صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / درخواست تحقیقات درباره ادعای حمایت آمریکا از اندیشکده‌های انگلیسی حامی بریگزیت
درخواست تحقیقات درباره ادعای حمایت آمریکا از اندیشکده‌های انگلیسی حامی بریگزیت

درخواست تحقیقات درباره ادعای حمایت آمریکا از اندیشکده‌های انگلیسی حامی بریگزیت

به دنبال انتشار گزارشی که دریافت کمک مالی هنگفت اندیشکده‌های بریتانیایی حامی بریگزیت از حامیان آمریکایی را فاش می‌کرد، درخواست‌هایی برای انجام تحقیقات مطرح شد.

بریگزیت

به گزارش کسب و کار نیوز، تجزیه و تحلیل‌های روزنامه گاردین نشان می‌دهد، نهادهای آمریکایی اهداکننده مالی که حمایت‌هایی از اندیشکده‌های بریتانیایی داشتند، از سال ۲۰۰۸ تاکنون ۵.۶ میلیون دلار پول دریافت کرده‌اند.

از این میزان پول برای حمایت از چهار نهاد بریتانیایی شامل موسسه امور اقتصادی (Institute of Economic Affairs)، موسسه آدام اسمیت (Adam Smith Institute)، تبادل سیاسی (Policy Exchange) و لگاتوم (Legatum) استفاده شد که در بحث‌های مرتبط با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا موسوم به بریگزیت نقش اساسی داشتند.

به گزارش گاردین، آن اندیشکده‌های محافظه‌کار حامی توافق‌های تجاری آزاد با کمترین میزان کنترل دولتی بوده‌اند که منفعت زیادی را احتمالا شامل حال کسب و کارهای آمریکایی بزرگ می‌کند. این موضعگیری، مخالف مقررات سختگیرانه اتحادیه اروپاست که پس از بحران مالی ۲۰۰۸ تحمیل شد.

پیش از این موسسه امور اقتصادی با انتشار گزارشی تاکید کرد، بریتانیا باید با عقد توافق‌های تجاری آزاد رادیکال با آمریکا و سایر کشورها به جبران خسارت‌های ناشی از بریگزیت بپردازد. براساس آن، چنین توافق‌هایی باید کنترل‌ها روی پوشش سرمایه و بانک‌ها را تسهیل کند، مالیات‌ها را کاهش دهد، موجب گشایش تمام سرویس‌های بریتانیا شامل خدمات درمانی به روی رقابت خارجی شود و نیز تمام مقررات اتحادیه اروپا در حفاظت از داده‌، داروها، امنیت غذا و سایر حوزه‌ها حذف شود.

گاردین در ادامه نوشت، اندیشکده‌های فوق به‌رغم انتشار چنین مطالبی اصرار بر بی‌طرفی و عدم جانبداری خودشان درباره آینده بریتانیا درون اتحادیه اروپا و رابطه آن با این نهاد دارند.

گاردین نوشت، از مجموع مبالغی که این موسسات از آمریکا دریافت کردند، اطلاعی در دست نیست اما این موضوع مطرح می‌شود که آیا ثروتمندان آمریکایی بر سیاست بریتانیا خصوصا درباره بریگزیت اعمال نفوذ کرده‌اند یا خیر.

جان مک‌دانل، قانونگذار حزب کارگر و وزیر خزانه‌داری دولت سایه در پیامی توئیتری خواستار انجام “تحقیقات مستقل” درباره اعتبارات خارجی این اندیشکده‌ها و ارتباط آنها به حزب حاکم محافظه‌کار بریتانیا شد. او هم مانند سایر کاربران، نسبت به “مداخله خارجی” در سیاست بریتانیا هشدار دارد و خواستار محدودسازی فعالیت آنان شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.