صفحه اصلی / سرخط خبرها / زغالسنگ سنگ آهن و بوکسیت در صدر معدنکاری جهان
زغالسنگ سنگ آهن و بوکسیت در صدر معدنکاری جهان

زغالسنگ سنگ آهن و بوکسیت در صدر معدنکاری جهان

زغالسنگ، سنگ آهن و بوکسیت بیشترین میزان معدنکاری در جهان را به خود اختصاص دادند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)،  به نقل از وب سایتMining Technology در سال۲۰۱۶ میلادی بیشترین معدنکاری در بخش های زغالسنگ، سنگ آهن، بوکسیت، سنگ فسفات و گچ بوده است.

بنا بر گزارش انجمن جهانی زغالسنگ، ذخایر زغالسنگ جهان بیش از یک تریلیون تن برآورد شده است. بنابراین قرار گرفتن زغالسنگ در صدر فهرست معدنکاری دنیا قابل تصور است. در سال ۲۰۱۶میلادی، مجموع تولید جهانی زغالسنگ ۷٫۴ میلیارد تن به ثبت رسید. این رقم در مدت مشابه سال ۲۰۱۲میلادی ، ۸ میلیارد و ۲۰۰میلیون تن گزارش شده است. چین به عنوان پرچمدار تولید زغالسنگ در جهان توانست در سال ۲۰۱۶ علی رغم کاهش ۱۶ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۲ با تولید سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون تن زغالسنگ کماکان بزرگترین تولید کننده این ماده معدنی باشد.

چین در اهداف خود تولید ۳ میلیارد و ۴۰۰میلیون تن زغالسنگ در سال ۲۰۱۶ را پیش بینی کرده بود که نتوانست به آن دست یابد و به نظر می رسد منابع تجدیدپذیر انرژی پا به عرصه ظهور گذارند و این روند نزولی تولید زغالسنگ ادامه یابد.

این در حالی است که تولید زغالسنگ در سال ۲۰۱۷میلادی با ۳٫۳ درصد رشد نسبت به سال گذشته به ۳ میلیارد و ۵۲۰ میلیون تن رسید.

رتبه دوم: تولید ۴٫۶میلیارد تن سنگ آهن و آهن خام

طی سال۲۰۱۶ در مجموع ۴میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن سنگ آهن و آهن خام در جهان تولید شده است. تولید جهانی سنگ آهن از ۲ میلیارد و ۹۰۰ تن در سال ۲۰۱۲ به ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تن در سال ۲۰۱۶ افزایش یافت. با این وجود، مجموع تولید جهانی آهن خام از یک میلیارد و ۲۴۰میلیون در سال ۲۰۱۳ به یک میلیارد و ۲۳۰میلیون در سال ۲۰۱۶ کاهش یافت.

کاهش عیار سنگ آهن و افزایش هزینه های تولید منجر به افت تولید در برخی کشورهای بزرگ تولیدکننده سنگ آهن شده است. در افریقای جنوبی، آمریکا و چین کاهش تولید ۲۰۱۶ نسبت به ۲۰۱۲ گزارش شده است. این در حالی است که برزیل و استرالیا به دلیل سرمایه گذاری در معادن جدید (به منظور جایگزینی معادن قدیمی ) شاهد رشد تولید بودند.

رتبه سوم: بوکسیت با تولید جهانی ۲۸۹ میلیون تن

تولید جهانی بوکسیت در سال ۲۰۱۶میلادی ۲۸۹ میلیون تن اعلام شده است. بوکسیت به عنوان یکی از عناصر مهم در تولید آلومینیوم طی ۵ سال اخیر دچار نوسان بود.پنج کشور تولید کننده برتر بوکسیت در جهان هند، گینه، برزیل، چین و استرالیا هستند که همگی از سال ۲۰۱۲ شاهد رشد تولید این ماده معدنی بودند.

۲۷۶ میلیون تن سنگ فسفات

سنگ فسفات چهارمین ماده معدنی است که ۲۷۶میلیون تن تولید را در سال ۲۰۱۶ به ثبت رسانده است. طی مدت مذکور چین با تولید ۱۴۴میلیون تن سنگ فسفات بیش از نیمی از تولید این ماده معدنی را ثبت کرد. جزیره کریسمس که در جنوب شرق آسیا و در ۳۲۰ کیلومتری جنوب جزیره جاوه در اقیانوس هند قرار دارد یکی از منابع تامین فسفات است. این جزیره ۱۸۰۰نفر جمعیت دارد. در سال ۲۰۱۶ تولید فسفات جزیره کریسمس ۷۷۰هزار تن گزارش شده است.

تولید۲۶۷ میلیون تن گچ

گچ یکی از مواد معدنی مورد استفاده در ساخت و ساز است که رتبه پنجم معدنکاری سال ۲۰۱۶ را دارد. تولید این ماده معدنی روند افزایشی یکنواختی را از سال۲۰۱۲ تجربه کرد. تولید جهانی گچ از ۲۵۸٫۱ میلیون تن در سال ۲۰۱۲ به ۲۶۷٫۱میلیون تن در سال ۲۰۱۶ افزایش یافته است. تحلیلگران پیش از این میزان تولید گچ جهان را در سال ۲۰۱۶ حدود ۲۵۲میلیون تن پیش بینی کرده بودند.

چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده گچ جهان ۱۳۰میلیون تن تولید جهانی سال ۲۰۱۶میلادی را به خود اختصاص داد. همچنین ایران به عنوان دومین تولیدکننده این ماده معدنی ۱۶ میلیون تن تولید گچ را طی مدت مذکور به ثبت رساند.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.