چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / تثبیت احیای قدرت بارزانی پس از حوادث سال گذشته
تثبیت احیای قدرت بارزانی پس از حوادث سال گذشته

اردشیر پشنگ با اشاره به نتایج برگزاری انتخابات پارلمانی کردستان عراق مطرح کرد

تثبیت احیای قدرت بارزانی پس از حوادث سال گذشته

یک کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به برگزاری پنجمین دوره انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق خاطرنشان کرد: نتایج این انتخابات در آینده سیاسی منطقه اقلیم کردستان عراق وهمچنین تعیین نوع اداره و رهبری این منطقه تاثیرگذار است .

بارزانی

اردشیر پشنگ در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه به دنبال تبعات برگزاری رفراندوم در منطقه اقلیم کردستان و همچنین از دست دادن کنترل کرکوک، «مسعود بارزانی» از سمت رهبری  منطقه اقلیم استعفا داد و «نیچروان بارزانی»  در کنار پست نخست وزیری به نیابت از رهبر اقلیم کردستان ، مسئولیت اداره تمام امور را در این منطقه به دست گرفت خاطرنشان کرد: یکی از دستور کارهای جدی پارلمان کردستان عراق در دوره جدید، تعیین تکلیف این موضوع است که آیا منطقه اقلیم قرار است به صورت ریاستی ادامه کار  دهد یا از “نیمه ریاستی-پالمانی” به “پارلمانی”تغییر می کند .

وی همچنین با بیان اینکه انتخابات پارلمانی در این منطقه در شرایطی برگزار می‌شود که یک سالی  است که از برگزاری رفراندوم جهت استقلال این منطقه از دولت مرکزی عراق گذشته و مردم این منطقه موضوع مبارزه با داعش را  هم پشت سر گذاشته اند ،گفت: همچنین در طول این مدت شاهد فوت جلال طالبانی رئیس اتحادیه میهنی کردستان عراق و همچنین «نوشیروان مصطفی امین»رئیس حزب گوران منطقه اقلیم کردستان بودیم و این تحولات بر وزن سیاسی گروه های فعال کرد در این منطقه موثر بوده است .

پشنگ با اعتقاد بر اینکه این انتخابات در حقیقت وزن احزاب سیاسی در منطقه اقلیم را نیز مشخص می‌کند، خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی شاهد تداوم افول تدریجی جایگاه گروه‌های اسلام گرا از جمله «اتحاد اسلامی» ،«جماعت اسلامی » و «حرکت اسلامی» در این منطقه هستیم که البته این افول از زمان حمله داعش به این منطقه آغاز شد و در انتخابات پارلمانی عراق این موضوع به وضوح مشاهده شد چنان که که تعداد کرسی‌های  این گروه‌های اسلامی نسبت به قبل  کاهش پیدا کرد و اکنون در منطقه اقلیم  نیز رقابت اصلی بین جریان‌های سکولار است.

 وی با با بیان این که در چهار انتخابات پیشین  پارلمانی در این منطقه، حزب  دموکرات کردستان بیشترین آرا را بدست آورده و به نظر می‌رسد که در انتخابات جاری نیز این پیروزی بار دیگر برای این حزب تکرار شود و ریاست اقلیم در دست این گروه باقی بماند در پاسخ به این سوال که آیا  این زمینه وجو دارد که با توجه به پیروزی  احتمالی حزب  مسعود بارزانی در این انتخابات، بار دیگر بحث برگزاری رفراندوم با جدیت بیشتر از سوی  حزب دموکرات  و شخص مسعود بارزانی مطرح و پی گیری شود؟گفت: برگزاری رفراندوم در سال گذشته در منطقه اقلیم کردستان واقعیت‌هایی را برای گروه‌های کرد منطقه اقلیم مشخص کرد و تبعاتی را نیز برای آنها به همراه داشت از جمله اینکه اختلافات بین گروه‌های کرد از جمله حزب اتحادیه میهنی کردستان و حزب دموکرات بیش از پیش افزایش پیدا کرد  و نتیجه این اختلافات را در ارتباط با تحولات مربوط به استان کرکوک به خوبی مشاهده کردیم. از دیگر سو کردها در داخل اقلیم متوجه شدند که مخالفت کشورهایی چون ایران و ترکیه با برگزاری رفراندوم در این منطقه نمایشی نیست، بلکه جدی و تاثیرگذار است. همچنین دیگر کشورها در سطح بین‌المللی نیز آنچنان که کردها انتظار داشتند از برگزاری این رفراندوم استقبال و حمایت نکردند .

این کارشناس مسائل عراق با بیان اینکه با توجه به رقابت جدی که بین حزب دموکرات کردستان و حزب اتحادیه میهنی وجود دارد به نظر نمی‌رسد که  در آینده نزدیک بار دیگر مسئله برگزاری رفراندوم در این منطقه در اولویت قرار بگیرد و قطعا توجه به مسائل اقتصادی و رفاهی و حل مشکلات در این زمینه بیشتر از هر مسئله ی دیگری در دستور کار پارلمان منطقه اقلیم قرار خواهد داشت ، در خصوص وضعیت مسعود بارزانی و حزب متبوع او در روند سیاسی در اقلیم کردستان نیز  گفت: سال گذشته پس از رویدادهای کرکوک و از دست رفتن ۵۱ درصد مناطق تحت کنترل کردها و ۶۵ درصد منابع نفتی، مسعود بارزانی مجبور به استعفا از پست رهبری حکومت اقلیم کردستان چند ماه پیش از موعد مقرر شد، به همین دلیل بسیاری عمر سیاسی او را با انجام قمار رفراندوم و پیامدهای سنگینش تمام شده می پنداشتند، اما دو انتخابات پارلمانی عراق در بهار و پارلمانی اقلیم کردستان در پاییز امسال، نشان داد همچنان او و حزبش قدرت اول در شمال عراق هستند و به نوعی انتخابات روز یکشنبه تثبیت احیای بارزانی پس از حوادث سال گذشته بود. بارزانی حال می کوشد هم در بغداد و هم در اربیل به افزایش قدرت کردها کمک کند امری که نتایج انتخابات پارلمانی عراق و شکنندگی آرای شیعیان کمک زیادی به او در این زمینه کرده است، چرا که حضورش برای ائتلاف اکثریت به عنوان حزب اول کردستان کاملا نیاز هست.

پشنگ همچنین در مورد تاثیر نتایج این انتخابات بر انتخاب رئیس جمهور آتی عراق از بین کردها با توجه به اینکه دو حزب اصلی کرد هر کدام کاندیداهایی را معرفی کرده‌اند، گفت: حزب دموکرات اعلام کرده بود که حاضر است با حزب اتحادیه میهنی کردستان در مورد آقای «برهم صالح» توافق کند مشروط به اینکه امتیازاتی را از اتحادیه میهنی کردستان دریافت کند.

 وی در همین راستا ادامه داد :در طی سال‌های گذشته همواره رئیس جمهور عراق از  میان اعضای حزب اتحادیه میهنی کردستان انتخاب شده و حزب دموکرات معتقد است که این حق نباید فقط در انحصار یک گروه باشد بلکه این حقی برای تمام کردها است.  البته همانطور که اشاره شد توافقاتی بین این دو گروه در حال انجام بود. ولی هنگامی که حزب دموکرات از اتحادیه میهنی خواست که در کسب استانداری کرکوک به این حزب کمک کند،چنان که این سمت در اختیار دموکرات‌ها قرار بگیرد، حزب اتحادیه میهنی با این موضوع مخالفت کرد و در همین چارچوب دموکرات‌ها به عنوان یک اهرم فشار آقای «فواد حسین» را به عنوان رقیب آقای برهم صالح برای پست ریاست جمهوری معرفی کردند.

پشنگ با بیان اینکه  به نظر می رسد ،حزب دموکرات کردستان در مجموع این آمادگی را دارد که با اتحادیه میهنی کردستان در مورد پست ریاست جمهوری عراق  توافق کند؛ چرا که بیشتر توجهش به این موضوع است که بتواند ریاست اقلیم را بر عهده بگیرد، گفت: اگر اتحادیه میهنی کردستان در مورد برخی از مسائل  کوتاه بیاید حزب دموکرات با آنها بر سر آقای برهم صالح توافق خواهند کرد . گرچه در حال حاضر چشم اندازی برای این توافق مشاهده نمی شود .

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.