حیدر تورانی در گفتوگو با ایسنا، درباره برنامه وزارت آموزش و پرورش برای کاهش دو ساعته برنامه درسی و اختصاص این زمان به معلمان برای فعالیتهای جنبی و مهارتی اظهار کرد: از این طرح تحت عنوان «برنامه ویژه مدارس» نام برده میشود و قرار است از همین ماه به صورت داوطلبانه در برخی مدارس اجرا شود.
وی افزود: پس از اجرای آزمایشی، بازخورد میگیریم و اشکالات را رفع میکنیم. برنامه ویژه مدارس مختص دانشآموزان سه ساله دوم دوره ابتدایی و دوره اول متوسطه است.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه این برنامه در راستای راهکار ۵-۵ سند تحول و ۲-۱۳ برنامه درسی ملی است و نیازی به تصویب در شورای عالی نداشت گفت: در این طرح از مدارس خواسته میشود تا دو ساعت از ساعات آموزشی را در هفته آزاد کنند؛ یعنی ۶۰ ساعت از زمان آموزش در طول یک سال به این برنامه اختصاص داده میشود.
تورانی ادامه داد: این دوساعت از برنامه درسی مدرسه در هفته کم میشود و هر مدیر باید تقویم ویژه مدرسه خود را ارائه کند. نحوه کاهش این دو ساعت نیز اینگونه است که در حد ضرورت بخشهایی از کتاب به صورت خودخوان و مطالعه آزاد در نظر گرفته و به دانش آموز اعلام میشود که هر مدرسه خودش تشخیص میدهد کدام دروس را خودخوان اعلام کند.
وی با بیان اینکه دوساعت آزاد شده از برنامه درسی به کارهای پرورشی و فعالیتهای مهارتی اختصاص مییابد عنوان کرد: فهرستی آماده شده که مدارس میتوانند روی آنها سرمایهگذاری کنند. به عنوان مثال مطالعه، فعالیتهای هنری، مهارتهای شهروندی، مهارتهای حرکتی و ارتباطی، سواد رسانهای از این جملهاند.
تورانی با بیان اینکه وزیر برای اولین بار مستقیم به مدیر مدرسه بخشنامه زده است گفت: برنامه ویژه در اختیار مدیر و شورای مدرسه است و نحوه ارزیابی فعالیتها هم به خود مدارس باز میگردد. این طرح در راستای سیاست مدرسه محوری و از اقدامات خوب تحول آفرین منطبق با سند تحول است. ما از استانها خواستهایم تا مدارس داوطلب را مشخص کنند تا بتوانیم در سال اول اجرا، روی کارشان ارزیابی داشته باشیم.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی همچنین درباره برنامه تکالیف مهارت محور به جای مشق شب که برنامه آموزش و پرورش برای دانشآموزان کلاس اول تا سوم است اظهار کرد: مسئولیت اجرای برنامه تکالیف مهارت محور با معاونت ابتدایی وزارت است، اما تا جایی که میدانم مشق شب و تکلیف شب برای بچههای سه سال اول ابتدایی بسیار زمخت و ثقیل است. آنها نشاط و شادابی لازم را در منزل و مدرسه ندارند و وقتی به خانه برمیگردند باید شروع به مشق نوشتن کنند که خسته کننده و ملالآور است.
وی افزود: برای کاهش آثار نامطلوب مشق شب، بچهها سرکلاس از سوی معلم آموزش میبینند، معلم تکلیف میدهد و یادگیریشان با انجام تکلیف تثبیت میشود و در بیرون مدرسه مهارتهای زندگی را تمرین میکنند.
تورانی در پاسخ به اینکه آیا با این حجم بالای کتب درسی، زمانی برای تثبیت یادگیری در مدرسه باقی میماند؟ گفت: قرار نیست ساعاتی به برنامه درسی افزوده شود، بلکه همان مطالب با روشهای متنوعی به بچهها آموزش داده میشود و نشاط آور است بدون آنکه احساس خستگی کنند. در واقع برنامه درسی مدارس غنی سازی میشود.
انتهای پیام