صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / اشتغالزایی با حمایت دانشگاه‌ها از ایده‌های استارت‌آپی
اشتغالزایی  با حمایت دانشگاه‌ها از ایده‌های استارت‌آپی

شركت‌هاي دانش‌بنيان و دانشگاه‌ها كليد تامين نيازها در شرايط تحريم مي‌شوند

اشتغالزایی با حمایت دانشگاه‌ها از ایده‌های استارت‌آپی

اســـــتارت‌آپ‌ها و شــــركت‌هاي دانش‌بنيان ثابت كرده‌اند قابليت‌هاي بسيار بالايي در توسعه اقتصادي و افزايش رشد اقتصادي دارند و اگر از بدو شكل‌گيري ايده تا محصول‌دهي، حمايت‌هاي لازم را در كنار خود داشته باشند، مي‌توانند درآمدزايي ارزي را هم محقق كنند.

شایلی قرایی

در این بین بسیاری از ایده‌ها از دانشگاه‌ها و دانشجویان سرچشمه می‌گیرد و اگر این ایده‌ها در همان بدو اعلام ازسوی دانشگاه‌ها حمایت شوند و توسعه یابند، وقتی که برای یافتن حامی ایده‌های نو باید تلف شود، محفوظ باقی می‌ماند و دست استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار بازتر است. در این رابطه معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر از استقرار ۱۲۰ شرکت دانش‌بنیان در برج فناوری این دانشگاه خبر داد.
حسین حسینی‌تودشکی در مراسم امضای تفاهمنامه میان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به توان علمی این دانشگاه در حوزه‌های سلامت اشاره و عنوان کرد که دانشکده‌های مهندسی مکانیک، الکترونیک و مهندسی پزشکی این دانشگاه علاقه‌مندی بالایی در حوزه‌های سلامت و ساخت تجهیزات پزشکی دارند و باید شرایطی برای استفاده مطلوب از این پتانسیل‌ها فراهم شود. حسینی‌تودشکی با بیان اینکه برخی از این شرکت‌ها در حوزه مهندسی پزشکی فعال هستند، ادامه داد: «تولید باندهای زخم و نرم‌افزارهای مدیریت سلامت تنها بخشی از دستاوردهای این شرکت‌هاست و در صورت توجه به پتانسیل‌های موجود قادر به رفع نیازهای حوزه سلامت هستیم.»
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر صدور مجوزها برای تجهیزات پزشکی ساخت داخل را از چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه نام برد و یادآور شد که لازم است زمینه‌هایی برای سرعت‌بخشی به صدور مجوزها در این حوزه ایجاد شود. وی از آمادگی این دانشگاه برای پذیرش اساتید و فارغ‌التحصیلان فعال در حوزه سلامت خبر داد و یادآور شد از اعضای هیات علمی و فارغ‌التحصیلانی که حرفی در این حوزه داشته باشند، استقبالخواهد شد.
ضمن آنکه نیروهای انسانی خبره این حوزه را به نهادهای مربوط معرفی خواهند کرد. همچنین معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با اشاره به ضرورت هم‌افزایی دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: تحقق این امر می‌تواند به رشد مضاعف هر دو طرف منجر شود.
سورنا ستاری تلاش برای توسعه ارتباطات و بازاریابی را از ضرورت‌های ایجاد و ادامه حیات شرکت‌های دانش‌بنیاندانست.
البته پیش از این قائم‌مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم اعلام کرد: مسئولیت ما در دوران تحریم‌ها سنگین‌تر است و همچنان که در دوران جنگ یک عرصه طلایی جهت تامین نیازهای نظامی و دفاعی شکل گرفت، اکنون چنین فرصتی برای پارک‌ها نیز فراهم شده است. در این دوره تحریم می‌توان با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها به تامین نیازهای دستگاه‌های مختلف پرداخت.
عبدالرضا باقری با تاکید بر ایجاد ارتباط میان دانشگاه و پارک‌های علم و فناوری، تصریح کرد: در حقیقت باید میان پارک‌ها و دانشگاه‌ها یک ارتباط مستمر و پویا وجود داشته باشد. نمی‌توان انتظار آموزش و تولید فناوری را همزمان ازدانشگاه داشت.در استان‌هایی که به تازگی در حال احداث پارک‌ها هستیم از نظر فیزیکی نزدیکی میان دانشگاه و پارک‌ها لحاظشده است. در برخی از استان‌ها به اقتضای امکانات چنین نشده است، اما باید با وجود فاصله فیزیکی میان پارک و دانشگاه ارتباط پویاشکل بگیرد.

خروجی دانشگاه‌ها به تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل ‌شود
بهزاد سلطانی، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی
اهمیت استارت‌آپ‌ها در دنیای امروز به اثبات رسیده است. بنابراین برای توانمندسازی آنها باید تمام امکانات را به کار گرفت. همان‌طور که ارتباط بین صنعت و دانشگاه بسیار مهم است و در حال حاضر تلاش‌های زیادی برای این کار انجام شده، ارتباط دانشگاه‌ها با شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها هم بسیار مهم و ضروری است. باید در ابتدا راهکاری داشته باشیم تا در دانشگاه‌ها پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکترا به این سمتسوق داده شوند.
همچنین ضرورت دارد برای تبدیل پایان‌نامه و رساله‌های دکترا به محصول، شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی در دانشگاه‌ها راه‌اندازی شوند. بدین‌ترتیب می‌توانیم دانشگاه‌ها را در این بخش مهم فعال‌تر کنیم. حمایت دانشگاه‌ها از همین ایده‌ها که در قالب رساله‌های دکترا یا پایان‌نامه‌ها ارائه می‌شوند، بسیار مهم است و ارتباط دانشگاه و این مدل از کسب‌وکارها را کلید خواهد زد. در صورتی که این پایان‌نامه‌ها به ایجاد شرکت دانش‌بنیان دانشگاهی منجر شوند، مورد حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی قرار می‌گیرند تا محصول خود راتجاری‌سازی کنند.
باید در دانشگاه‌ها اجازه تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها داده شود که البته در سال‌های اخیر این حرکات بسیار وجود داشته و برای توسعه این شرکت‌ها کارهای خوبی انجام شده و پارک‌ها ایجاد شده و حمایت‌هایی هم وجود دارد. اشتغالزایی هم افزایش خواهد داشت. دانشجویانی که در فارغ‌التحصیلی تازه می‌خواهند وارد بازار کار شوند باید مدتی طولانی به دنبال کار باشند و اگر بشود کار دلخواه خود و مطابق رشته تحصیلی خود پیدا کنند. در غیر این صورت باید سال‌ها یا بیکار بمانند یا به کار دیگری که همخوانی با تحصیلات دانشگاهی‌شان ندارد، مشغول شوند. صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی هم در این رابطه وارد شده است و حاضریم به عنوان آورده پولی به این شرکت‌ها وام ارائه دهیم تا در نهایت شاهد ورود محصول بهبازار باشیم.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.