صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / ضرورت تشکیل ستاد حمایت علمی‌وفناورانه از جنگ اقتصادی
ضرورت تشکیل ستاد حمایت علمی‌وفناورانه از جنگ اقتصادی

/یادداشت مهمان/

ضرورت تشکیل ستاد حمایت علمی‌وفناورانه از جنگ اقتصادی

با توجه به شرایط حساس کشور و در راستای ایفای نقش فعال شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) در حمایت علمی و تحقیقاتی از برنامه‌ها و اقدامات مختلف وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها در مقابله با جنگ اقتصادی تحمیلی و همچنین با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر عدم غفلت نخبگان در شرایط حاضر و ارائه دیدگاه‌های نو برای مقابله با عملیات خصمانه دولت آمریکا؛ تشکیل ستاد حمایت علمی و فناورانه از جنگ اقتصادی بعنوان یکی از واحدهای زیر مجموعه شورای عالی عتف بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

جلسه هیات امنای جهاددانشگاهی

به گزارش کسب و کار نیوز قرار داده است، آورده است:

“در شرایط خاص و حساس مانند جنگ، باید در نهادهای مهم اقدامات خاص و ویژه صورت گیرد، همانطور که دولت فعلی آمریکا اقدام به تشکیل اتاق ایران برای بسیج کلیه امکانات اقتصادی، سیاسی، مالی، علمی و … خود برای مقابله با کشور ما کرده است، لازم است که در این شرایط، “عتف” بعنوان مغز متفکر جامعه عکس‌العمل نشان داده و در کنار وظایف معمول خود اقدامات خاص و ویژه برای مقابله با شرایط جنگی تدارک ببیند که تشکیل ستاد حمایت علمی وفناورانه از جنگ اقتصادی یکی از این برنامه‌ها می‌تواند باشد.

این ستاد باید یک استراتژی مشخص  و هدفمند را دنبال کند. وظیفه اولیه این ستاد آن است که از طریق کمیسیون دائمی شورای عتف، نیازهای فوری و مهم در حوزه‌های علمی، فناوری و تجهیزاتی و … ناشی از اعمال تحریم‌ها برای هر وزارتخانه و سازمان را شناسایی کرده و با هماهنگی شورای عالی عتف جهت پرهیز از دوباره‌کاری، یک لیست فوری نیاز تهیه کند.

در مرحله بعد، وظیفه ستاد آن است که با توجه به ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی کشور هر کدام از نیازهای فوری دستگاه‌ها، در قالب پروژه اجرایی به یکی از دانشگاه‌ها و یا مراکز علمی توانمند و با سابقه واگذار شود و در حقیقت انتخاب اصلح صورت گیرد. شرط واگذاری باید آن باشد که دانشگاه‌ها و مراکز علمی در پروپوزال پیشنهادی خود نقشه راه کامل و واقعی برای اجرای عملی پروژه را ارائه داده و بعنوان مدیریت طرح از ظرفیت و توان تمام شرکت‌های خصوصی و دانش‌بنیان برای اجرای پروژه استفاده کنند و با رعایت اصول اقتصادی از کارهای تکراری پرهیز کنند. همچنین بنحوی اقدام کنند که شرکت‌های دانش‌بنیان و خصوصی همکار در پروژه، دانش فنی لازم را برای تجاری‌سازی و ادامه کار بعد از اتمام قرارداد پروژه کسب کنند.

مرحله سوم، عقد قرارداد و تامین مالی اجرای پروژه بین ستاد و دستگاه‌ها و همچنین دانشگاه‌ها و مراکز علمی مجری است. لازم است منابع مالی لازم از بودجه دستگاه‌ها برای این قراردادها تامین شود. ممکن است مدت قرارداد با توجه به نقشه راه ارائه شده، یک یا چند سال طول بکشد و عده‌ای با آن مخالفت کنند، ولی لازم است یادآوری شود که در هر حال این تنها راه مقابله در جنگ است و از بی عملی و انتظار مخرب بهتر است.

مرحله چهارم اجرای کار توسط دانشگاه‌ها و مراکز علمی مجری و نظارت توسط ستاد حمایت علمی در عتف است.

اگر بتوان در قالب این برنامه حداقل ۱۰۰ مورد از نیازهای فوری کشور در بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، معدنی، نفت، آب و برق را شناسایی کرد و به دانشگاه‌ها و مراکز علمی با سابقه سپرد؛ امید می‌رود که برنامه ماموریت‌گرایی بطور عملی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی بوقوع بپیوندد.

البته شرط مهم و اساسی برای تشکیل این ستاد، حمایت جدی رییس‌جمهور از اجرای این طرح است. چون هدف اصلی این طرح دعوت مسؤولین ارشد وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها برای ارائه مشکل فوری و مهم خود در شورای عالی عتف است و دستگاه‌های اجرایی با توجه به دیدگاه‌های سنتی به دانشگاه‌های نسل اول، اعتماد و اعتقاد لازم را برای همکاری تنگاتنگ با دانشگاه‌های فعلی که بسمت دانشگاه‌های نسل سوم حرکت می‌کنند، ندارند؛ لذا بدون حمایت جدی رییس‌جمهور احتمال اجرای موفقیت آمیز طرح بشدت پایین می‌آید. بر این اساس لازم است که مسؤولین وزارت علوم و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سایر نهادهای علمی از جمله جهاددانشگاهی با توجه به موفقیت‌های قبلی دانشگاه‌ها و مراکز علمی در عرصه رفع نیازمندی‌های داخلی، اطلاعات لازم را به رییس‌جمهور برای حمایت کامل از طرح ارائه کنند.

امید است که در شرایط حساس فعلی، جامعه علمی کشور با اتحاد و همکاری بیش از بیش، همانطور که در عرصه علمی در منطقه پیشتاز شدند، بتوانند در ورود جدی به حل مشکلات جامعه نیز موفق باشند و از ظرفیت و توان علمی خود برای پیروزی در این جنگ اقتصادی بنحو مفید و موثری استفاده کنند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.