صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / لاوروف: ایران کاملا به اجرای تعهدات خود پایبند بوده است
لاوروف: ایران کاملا به اجرای تعهدات خود پایبند بوده است

نشست شورای امنیت سازمان ملل

لاوروف: ایران کاملا به اجرای تعهدات خود پایبند بوده است

وزیر خارجه روسیه اظهار کرد: خروج آمریکا از برجام خطر بزرگی برای نظام منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی در جهان است.

لاوروف

به گزارش کسب و کار نیوز، سرگئی لاوروف صبح روز چهارشنبه به وقت نیویورک در نشست شورای امنیت که به ریاست ترامپ و با موضوع صلح و امنیت، منع به کارگیری سلاح‌های کشتار جمعی برگزار شده است، اظهار کرد: امروز روسیه متعهد به منع به‌کارگیری و گسترش سلاح‌های کشتار جمعی است. البته در این زمینه باید برای عواملی که بر امنیت استراتژیک تاثیر می‌گذارد نیز توجه کرد. تمام کشورهایی که از سلاح هسته‌ای برخوردارند بر اهمیت منع به‌کارگیری آن تاکید و بر اجرای آن تمایل دارند.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع برجام اشاره کرد و افزود: خروج آمریکا از برجام خطر بزرگی برای جلوگیری از گسترش سلاح‌های جمعی در دنیا است. ایران کاملا به اجرای تعهدات خود پایبند بوده است و بازرسان آژانس بارها در گزارش‌های خود بر این موضوع تاکید کردند.

این دیپلمات ارشد روس با تاکید بر اینکه برجام باید زنده نگه داشته شود، به تلاش‌های چین، روسیه و اتحادیه اروپا برای حفظ این توافق بین‌المللی اشاره کرد و گفت: عدم اجرای این توافق باعث ایجاد مشکلاتی در امنیت خاورمیانه می‌شود و امنیت در این منطقه را با خدشه روبه‌رو می‌کند.

لاوروف با تاکید بر اثرات منفی از بین رفتن برجام در بخش دیگری از صحبت‌های خود به انتقادات برخی از کشورهای اروپایی از دولت سوریه اشاره کرد و گفت: برخی از دولت‌های غربی اتهامات بی‌پایه‌ای را متوجه سوریه می‌کنند و دولت بشار اسد را متهم می‌کند که از سلاح‌های شیمیایی علیه غیرنظامیان در این کشور استفاده کرده است. درواقع اگر آنها بخواهند از این بهانه علیه دولت سوریه استفاده کنند این موضوع باعث می‌شود که تمام تلاش‌های صورت گرفته برای حل بحران این کشور با مشکل روبه‌رو شود، تاکید کرد: دولت سوریه تمام سلاح‌های شیمیایی خود را براساس توافقنامه شورای امنیت از بین برده است و این گروه‌های تروریستی در سوریه هستند که از این سلاح‌ها استفاده می‌کنند. آنها در این زمینه از آزمایشگاه‌هایی برخوردار هستند و پیش از این سازمان‌های اطلاعاتی برخی از کشورها از جمله آمریکا هشدار داده بودند که تروریست‌ها مشغول دستیابی به سلاح‌های شیمیایی در سوریه هستند.

وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه دولت مسکو در حال تدوین استراتژی جدیدی برای جلوگیری استفاده از سلاح‌های شیمایی و کشتار جمعی است، خاطرنشان کرد: ما در اجلاس ژنو نیز پیش‌نویسی را در این زمینه ارائه کردیم که برخی از کشورها جلوی آن را گرفتند. مشخص است چه کشورهایی و با چه هدفی جلوی این موضوع را گرفتند. از دیگر سو کشورهای غربی بعضاً در حال تلاش بر روی سازمان‌هایی هستند که در ارتباط با منع به‌کارگیری سلاح‌های کشتار جمعی فعالیت می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه روسیه آماده است که در این زمینه با کشورهای مختلف همکاری کند، ادامه داد: اگر کشورهای غربی نمی‌خواهند در این زمینه با ما همکاری کننداین مساله نشان می‌دهد که آنها چیزی برای پنهان کردن دارند.

لاوروف همچنین در این جلسه به انتقادات ترزا می نخست‌وزیر انگلیس از روسیه نیز پاسخ داد و گفت: ما حاضریم با دولت لندن مذاکره کنیم که به توافق جدیدی در این زمینه دست پیدا کنیم.

این دیپلمات عالی‌رتبه روس با تاکید بر اینکه دولت مسکو خواهان این است که کنوانسیون منع به‌کارگیری سلاح‌های کشتار جمعی تقویت شود و ساز و کاری جهت واکنش سریع نسبت به خطرات استفاده از این سلاح‌ها تدوین شود، خاطرنشان کرد: روسیه و آمریکا به عنوان دارنده سلاح‌های هسته‌ای باید با هم همکاری کنند. این دو کشور چارچوب اساسنامه منع به‌کارگیری این سلاح‌ها را پایه نهادند و باید همچنان به تعاملات خود در این زمینه ادامه دهند. ما نباید براساس منافع کوتاه‌مدت دچار محاسبات غلط شویم.

لاوروف در پایان از ترامپ به خاطر برگزاری این جلسه با این موضوع تشکر کرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.