صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / گرانی به بهانه یکسان‌سازی
گرانی  به  بهانه  یکسان‌سازی

«كسب‌وكار» يكسان‌سازي تعرفه مكالمات اپراتورهاي تلفن همراه را بررسي مي‌كند

گرانی به بهانه یکسان‌سازی

دو اپراتور بزرگ تلفن همراه طي هفته گذشته از يكسان‌سازي نرخ مكالمات خود خبر دادند و اعلام كردند بسته‌هايي كه براي كاربران مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود را ارائه كرده‌اند كه هر كاربر در صورت تمايل مي‌تواند با شماره‌گيري كدهاي موردنظر، اين بسته‌ها را فعال و از آنها استفاده كند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در حالی که اپراتور اول تلفن همراه تعرفه تماس‌های درون و برون‌شبکه‌ای خود را از اول مهرماه، یکسان کرده، به نظر می‌رسد مکالمات درون‌شبکه این اپراتور برای سیم‌کارت‌های اعتباری با افزایش قیمت مواجه شدند. از طرفی ظاهرا اپراتور دوم همراه نیز به تغییر تعرفه‌های خود اقدام کرده است. اپراتورهای اول و دوم تلفن همراه به یکسان‌سازی تعرفه‌های خود اقدام کرده‌اند که البته به نظر می‌رسد این یکسان‌سازی در برخی از سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری برای تماس‌های درون‌ و برون‌شبکه، با افزایش قیمت برای مشترکان همراه است. هزینه برقراری تماس با سیم‌کارت‌های دائمی در اپراتور اول که ۵۷ تومان برای مکالمات درون‌شبکه و ۶۲٫۵ تومان برای مکالمات برون‌شبکه بود، به ۵۹٫۹ تومان رسیده است؛ این مبلغ برای مکالمات درون‌شبکه شامل ۲٫۹ تومان افزایش و برای مکالمات برون‌شبکه شامل ۲٫۶ تومان کاهش می‌شود. برای سیم‌کارت‌های اعتباری نیز در حالی که هزینه برقراری برای مکالمات درون‌شبکه ۶۷ تومان و برای مکالمات برون‌شبکه ۹۳٫۷ تومان بود، این هزینه به ۸۹٫۹ تومان رسیده است که شامل ۲۲٫۹ تومان افزایش برای مکالمات درون‌شبکه و ۳٫۸ تومان کاهش برای مکالمات برون‌شبکه می‌شود. همراه اول در اطلاعیه خود آورده است که این روش جدید قیمت‌گذاری موجب سهولت و شفافیت بیشتر در محاسبه هزینه مکالمات مشترکان خواهد شد و از مزایای دیگر این طرح کاهش تعرفه تماس‌های برون‌شبکه برای مشترکان دائمی و اعتباری همراه اول است، اما به نظر می‌رسد هر یک از سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری با افزایش قیمت از ۲ تا ۲۲ تومان برای مکالمات درون‌شبکه مواجه هستند.
البته همراه اول جهت امکان مدیریت بیشتر هزینه مشترکان، بسته‌های مکالمه درون‌شبکه را برای مشترکان دائمی و اعتباری ارائه کرده که این بسته با شماره‌گیری #۳۳۷*۱۰* قابل مشاهده و خریداری است، اما درباره تعرفه‌های اپراتور دوم همراه نیز تغییراتی رخ داده است؛ در حالی که در اپراتور ایرانسل، برقراری تماس با سیم‌کارت‌های دائمی برای تماس‌های برون و درون‌شبکه، ۳۳٫۳ تومان برای هر دقیقه بوده و در سیم‌کارت‌های اعتباری نیز برای تماس‌های درون‌شبکه، این هزینه ۶۶٫۹ تومان و برای سایر خطوط ۹۲٫۹ تومان برای هر دقیقه و تماس به خطوط ثابت ۷۹٫۹ تومان بوده، اکنون در سیم‌کارت‌های دائمی برای تماس با تمامی خطوط‌ (خط ایرانسل دیگر، دیگر اپراتورها و خطوط ثابت) این هزینه ۵۹٫۹ تومان و برای سیم‌کارت‌های اعتباری ۸۹٫۹ تومان به ازای هر دقیقه شده است. درواقع در سیم‌کارت‌های دائمی، هزینه تماس با تمامی خطوط شامل افزایش ۲۶٫۶ تومانی شده و در سیم‌کارت‌های اعتباری در تماس‌های درون‌شبکه شامل ۲۰ تومان افزایش، در تماس‌ به خطوط اپراتوری دیگر شامل ۳ تومان کاهش و در خطوط ثابت نیز شامل یک تومان افزایش شده است. اپراتور اول، یکسان‌سازی تعرفه‌هایش را توسط پیامک و رسانه‌های خبری به اطلاع مشترکانش رسانده است؛ اپراتور دوم تلفن همراه هم به اذعان برخی از مشترکانش، این اطلاع‌رسانی را در وب‌سایت خود انجام داده یا به برخی از مشترکان پیامکی را با مضمون زیر ارسال کرده و از بسته‌های جدید مکالمه که تا ۵۰ درصد تخفیف دارند، خبر داده و اطلاع از این بسته‌ها و نحوه فعال‌سازی آنها را به وب‌سایت ارجاع داده است: با توجه به اینکه تغییر تعرفه مکالمه برای مشترکان می‌تواند به تصمیماتی از سوی آنها منجر شود که یا تغییراتی در مکالمه خود داشته باشند، یا بخواهند از بسته‌های مکالمه استفاده کرده یا در بالاترین حد خود اقدام به تغییر اپراتور کنند، اطلاع‌رسانی از تغییر تعرفه‌ها کمترین کاری است که باید توسط اپراتورها صورت بگیرد و عدم اطلاع‌رسانی این موضوع اجحاف در حق مشترک است.

شفاف‌سازی صدور قبوض
آرمان اخلاقی، کارشناس مخابرات
فلت‌سازی یا همان یکسان‌سازی نرخ مکالمات اپراتورها سال‌هاست که مطرح شده و هر بار به دلایل مختلف، اجرایی شدن آن به تعویق افتاده است. ابتدای هفته گذشته شاهد بودیم که این طرح به مرحله اجرا رسیده و دو اپراتور بزرگ کشور اطلاعیه‌هایی مبنی بر همین اتفاق صادر کرده‌اند. البته بسیاری از مشترکان با اعلام این خبر ابراز نارضایتی کرده‌اند که تا قسمتی حق با آنهاست و نگاهی به قیمت‌ها نشان می‌دهد در گذشته تعرفه‌های تماس درون‌شبکه از تماس برون‌شبکه ارزان‌تر بود. بنابراین به دنبال این اطلاعیه و پیش‌بینی اعتراض مشترکان در پی یکسان‌شدن تعرفه‌های درون و برون‌شبکه، اپراتورها استفاده از بسته‌های مقرون‌به‌صرفه مکالمه درون‌شبکه که تا ٧٠‌ درصد تخفیف را شامل می‌شود به مشترکان خود پیشنهاد کرده‌اند. برخی از مشترکان نیز بر این باورند که این طرح می‌تواند به شفافیت قبض‌های موبایل کمک کند. همواره این اعتراض وجود داشته که کاربران اعلام کرده‌اند که میزان قبضی که برای‌شان صادر می‌شود بیشتر از کارکردشان است و شکایات بسیاری در این رابطه ثبت شده است. با این روش شاید گرانی مکالمات کلید خورده باشد، اما شفاف‌سازی صدور قبوض را در کنار آن خواهیم داشت. همچنین طبیعتا یکی از مزایای اجرای این طرح، آسان‌سازی محاسبه هزینه‌های مکالماتی برای مشترکان اپراتورهاست و دیگر نگران نخواهند بود که برای برقراری هر یک تماس با حداقل سه لیست تعرفه‌ای مجزا (با توجه به تعرفه‌های متفاوت سه اپراتور ارتباطی) مواجه باشند و در آخر کار هم با توجه به پیچیدگی مکالمات درون و برون‌شبکه، قادر به محاسبه هزینه‌های ارتباطی‌شان نباشند.

همچنین مطالعه کنید:

وصول ١١٠ هزار میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.