صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / تولید فشارسنج دیجیتال در کشور/نیازمند مسامحه وزارت بهداشت با تولید داخل هستیم
تولید فشارسنج دیجیتال در کشور/نیازمند مسامحه وزارت بهداشت با تولید داخل هستیم

در گفت‌وگو با ایسنا اعلام شد

تولید فشارسنج دیجیتال در کشور/نیازمند مسامحه وزارت بهداشت با تولید داخل هستیم

رئیس هیئت مدیره یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت از تولید دستگاه فشارسنج دیجیتالی خبر داد و با اشاره به اینکه علت عدم ورود مستقیم محصول این شرکت به بازار، فرآیند طولانی و هزینه‌بر اخذ مجوزها و استانداردهای الزامی وزارت بهداشت است، گفت: نیازمند مسامحه وزارت بهداشت با تولید داخل هستیم.

فشارسنج دیجیتال

محسن صدری در گفت‌وگو با ایسنا درباره فناوری به کار رفته در فشارسنج دیجیتال، توضیح داد: در این دستگاه، سنجشِ فشار که به صورت دستی و با استفاده از پمپ و سایر کنترل‌ها انجام می‌شد، به صورت اتومات انجام می‌گیرد و امتیاز آن سهولت استفاده از این وسیله پزشکی است.

وی تشریح کرد: دستگاه فشارسنج، مورد استفاده افرادی‌ است که احتمالاً سال‌خورده‌اند یا به نوعی با مسئله فشارخون‌ درگیرند. در استفاده از نمونه دیجیتالی این دستگاه نیازی به شنیدن صدا با گوشی و آزاد کردن فشار بر اساس آن نیست. همه این‌ موارد در یک الگوریتم برنامه‌نویسی گنجانده شده که بر اساس آن فشار تا حد استاندارد به وسیله پمپ بالا برده می‌شود و برای میزان هوایی که باید از کابل تخلیه شود نیز حد استانداردی قرار داده شده است.

رئیس هیئت مدیره این شرکت‌ دانش‌بنیان با اشاره به اینکه همه موارد فوق تنها با فشردن دکمه فشارسنج انجام می‌گیرد، ایراد فشارسنج‌های دیجیتالی داخل بازار را دقت پایین آن‌ها عنوان کرد و افزود: دقت پایین نمونه‌های خارجی این دستگاه که هم‌اکنون داخل بازار هست، ممکن است به نشان دادن عدد اشتباه و ایجاد تشویش و نگرانی بی‌مورد در فرد بیمار یا بالعکس، بی‌توجهی او نسبت به وضعیت خود بینجامد.

صدری با بیان اینکه میزان دقت در فشارسنج اتومات به ۲ میلی‌متر جیوه رسیده است، توضیح داد: در فشارسنج جیوه‌ای دستی، میزان فشار با اندازه‌گیری اختلاف ارتفاع دو ستون جیوه در لوله مرتبط به دست می‌آید و مقدار فشار ناشی از ستون جیوه، به ارتفاع یک میلیمتر را، یک میلی‌متر جیوه (mmHg) می‌گویند که معادل با ۱۳۳٫۳۲۲۴ پاسکال است.

وی افزود: منظور از دقت ۲mmhg  این است که در بحث اندازه‌گیری فشارخون سیستولیک و دیاستولیک (فشار بالا و پایین فرد) با این دستگاه، ممکن است عدد فشار که در بازه حدود ۱۰ تا ۲۰ میلیمتر جیوه است، تا ۲ واحد خطا داشته باشد؛ این میزان انحراف عدد قابل قبولی بوده و در نمونه‌های ژاپنی (امرون) و آلمانی (بیورر) موجود در بازار انحراف بیشتری نیز وجود دارد.

نیازمند مسامحه وزارت بهداشت با تولید داخل هستیم

رئیس هیئت مدیره این شرکت‌ فعال در حوزه سلامت با اشاره به اینکه حمایت خاصی دریافت نکرده‌ایم، از همکاری این شرکت با یکی از شرکت‌های فعال در عرصه واردات این محصول خبر داد و گفت: طی این همکاری مشترک بنا شد تا تولید این محصول در اِشِل ۱۰۰۰ تایی انجام شده و در صورت موفقیت‌آمیز بودن آن، در تیراژ بیشتری به بازار عرضه شود.

صدری مهم‌ترین علت عدم ورود مستقیم این شرکت به بازار را بحث گرفتن مجوزها و استانداردهای الزامی وزارت بهداشت دانست و تشریح کرد: این فرآیند آغاز شده و استاندارد ایزو را اخذ کرده‌ایم. این در حالی‌ است که استاندارد تخصصی وزارت بهداشت نیز برای ما الزامی است و فرآیند اخذ آن یک سال به طول می‌انجامد.

وی ذیل موضوع انتظار از دستگاه‌ها برای حمایت از این محصول، خاطرنشان کرد: انتظار ما از وزارت بهداشت بالاتر است؛ چرا که وزارت صنعت، معدن و تجارت مسامحه بیشتری با تولید داخلی دارد. این در حالی است که وزارت بهداشت در بحث گرفتن مجوز گره‌هایی دارد، از جمله آن که گواهی حسن انجام کار را نمی‌پذیرد و نیازمند فرآیندی است که برای یک شرکت نسبتاً نوپا هزینه‌های گزافی دارد.

رئیس هیئت مدیره این شرکت‌ اضافه کرد: شاید اگر بخواهیم تمام مجوزهای مورد نیاز را دریافت کنیم، نیازمند صرف هزینه‌ای معادل ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان برای نیروی انسانی و مجوزها هستیم که این هزینه را می‌توان صرف تولید تیراژ ۱۰۰۰ تایی محصول و عرضه به بازار کرد.

صدری تصریح کرد: در این بازه زمانی یک سال و نیم (که ۶ ماه از تولید محصول گذشته است) طبیعتاً نمی‌توانیم منتظر بمانیم و به همین علت همکاری مشترکی را با شرکت مورد نظر آغاز کرده‌ایم.

وی انتظار اصلی از وزارت بهداشت را اندکی مسامحه با تولید داخل دانست و تأکید کرد: در گواهی ثبت اختراع، تئوری مسئله مورد تأیید قرار می‌گیرد. این در حالی‌ است که در فرآیند اخذ گواهی حسن انجام کار، محصول در چند مرحله به تولیدکنندگان نشان داده شده و دقت و همه ویژگی‌های آن با نمونه‌های خارجی سنجیده می‌شود؛ بنابراین عینیت محصول ثابت شده و نیازمند اندکی مسامحه است.

رئیس هیئت مدیره این شرکت‌ در همین زمینه اظهار کرد: همچنین در جریان اخذ گواهی دانش‌بنیان، یک تیم فنی مستندات و خروجی کار را بررسی کرده و چون از سوی یک ارگان دولتی یعنی معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری انجام می‌شود، می‌تواند در تسهیل این فرآیند مؤثر باشد.

قیمت پایین‌تر محصول نسبت به نمونه‌های چینی/نمونه‌های آلمانی وارد شده دارای ایراد هستند

صدری، فشارسنج را دستگاه تشخیصی درجه چندم دانست و تأکید کرد: از آن جایی که این تشخیص در لایه اول جامعه انجام می‌شود، ممکن است دقت پایین دستگاه خطرات جانبی را به همراه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: دقت در بازه مثبت-منفی ۲ برای کسی که فشارش روی ۱۲ یا ۱۴ است، خطر جانبی ندارد. در حال حاضر نمونه‌های چینی در بازار وجود دارند که فشار را دارای اختلافی بین ۶ تا ۸ واحد نشان می‌دهند که باعث می‌شود فردی با وجود فشار ۱۲ یا ۱۴ که دستگاه فشارسنج نشان می‌دهد، به پزشک مراجعه نکرده و بالعکس یک فرد کهنسال بی‌دلیل دچار تشویش و اضطراب شود.

رئیس هیئت مدیره این شرکت‌ درباره قیمت این محصول توضیح داد: پیش از عید امکان رقابت با نمونه‌های چینی سخت بود. علاوه بر این قیمت مواد اولیه مورد نیاز ما افزایش یافته و تأمین آن سخت شده است. با این حال قیمت نهایی محصول، از نمونه‌های چینی پایین‌تر است و می‌توانیم نسبت به قبل این محصول را راحت‌تر تولید و عرضه کنیم.

صدری حدود قیمتی این محصول را در ورژن‌های اولیه که در آن ملاحظات بازاری رعایت نشده، 250 هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت نمونه‌های غیراتومات این دستگاه ۴۰۰ هزار تومان است.

وی در پایان تصریح کرد: نمونه‌های آلمانی این وسیله در تیراژ ۱۰۰ هزار وارد شده و ۶۰ درصد دارای ایراد بوده‌اند. این در حالی است که پیگیری‌ها برای برگرداندن این محصولات انجام نشده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.