صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / اشتباه کلیسا در مقابل علم و تکنولوژی را تکرار نکنیم!

عضو انجمن بین‌المللی اخلاق زیستی آذربایجان شرقی:

اشتباه کلیسا در مقابل علم و تکنولوژی را تکرار نکنیم!

عضو انجمن بین‌المللی اخلاق زیستی آذربایجان شرقی با تاکید بر این که اشتباه کلیسا در مقابل علم و تکنولوژی را تکرار نکنیم، گفت: ۲۰۰ سال در تعطیلات تاریخی بوده‌ایم و بیداری ما از مشروطه به بعد شروع شده است.

ایمنی زیستی

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر مسعود امید در کارگاه و نشست مسائل ایمنی زیستی مرتبط با موجودات تغییر یافته ژنتیکی در دانشگاه تبریز اظهار کرد: دو قرن پیش وقتی تمام جهان پیش می‌رفت، ما خواب بودیم و بیداریمان دیر هنگام بود، از این رو پس از ۸۰ سال بیداری در مقابل علوم و فنون جدید دچار سرگشتگی می‌شویم.

وی در ادامه با بیان این که اشتباه کلیسا در مقابل علم و تکنولوژی را تکرار نکنیم، تصریح کرد: در گذشته شوروی‌ به نام ایدئولوژی و فاشیست‌ها و نازی‌های آلمانی در مقابل علم ایستادند، اما نتیجه‌ای به دست نیاوردند، ما نیز نباید این اشتباه را تکرار کرده و در مقابل تکنولوژی بایستیم.

امید با بیان اینکه تکنولوژی شرقی و غربی نداریم، گفت: هنوز فکر می‌کنیم که جهان مرکب از شرق و غرب است، در حالی که در جهان امروز، عالم شرقی و غرب دیگر معنی نداشته و ما با عالم مدرن روبرو هستیم، هرچند نمی‌توان جهانی شدن تمدن غربی را انکار کرد.

عضو هیات علمی گروه فلسفه محض دانشگاه تبریز در ادامه در پاسخ به اینکه چرا در ایران در قبال تکنولوژی مقاومت وجود دارد، تصریح کرد: از آنجایی که دموکراسی، تکنولوژی، علم و علم‌آموزی را تمرین نکرده‌ایم، این مقدمه‌ای برای شکل‌گیری ذهنیت‌های خام و نابسنده و مقاومت در مقابل مسایلی همچون تکنولوژی شده است. باید توجه داشت که تکنولوژی وجهه عقلایی داشته و در بستری از ارزش‌های انسانی، مقاصد علمی و نیازهای انسانی تشکیل و منجر شده است تا تمام آدمیان به آن آری بگویند.

وی با تاکید بر این که اگر رابطه انسان با تکنولوژی عقلایی و حساب شده باشد، همه آن را می‌پذیرند، بیان کرد: باید توجه داشت که تکنولوژی باید با ارزش‌های طبیعی، زیستی و انسانی ما هماهنگ باشد، در غیر این صورت مباحثی مثل شبیه‌سازی و ربات‌های انسان‌نما نیز ممکن است همچون محصولات تراریخته در آینده با مقاومت روبرو شوند.

وی با اشاره به سه رویکرد مواجهه با تکنولوژی، متذکر شد: رویکرد تحلیلی تخفیفی و تحقیقی از جمله این رویکردها بوده و در رویکرد تحریمی برخورد ایدئولوژیک و شبه دینی با تکنولوژی می‌شود، رویکرد تخفیفی نیز سعی در برخورد محتاطانه با تکنولوژی داشته باشد و در رویکرد تحقیقی نیز از اساتید و متخصصان بهره گرفته می‌شود.

امید در پایان با بیان اینکه ارزیابی تکنولوژی ربطی به دین و سیاست ندارد، خاطرنشان کرد: دین و سیاست، کارکرد خاص خود را دارند و فقها برای حلال و حرام خواندن یک تکنولوژی باید با اساتید مشورت کنند، چرا که دانشگاه رکن احکام فقهی و مرجع داوری است، باید توجه داشت که اختلاف در بین دانشمندان در باب تکنولوژی بهتر از سپردن مسئله تکنولوژی به سیاست و جناح‌بازی است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.