صفحه اصلی / سرخط خبرها / نا اطمینانی اقتصادی و افزایش نرخ ارز

رضا بوستاني، اقتصاددان

نا اطمینانی اقتصادی و افزایش نرخ ارز

سرمقاله 

افزایش نرخ ارز به مرحله‌ای رسیده که مهار آن غیرممکن شده است و اتفاقاتی که در آینده نیز خواهد افتاد به طور قطع بر افزایش بیشتر آن تاثیر می‌گذارد. در حال حاضر عدم اطمینانی که از شرایط اقتصادی و اعمال تحریم‌های آمریکا میان مردم ایجاد شده منجر به افزایش ساعتی نرخ ارز و گرانی‌های ناشی از آن است. نمی‌توان در شرایط موجود سقفی برای قیمت ارز تعیین کرد که این موضوع به دلیل عدم اطمینان بی‌سابقه‌ای است که در کشور به وجود آمده است. ارزهای دیگر نیز به دنبال تاثیرپذیری‌ای که از دلار دارندبا افزایش ساعتی این ارز تغییر می‌کنند و این اتفاق به طور یقین بسیار بی‌سابقهاست.
در آینده اقتصاد ایران کاهش فروش نفت و تشدید تحریم‌های آمریکا و از سوی دیگر عدم اطمینان به تیم اقتصادی و پولی کشور دیده می‌شود که همین دلایل برای افزایش نرخ ارز کافی است.
حتی اگر یکی از این دلایل هم وجود داشت بازهم این اتفاقات قابل پیش‌بینی بود در حالی که در حال حاضر اقتصاد ایران از هر۳ دلیل تاثیر می‌پذیرد.
تورم بالا و کاهش ارزآوری هم دلایل جانبی دیگری است که نوسانات نرخ ارز را پایه‌گذاری کرده است.
به عبارتی افزایش مستمر و ساعتی نرخ ارز را جدای از دلایل ذکرشده می‌توان به تورم‌های بالا و کاهش ظرفیت ارزآوری اقتصاد نسبت داد که مجموع این عوامل اقتصاد ایران را از پا انداخته و اجازه نفس کشیدن را به آن نمی‌دهد.
راهکارهایی شاید برای کنترل و ثبات نرخ ارز بتوان ارائه داد که کاهش نرخ تورم و کنترل انتظارات تورمی، ایجاد ثبات در تقاضای اسمی ارز، کاهش نقدینگی سرگردان در کشور، بهبود شرایط سیاسی و… از آن جمله است. در غیر این صورت افزایش نرخ دلار به سقفی خواهد رسید که دیگر هیچ معامله‌ای در بازار انجام نخواهد شد و این بدان معناست که نرخ ‌این ارز به میزانی افزایش خواهد یافت که کسی تمایلی برای خرید و فروش نخواهد داشت.
متاسفانه شرایطی به وجود آمده که نه زمانی را می‌توان برای توقف این روند افزایشی اعلام کرد و نه سقفی را برای میزانافزایش.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.