صفحه اصلی / سرخط خبرها / فرصت طلایی اجماع مسوولان برای توسعه گردشگری
فرصت طلایی اجماع مسوولان برای توسعه گردشگری

به مناسبت روز جهانی گردشگری

فرصت طلایی اجماع مسوولان برای توسعه گردشگری

این روزها همه مسوولان نظام درباره ضرورت استفاده از ظرفیت های گردشگری اتفاق نظر دارند؛ فرصتی که باید از آن به بهترین شکل بهره گرفت.

سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد از سال ۱۹۸۰ میلادی تاکنون ۲۷ سپتامبر را به عنوان روز جهانی گردشگری جشن می‌گیرد که این رویداد در تقویم خورشیدی همزمان با پنجم مهرماه است.
توسعه صنعت گردشگری یکی از مهمترین راه های عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، مهم ترین تاکید رهبر معظم انقلاب در بحث گردشگری معطوف به استفاده کردن از ظرفیت های اقتصادی گردشگری، اولویت دادن به گردشگری برای پیشرفت استانی و توسعه مناطق کمتر برخوردار، بهره گرفتن از آن به عنوان ابزاری برای معرفی فرهنگ غنی کشور، اهمیت دادن به حفظ و نگهداری میراث فرهنگی و شناساندن جاذبه های گردشگری برای مسافران خارجی و داخلی است؛ اصلی که می تواند برای عملیاتی کردن اقتصاد استان ها و استقلال مالی شان با برنامه ریزی و استفاده از امکانات و جاذبه های هر منطقه از خاک ایران اسلامی پیاده شود.
گردشگری، امروزه بیش از هر صنعت دیگری در دنیا مورد تاکید دولتهاست و بنا به آمار سازمان جهانی گردشگری، بودجه ای که مردم دنیا برای مسافرت و تفریح اختصاص داده اند سه برابر بودجه ای است که دولتها صرف امور دفاعی و امنیتی می کنند. این رقم ۱۱ درصد درآمد ناخالص (GDP) کل جهان است.
گردشگری بین المللی به طور شتاب آمیزی به دلیل ارزآوری، اشتغال زایی و ویژگی های ارتباط میان فرهنگی رو به گسترش است.
در ایران نیز بازنگری در سیاستهای کلان گردشگری و اسناد بالادستی در این زمینه می تواند درآمدهای ارزی منابع غیرنفتی ما را افزایش داده و به تصویرسازی خوب و امن از کشورمان در ذهن جهانیان بینجامد.
کشور پهناور ایران با تاریخ و پیشینه کهن و برخورداری از تمدن باستانی و مواهب طبیعی بیشمار توانایی بالایی در توسعه گردشگری دارد و از نظر وجود ظرفیت های میراث فرهنگی کشورمان را در زمره ۱۰ کشور اول دنیا قلمداد می کنند.
آنطور که علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید دارد با وجود سیاه نمایی گسترده علیه ایران در عرصه بین المللی توسط دشمنان، توسعه صنعت گردشگری زمینه ساز رونق دیپلماسی فرهنگی، صدور فرهنگ ایرانی به دیگر کشورها و خروج از اقتصاد متکی به درآمد نفتی خواهد بود و انجام این کار ناممکن نیست.
ضرورت همگانی با تغییرات پرشتاب و فزاینده جهانی، ما را بر آن وا می دارد که در شرایط رقابتی کنونی دست به اقدامات منطقی و متناسب، از جمله تدوین استراتژی صنعت گردشگری بزنیم تا در عرصه تحولات جهانی از حالت انفعالی بیرون بیاییم.
توسعه گردشگری در ایران شاید نیازمند تحقق مولفه های گوناگونی باشد اما اعتنا به ماهیت فرا سازمانی صنعت گردشگری، بین دستگاه‌های مرتبط در قالب یک رویکرد نظام‌مند و سیستمی با نگاهی واحد و یکپارچه و به‌دور از برخوردهای سلیقه‌ای درخصوص گردشگری و عزمی ملی می تواند نسخه نجات بخش و احیاگر این صنعت سبز و پردرآمد برای ما باشد.
علاوه بر دستیابی به یک اراده واحد و متحد در پیشبرد اهداف گردشگری و تامین زیرساختها که بزرگترین نقص صنعت گردشگری ما محسوب می شود، فقدان تبلیغات خارجی و بین المللی از ظرفیتها و جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری ایران کاسته و ضعف بزرگی برای ما محسوب می شود که می توان به آن اهتمام ویژه نشان داد.
ما امروز شاهد یک ظرفیت بسیار مناسب در حوزه گردشگری هستیم و اگر بتوانیم این ظرفیت‌ها را کنار هم بنشانیم به نتایج دلخوهی خواهیم رسید البته مشروط بر اینکه برنامه ریزی درست و اجرای دقیقی داشته باشیم.
برنامه‌ریزی در صنعت گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار است و با یک برنامه ریزی منبعث از آرای عقلای گردشگری و مشورت بخش خصوصی به عنوان متولیان و صاحبان اصلی این صنعت و آموزش عمومی و حمایت حکومتی می توانیم از ظرفیت‌های عظیم کشورمان در حوزه های مختلف گردشگری اعم از زیارتی، سلامت، اقتصادی، ورزشی و تاریخی استفاده کنیم؛ امری که در صورت تبدیل شدن سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه و تغییرات عمده ساختاری باید آن را به طور جدی تر در اولویت قرار داده و دنبال کنیم.

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.