافی‌ها، قیمت موبایل نیز به همین اندازه با توجه به فهرست قیمت‌ها کاهش داشته است. این در حالی است که این میزان کاهش قیمت با تداوم روند کاهشی، ادامه‌دار خواهد بود و قیمت گوشی‌های تلفن همراه در بازار به نرخ واقعی نزدیک‌تر خواهد شد. کارشناسان بازار موبایل معتقدند در پی تداوم کاهش نرخ ارز در دو روز اخیر، قیمت گوشی کاهش یافته و تمایل فروشندگان برای فروش کالا بیشتر شده است، البته قیمت گوشی‌ها هنوز نسبت به هفته گذشته که هر دلار ۱۴ هزار تومان بود، بالاتر است. گوشی موبایل از جمله کالاهایی است که ارتباط مستقیم با نرخ دلار دارد و هر میزان افزایش یا کاهش نرخ ارز بدون معطلی در قیمت این کالا تاثیرگذار است.
مشاهدات فارس از بازار روز گذشته گوشی تلفن همراه نشان می‌دهد اگرچه قیمت‌ها نسبت به دو روز قبل کمتر شده، اما نسبت به هفته گذشته که نرخ دلار ۱۴ هزار تومان بود، بالاتر است. روز گذشته فهرست‌ قیمت‌های بیشتری ازسوی فروشندگان منتشر شد که نشان از تمایل فروشندگان به فروش بیشتر داشت. در رسم معمول بازار گوشی نیز در روزهای افزایش نرخ ارز، فروشنده‌ها به فروش بی‌رغبت می‌شوند، زیرا احساس می‌کنند ارزان‌فروشی کرده‌اند و در روزهای کاهش نرخ ارز علاقه‌مند به فروش می‌شوند، زیرا می‌توانند کالاهای خود را با قیمت بیشتری رد کرده و کالای جدید را با قیمت کمتری جایگزین کنند.

استارت کاهش قیمت‌ها در بازار موبایل زده شد
مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و تلفن همراه
نوسانات شدید نرخ دلار موجب کاهش فروش و کم شدن قدرت خرید مردم شد، در حالی که از روز گذشته و به دنبال کاهش ناگهانی نرخ دلار شاهد هستیم که تحرک به بازار تلفن همراه بازگشته و فروشگاه‌های بازار و فروشگاه‌های اینترنتی اقدام به فروش کالا کرده‌اند. امروز در شرایطی این اتفاق افتاده که ماه‌هاست این بازار آشفته است و کسی خریدی ندارد. قیمت گوشی موبایل به طور مستقیم به قیمت ارز وابسته است، چراکه یک کالای تمام وارداتی است، اما از روز گذشته تکاپو در بازار به چشم می‌خورد. البته بازار گوشی تلفن همراه تحت‌تاثیر نوسانات نرخ ارز، دارای نوسان است و قیمت‌ها لحظه به لحظه تغییر می‌کند، اما از روز گذشته کمی بازار به کاهش نرخ ارز واکنش نشان داده است. در صورتی که دلار ارزان شود، گوشی موبایل نیز به دلیل آنکه کالایی مصرفی است، ارزان خواهد شد که این اتفاق در حال وقوع است و نشانه‌های آن از روز گذشته در بازار وجود دارد. همچنین ثبات قیمت ارز، باعث ثبات قیمت گوشی موبایل خواهد شد. از روز گذشته شاهد کاهش ۲۰ درصدی قیمت موبایل در بازار هستیم که اگر نرخ ارز باز هم کاهش داشته باشد می‌توانیم امیدوار باشیم که این کاهش قیمت‌ها تا جایی پیش برود که مانند ماه‌های قبل تمام علاقه‌مندان بتوانند از بازار موبایل خرید کنند. فروشگاه‌ها نیز در این بین از ناراضیان افزایش نرخ ارز بودند، چراکه با این اتفاقات نتوانستند فروش داشته باشند و ضرر و زیان‌های بسیاری را متحمل شدند. واردات موبایل به دلایل مختلف که بارها درباره آن صحبت شده دچار نابه‌سامانی شد و تعهدات مبنی بر ورود ۶۰۰ هزار گوشی توقیفی هم انجام نشد تا بازار موبایل هر روز بدون مشتری و خرید و فروش باشد. فروشندگان به دلیل اینکه گوشی‌ها را با نرخ بالا از واردکنندگان خریداری کرده بودند نمی‌توانستند با ضرر و زیان فروش داشته باشند، اما در حال حاضر کاهش ارزش دلار در بازار موبایل امیدهایی را به وجود آورده و مشتریان را به بازار کشانده است. از سوی دیگر فروشندگان نیز تمایل زیادی برای فروش کالاهای‌شان دارند که امیدواریم این روند ادامه‌دار باشد.

همچنین مطالعه کنید:

۱.۸ میلیون سهامدار از طریق سجام سود دریافت کردند

به گزارش کسب و کار نیوز، جزییات واریز سود سهامداران در هفته اول تیرماه سال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.