صفحه اصلی / اجتماعی / محیط زیست / ۵۰ درصد سطح کشور پوشیده از مرتع است/تاکید بر مدیریت مرتع به جای احیای آن

رییس انجمن علمی مرتع‌داری ایران:

۵۰ درصد سطح کشور پوشیده از مرتع است/تاکید بر مدیریت مرتع به جای احیای آن

رییس انجمن علمی مرتع‌داری ایران با اشاره به اینکه ۵۰ درصد سطح کشور پوشیده از مرتع است، گفت: مشکل بسیاری از مراتع کشور با مدیریت حل می‌شود و نیازی به عملیات احیای مرتع نیست، از این رو لازم است که سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری بودجه‌های مرتعی خود را علاوه بر احیا، به مدیریت مرتع نیز اختصاص دهد.

مرتع

حسین ارزانی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه ارزش زیست‌محیطی مراتع بیش از ارزش اقتصادی آن است، اظهار کرد: در کنار ارزش تفریحی و گردشگری، مراتع سبب حفظ آب می‌شوند. در ایران که با مشکل کم‌آبی مواجه است می‌توان از ظرفیت مراتع برای حفظ آب استفاده کرد؛ چرا که ۵۰ درصد سطح کشور پوشش مرتعی است و این پوشش کمک بسیاری در حفظ و کنترل آب می‌کند.

وی با بیان اینکه بر اساس اعلام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در کشور ما ۸۴ میلیون متر مکعب مرتع وجود دارد، تصریح کرد: اخیرا اعتبار خوبی برای حفظ، احیا و مدیریت مراتع کشور از محل صندوق توسعه ملی در اختیار سازمان جنگل‌ها قرار گرفته است و سازمان قصد دارد آن را برای احیای مراتع هزینه کند، اما مشکل مراتع فقط احیای آن‌ها نیست بلکه مدیریت مراتع نیز باید در اولویت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری قرار بگیرد.

رییس انجمن علمی مرتعداری ایران در ادامه گفت: مدیریت مرتع شامل مواردی مانند مدیریت چرا است. مراتع خوب و متوسط نیاز به اصلاح ندارند و می‌توان با هزینه‌های کمتر آن‌ها را مدیریت کرد. نوع دام، تعداد آن و فصل حضورش در مرتع از جمله مواردی است که باید در مدیریت مرتع لحاظ شود. این‌ها موارد ساده‌ای است که می‌توان با هزینه‌های کمتر انجام داد، اما عملیاتی مانند کاشت بذر ملاحظات خاص خود را دارد.

ارزانی ادامه داد: ممکن است برای عملیات احیای مراتع نتوانیم به اندازه کافی بذر تهیه کنیم. همچنین دانش کافی درباره کاشت برخی گونه‌ها وجود ندارد. بنابراین مدیریت مراتع به مراتب آسان‌تر از احیای آن است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه به مسئولان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری پیشنهاد می‌کنم بخشی از این اعتبار را به اصلاح و احیای مراتع و بخش دیگری را به مدیریت آن اختصاص دهند، تصریح کرد: در کشور سه نوع مرتع با وضعیت خوب، متوسط و فقیر داریم. مشکل مراتع با وضعیت خوب و متوسط با مدیریت حل می‌شود ولی در مراتع فقیر و خیلی فقیر باید کار اصلاحی انجام شود.

رییس انجمن علمی مرتع‌داری ایران با بیان اینکه در استان‌های مختلف کشور تقریبا مشخص شده است که وضعیت مراتع چگونه است، گفت: ممکن است در یک استان هم مرتع خوب و هم مرتع فقیر داشته باشیم. برخی کارشناسان بر این باورند که مناطق خشک دارای مراتع فقیر هستند. البته حتی در مناطق خشک نیز مراتع خوب و در مناطق مرطوب مراتع فقیر یافت می‌شود.

ارزانی در پایان با تاکید بر اینکه باید ظرفیت دراز مدت مرتع در نظر گرفته و روش مرتعداری در کشور نهادینه شود، اظهار کرد: در حال حاضر تمام مرتع‌داران ایران دامدار هستند و این وضعیت بیشترین اثر منفی را بر مرتع دارد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۱۰/۰۴؛ تداوم فعالیت سامانه بارشی در کشور/ هشدار سرما و یخبندان در ۱۵ استان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.