صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / ناکامی انزوای ایران در نیویورک
ناکامی انزوای ایران در نیویورک

ناکامی انزوای ایران در نیویورک

تلاش و اقدام دولت ترامپ در چارچوب و حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برهجمه و انزوای ایران، در میانه راه روهای پر پیچ و خم این سازمان مانده و نیویورک به آرمان صلح ایران در صحنه جهانی تبدیل شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، هفتاد وسومین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد از روز سه شنبه آغاز به کار کرد، اجلاسی که با سخنرانی رهبران جهان، به نشستی جهانی برای قضاوت افکار عمومی تبدیل می شود.
در این چارچوب کشورها تلاش می کنند تا در این صحنه جهانی گفتمان، رویکرد و سیاست های خود را برای رهبران و افکار عمومی به نمایش بگذارند و این دولت ها و افکار عمومی با بازتاب رفتاری، به این رویکردها پاسخ خواهند داد.
‘دونالد ترامپ'رییس جمهوری آمریکا که دیروز به عنوان چهارمین رییس جمهوری سخنرانی کرد بار دیگربه مانند سال گذشته تلاش کرد تا در فضای سیاست های ضدایرانی حرکت کند.
‘نیکلاس برنز'معاون پیشین وزارت امور خارجه آمریکا ضمن آنکه رفتار و گفتار دونالد ترامپ رئیس جمهوری کشورش را شرم آور می داند، در عین حال از تمسخر وی نزد جهانیان ابراز ناخشنودی کرد.
سخنرانی ترامپ را می توان تندترین سخنرانی یک رییس جمهور آمریکا علیه ایران در اجلاس سالیانه مجمع عمومی دانست، سخنانی به غایت تند و افراطی، با تاکید دوباره بر تحریم های بیشتر و بستن هرچه بیشتر منافذ مذاکره.
اما شکل نامعمول آن تلاش آمریکا و دولت ترامپ برای بهره برداری از فضای سازمان ملل در مقام میزبان برای پیشبرد سیاست خارجی واشنگتن است.
نشست گروه «اتحاد علیه ایران هسته ای» درحالی دیروز(سه شنبه سوم مهر) به ریاست ‘جوزف لیبرمن' سناتور سابق مجلس سنا همزمان با برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل و با حضور تعدادی از مقام‌ های سیاسی برگزار شد، که پیش از آن «اریکا تشوسانو» معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا مدعی شد، برای توقف فعالیت های بی ثبات کننده تهران، به دنبال یک کارزار دیپلماتیک هستیم.
در این نشست درنیویورک تیم ضد ایرانی دولت ترامپ یعنی ‘جان بولتون' مشاور امنیت ملی کاخ سفید، ‘مایک پمپئو' وزیر امورخارجه و ‘برایان هوک' رییس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا و ‘عادل الجبیر' وزیر خارجه عربستان از جمله مقام ها شرکت کننده ها بودند.
سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای یک لابی به ظاهر غیرحزبی است که مدعی جلوگیری از تبدیل شدن ایران به قدرت منطقه‌ای دارای سلاح‌های هسته‌ای است.
اما آنچه در خط فکری مقام های آمریکایی است، پیگیری یک سیاست انزوای منطقه ای و بین المللی علیه ایران است که در این بازه زمانی به ویژه در صحنه سازمان ملل، نشانه هایی ازاین انزوا دیده نمی شود.
بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه بار دیگر با ادبیات تهدید علیه ایران سخن گفت و تاکید کرد که واشنگتن تحریم‌های ظالمانه را «سختگیرانه» اجرا خواهد کرد.
این درحالی است که نشست وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۴ روز دوشنبه و در هفتاد و سومین دوره نشست مجمع عمومی در مقر سازمان ملل متحد درحالی برگزار شد که وزرای امورخارجه این گروه بر تشکیل ‘ساز وکارویژه' برای تسهیل پرداخت‌های مربوط به صادرات (شامل نفت) و واردات ایران تاکید کرد.
این اقدامات ودیپلماسی برجامی ایران در نیویورک به قدری تاثیرگذار بوده است که پمپئو وزیر خارجه آمریکا با انتقاد از سیاست‌های اروپا گفت: عمیقاً مایه تاسف است که طرف‌های حاضر در توافق هسته‌ای با ایران در حال برپایی یک نظام پرداختی ویژه برای دور زدن تحریم‌های آمریکا هستند.
اما از سوی دیگر، تشکیل این نوع از برنامه ها و تمرکز بر ایران در نیویورک و در مقر سازمان ملل این پرسش اساسی را به ذهن خطور می کند که چرایی پیگیری چنین روندی ازسوی دولت ترامپ چیست؟آیا دولت ترامپ در سیاست خارجی خود در قبال جمهوری اسلامی موفق بوده است؟
برخی کارشناسان معتقدند،در فضای دیپلماسی جهانی، اساسا خروج آمریکا از توافق های بین المللی مانند برجام، تغییرات اقلیمی پاریس یا خروج از نهادهای تخصصی سازمان ملل مانند شورای حقوقق بشر، به طور عملی این کشور را در مقام بزرگترین ناقض توافق های بین المللی جلوه می دهد و دولت ترامپ با اقدامات ضدایرانی تلاش می کند از یک انزوای دیپلماتیک خارج سازد.
همچنین تلاش آمریکا برای آغاز و ایجاد یک فرایند اجمامع سازی و ائتلاف سازی تاکنون با شکست روبه رو شده است. درمقام عمل آمریکای ترامپ به ویژه در موضوع برجام موفقیت چندانی در حوزه های اجماع و ائتلاف کسب نکرده است. اگر به مواضع برخی رهبران جهان نگاهی مختصر بیاندازیم متوجه خواهیم شد که در چنین فضایی، سیاست گفت و گو با ایران حاکم است تا سیاست انزوا.
‘امانوئل مکرون'رییس جمهوری فرانسه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در دیدار با رییس جمهوری ایران ضمن اشاره به ضرورت حفظ و تقویت برجام به عنوان توافقی بین المللی، بر توسعه و تحکیم مناسبات و همکاری‌های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی تهران – پاریس تاکید کرد.
در فرجام، جمله رییس جمهوری ایران شاید نقطه مقابل سیاست ضد ایرانی دولت ترامپ دانست که ‘جهان دوستی بهتر از ایران نخواهد داشت اگر صلح هدف و آرمان شماست.'

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.