صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / رقابت استارت‌ آپ‌های ایرانی در سیداستارز جهانی
رقابت  استارت‌ آپ‌های  ایرانی   در سیداستارز  جهانی

شتاب‌دهنده فارابي بزرگ‌ترين رقابت استارت‌آپ‌ها را در سال 2018 رقم خواهد زد

رقابت استارت‌ آپ‌های ایرانی در سیداستارز جهانی

حضور استارت‌آپ‌ها در رويدادها و نمايشگاه‌هاي بين‌المللي بسیار ضروری است و از بنيان‌گذاران استارت‌آپ‌ها گرفته تا حاميان و سرمایه‌گذاران آنها و مسئولان بر اين باورند كه رويدادهاي جهاني مي‌تواند سكوي پرتاب اين مدل از كسب‌وكارها باشد كه از این طریق آنها بتوانند خود را به جهان معرفي كنند.

شایلی قرایی

یکی از مهم‌ترین رویدادهایی که می‌تواند نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای برای استارت‌آپ‌های ایرانی داشته باشد، رویداد جهانی «سیداستارز» (Seedstars) است. سیداستارز مسابقه‌ای جهانی است که هدفش رشد ایده‌ها، پرورش استارت‌آپ‌ها و ساخت شرکت‌هاست.
هدف این رویداد، پیدا کردن بهترین استارت‌آپ در جوامع استارت‌آپی نو و بازارهای در حا‌ل توسعه است؛ استارت‌آپ‌هایی که مشکلات منطقه‌ای خود را حل کنند یا بتوانند محصول سودده را به بازار جهانی عرضهکنند.
سیداستارز استارت‌آپ‌های پیشرو را با هدف حمایت از کسب‌وکارهای منطقه‌ای و قدرت بخشیدن به آنها شناسایی و در راستای ماموریت خود برای پیدا کردن کارآفرینان برتر بازارهای نوظهور، امسال در بیش از ۷۰ کشور جهان این رویداد را برگزار می‌کند تا بهترین استارت‌آپ‌ها را شناسایی کند و به آنها فرصت ارتباط با سرمایه‌گذاران و مربیانی از سراسر جهان را بدهد. نخستین رویداد سیداستارز ۹۷ در ایران، روز ۱۵ مهر در شهر اصفهان برگزار می‌شود و از میان تمامی استارت‌آپ‌های شرکت‌کننده، ۱۰ تیم به انتخاب سیداستارز برای ارائه به روی صحنه دعوت می‌شوند. در روز ۱۷ مهر نیز استارت‌آپ‌های شیرازی با یکدیگررقابت می‌کنند.
در ادامه، روز ۲۰ مهرماه تیم برتر رویداد اصفهان و تیم برتر رویداد شیراز همراه با ۸ تا ۱۰ تیم برتر تهران در تالار ابوریحان مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی ایده‌های خود را در مقابل داوران ارائهمی‌کنند.
برنده رویداد سیداستارز ایران با هزینه سیداستارز به رویداد جهانی در سوئیس اعزام می‌شود تا برای به دست آوردن جایزه‌های میلیون دلاری رقابت کند.
استارت‌آپ‌هایی که در این رویداد ثبت‌نام می‌کنند باید کمتر از دو سال از آغاز فعالیت‌شان گذشته باشد. ثبت‌نام در سیداستارز، از طریق وب‌سایت این رویداد به نشانی seedstars. ir در یکی از ۳ شهر تهران، اصفهان یا شیراز امکان‌پذیر است. رویداد جهانی «سیداستارز» (Seedstars) توسط شتاب‌دهنده فارابی در دانشگاه شهید بهشتی در سال ۲۰۱۸ به میزبانی شهرهای اصفهان، شیراز و تهران برگزارخواهد شد.
در رویداد سیداستارز سال گذشته کارشناسان بر این باور بودند که هیچ تمایلی برای ورود به بازار ایران وجود نداشته و هیچ سرمایه‌گذاری حاضر به پذیرش ریسک ورود به بازار ایران نبود. این در حالی است که به عقیده این کارشناسان، از بین ۶۵ استارت‌آپی که در رویداد سیداستارز حضور داشتند، ایران از ۹۰ درصد آنها به لحاظ زیرساختی و فنی در حوزه ارتباطات و اینترنت وضعیت بهتری داشت. سیداستارز بیشتر یک شتاب‌دهنده است و در حال ایجاد یک جامعه استارت‌آپی در مقیاس جهانی است و در بسیاری از کشورهای دنیا شتاب‌دهنده راه‌اندازی کرده است.این رویداد همچون رویداد جاده ابریشم که سال قبل برگزار شد، کاملا به صورت انگلیسی برگزار خواهد شد.

مشکلات پرداخت بین‌المللی از موانع اصلی ورود سرمایه‌گذاران خارجی است
بهزاد کارگر، کارشناس فناوری اطلاعات
حضور استارت‌آپ‌ها در رویدادهای جهانی باید نخستین قدم بعد از شکل‌گیری ایده و رسیدن به محصول نهایی باکیفیت و خدمات به‌روز باشد. اگر کسب‌وکارهای نوپا نتوانند خود را به مرحله معرفی جهانی برسانند، شاید راه‌اندازی آنها برای حضور داخلی هم بی‌معنا باشد. اگر به روند پیشرفت کشورهای توسعه‌یافته نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد هدف اصلی برای آنها نیز ورود کسب‌وکارهای نوین به بازارهای جهانی است. در حال حاضر در کشور ما بسیاری از ایده‌ها کپی‌برداری‌شده و برای ارائه خدمات وارد بازار شده‌اند. این حرکت اصلا اشتباه نیست، اما باید از این روش الگو گرفت و خدمات بکر و ایده‌های نو را به جهان معرفی کرد تا بقیه کشورها نیز با آن آشنا شوند و بتوانیم درآمدزایی داشته باشیم. اگر استارت‌آپی که این همه سرمایه‌گذاری و زحمت برای به نتیجه رسیدن آن شده نتواند در جهان مطرح شود شاید بهتر باشد این سرمایه‌گذاری‌های کلان را هدر ندهیم. این مصداق تولید ملی کشور است. بر تولید ملی و خودکفایی تاکید بسیاری شده و چند سال است که برای رسیدن به خودکفایی تلاش و سرمایه‌گذاری زیادی شده است، اما اگر تولید داخلی ما فقط صرف استفاده از آن برای بازارهای داخلی باشد، فایده‌ای ندارد و باید هدف از تولید صادرات باشد نه کمتر. متاسفانه استارت‌آپ‌های ما همچنان نتوانسته‌اند علاوه بر ایران، بازار بین‌المللی را نیز هدف خود قرار دهند و این موضوع یکی از چالش‌های اصلی استارت‌آپ‌ها در کشور ماست.
این مورد برای استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوین هم مصداق دارد. صرف استفاده از محصولات و خدمات آنها در داخل درست نیست و باید به جهان شناسانده شوند. سیداستارز رویدادی جهانی است که از پایگاهش در سوئیس مشغول به فعالیت است و هدفش رشد ایده‌ها، پرورش استارت‌آپ‌ها و ساخت کمپانی‌هاست. هدف این مسابقه، پیدا کردن بهترین استارت‌آپ در جوامع استارت‌آپی نو و بازارهای در حا‌ل توسعه است. رویدادهای کشوری سیداستارز، هر ساله در کشورهای دارای بازارهای در حال توسعه، از جمله ایران برگزار می‌شود. این رویداد برای چهارمین سال متوالی است که در ایران برگزار می‌شود و در سال‌های گذشته استارت‌آپ‌های vDecoration، اسمارت‌بین، دونیت و داستان من به عنوان نمایندگان ایران انتخاب شدند. استارت‌آپی که موفق شود در این رویداد به پیروزی برسد، علاوه بر جوایزی که از سمت حامیان مسابقه دریافت خواهد کرد، با هزینه سیداستارز، به رویداد جهانی اعزام خواهد شد. سیداستارز به دنبال استارت‌آپ‌هایی است که مشکلات منطقه‌ای خود را حل کنند یا بتوانند محصول سودده را برای بازار جهانی عرضه کنند. سیداستارز استارت‌آپ‌های پیشرو و با سرعت رشد بالا را با هدف حمایت از کسب‌وکارها و قدرت بخشیدن به آنها شناسایی می‌کند. مشکلات ناشی از تحریم‌ها، خلأ ناشی از نبود قوانین و مقررات و موضوع پرداخت بین‌المللی از موانع اصلی در این مسیر بوده و به سدی برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی تبدیل شده است و شاید این رویدادهای بین‌المللی بتوانند این موانع را از جلوی پای کسب‌وکارهای نوپای ایرانی بردارند. سیداستارز تهران امسال به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی و به همت شتاب‌دهنده فارابی برگزار خواهد شد. این رویداد برای نخستین بار امسال علاوه بر تهران (دانشگاه شهید بهشتی) در شیراز با کمک شتاب‌دهنده کوانتوم و در اصفهان با حمایت فضای کاری اشتراکی آبی سفید برگزار خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

تکمیل زنجیره ارزش خودروسازی با نوآوری دانش‌بنیان‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز، نکته جالب این است که در عصر کنونی که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.