صفحه اصلی / اجتماعی / زنان و خانواده / ۴۳ درصد مجوز مشاغل خانگی یزد از آن بانوان است
۴۳ درصد مجوز مشاغل خانگی یزد از آن بانوان است

۴۳ درصد مجوز مشاغل خانگی یزد از آن بانوان است

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد گفت: در حالی ‌که الزام دستگاه‌های اجرایی برای صدور مجوز مشاغل خانگی ویژه بانوان و جوانان 70 درصد است، تنها 43 درصد آن به بانوان اختصاص دارد.

فریبا آیت‌اللهی اظهار داشت: در سال ۹۶ سهمیه تسهیلات ابلاغی به استان ۱۶۰ میلیارد ریال بود که ۱۲۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافت.
وی افزود: درحالی‌که سهمیه ابلاغی امسال ۱۷۷ میلیارد ریال بود که تاکنون ۱۳۲ میلیارد ریال آن تخصیص داده شد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، مدیر کارآفرینی اداره کل تعاون یزد تصریح کرد: در اجرای طرح الگوی توسعه مشاغل خانگی و با عنایت به وضعیت بیکاران استان، در کارگروه تخصصی اشتغال دهم اسفند پارسال استان مصوب شد حداقل ۷۰ درصد مجوز‌های مشاغل خانگی الزاماً برای بیکاران فارغ‌التحصیل دانشگاهی، جوانان و زنان صادر شود.
به گفته آیت‌اللهی، این مصوبه از ابتدای سال جاری در دستور کار دستگاه‌های اجرایی صادرکننده مجوز مشاغل خانگی قرار گرفت و در حال اجراست که ۴۳ درصد مجوزها برای جوانان و همین تعداد مجوز ویژه زنان است.
وی اضافه کرد: همچنین میانگین ۸۴ درصد اشتغال ایجادشده دستگاه‌ها در بخش مشاغل خانگی ، برای افراد بدون تحصیلات دانشگاهی بود که ۱۶ درصد برای افراد دارای تحصیلات دانشگاهی در نظر گرفته شد.
این مسئول خاطرنشان کرد: بیشترین طرح‌های ارائه‌شده مربوط به شهرستان یزد و کمترین آن به اشکذر و در دستگاه‌ها بیشترین به سازمان صنعت ، معدن و تجارت و کمترین آن به صندوق کارآفرینی امید اختصاص داشت.
وی یادآور شد: بیشترین فراوانی صدور مجوز مشاغل خانگی مربوط به پرورش گوسفند و بز، تولید زعفران ، قالیبافی ، پرورش مرغ بومی ، دوخت لباس ، گلیم‌بافی ، پرورش قارچ خوراکی ، پرورش زنبورعسل ، طراحی پارچه و لباس و پرورش گاو شیری است.
آیت‌اللهی درباره این رشته‌ها می‌گوید: متأسفانه این مجوزها منجر به ایجاد اشتغال برای دانش‌آموختگان دانشگاهی نمی‌شود به همین دلیل باید با نظارت بیشتر ، مجوز رشته‌ها به سمت اشتغال این قشر تغییر یابد.
وی تأکید کرد: با توجه به بالا بودن آمار بیکاری زنان تحصیل‌کرده و نیز نوع و ماهیت رشته‌های مشاغل خانگی و متناسب بودن آن‌ها برای اشتغال این قشر، مشاغل خانگی ظرفیت مناسبی برای افزایش اشتغال زنان است، امیدواریم به‌خوبی این ظرفیت ، هدایت و از آن استفاده شود.
جمعیت یزد بر اساس سرشماری سال ۹۵ یک‌میلیون و ۱۳۸ هزار نفر است که ۹۱۶ هزار نفر آن ۱۰ سال به بالا دارند که معیار اشتغال شناخته می شوند .
از این تعداد جمعیت ۵۴۱ هزار نفر جمعیت غیرفعال و ۳۷۰ هزار نفر آن‌ها را جمعیت فعال اقتصادی تشکیل می‌دهند.
بنابر اعلام مرکز آمار در سال ۹۵ ، از ۲۰ هزار و ۶۷ زن بیکار استان، ۱۳ هزار و ۸۹۱ نفر دانش‌آموخته دانشگاه‌ها هستند و درواقع ۷۰ درصد آنها را دانش‌آموخته مراکز آموزش عالی تشکیل می‌دهند.
از مجموع مردان بیکاران استان که ۲۵ هزار و ۵۶۹ نفر هستند، ۶هزار و ۶۵۰ نفر فارغ‌التحصیل دانشگاه و به عبارتی ۲۶ درصد دانش‌آموخته مراکز آموزش عالی هستند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.