صفحه اصلی / استان ها / اصفهان / باورهای سیاسی از دوران کودکی شکل می گیرد
باورهای سیاسی از دوران کودکی شکل می گیرد

یک استاد جامعه‌شناسی مطرح کرد؛

باورهای سیاسی از دوران کودکی شکل می گیرد

یک استاد جامعه‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا گفت: جامعه‌پذیری سیاسی از کودکی و در خانواده شکل می‌گیرد و رفتار افراد تحت تأثیر خانواده بوده که پس از جدایی از خانواده نیز ماندگار می‌ماند.

جامعه

حسن ثقفیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص تأثیر جامعه سیاسی در پیش برد اهداف و خواسته‌های مردم، اظهار کرد: جامعه از مجموعه عوامل ریشه‌ای تشکیل شده است و خانواده اولین عامل است. در روابط خانواده نیز برخی والدین روابط صمیمی با فرزندان دارند و بعضی دارای روابط سرد هستند. همچنین حمایت مفرط، مالکیت،شناخت نیازهای فرزندان نیز در جامعه‌پذیری اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه خانواده اولین پنجره به مباحث جامعه‌پذیری سیاسی و اقتدار است، گفت: جامعه‌پذیری سیاسی از کودکی و در خانواده شکل می‌گیرد و رفتار افراد تحت تأثیر خانواده بوده که پس از جدایی از خانواده نیز ماندگار می‌ماند. به عنوان نمونه می‌توان از تاثیر عقاید خانواده در بحث انتخابات نام برد.

باورهای سیاسی از دوران کودکی شکل می گیرد

این استاد جامعه‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا با اشاره به شکل‌گیری باورهای سیاسی در سنین ۳تا ۱۴ سالگی، خاطرنشان کرد: کودکان در سنین ۳ تا ۱۴ با رسانه‌ها بیشتر در ارتباط هستند و رسانه‌ها می‌توانند  بر باورهای سیاسی آن‌ها تأثیر بگذارند و به آن شکل دهند. رسانه‌های اجتماعی نیز سبب می‌شوند مسئولان رفتار سنجیده‌تر داشته باشند، اما اگر رسانه‌ها انگ سیاسی بودن بخورند ممکن است تأثیر خود در بحث جامعه‌پذیری سیاسی را از دست بدهند.

ثقفیان گفت: افراد مشهورمی توانند بر روی باورها تأثیر گذارند. همچنین کسانی که قدرت پدر را مهم می‌دانند در ارتباط با سیاست مداران، قدرت آن‌ها را مطلق می‌دانند.

وی با اشاره به نقش مدارس در جامعه‌پذیری سیاسی افراد، تصریح کرد: مدارس در تفهیم جامعه‌پذیری سیاسی افراد نقش مهم دارند. به عنوان نمونه در ایالات متحده آمریکا مهاجران خود را با جامعه وفق دادند، اما در برخی کشورهای کمونیستی به خانواده و کلیسا اجازه جامعه‌پذیری سیاسی از طریق مدارس را ندادند.

این استاد جامعه‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا در ارتباط با نقش گروه هم‌سالان در جامعه‌پذیری سیاسی، تصریح کرد: یکی دیگر از عوامل مؤثر در جامعه‌پذیری سیاسی، گروه هم‌سالان هستند و دریک تقسیم‌بندی نقش خانواده، هم‌سالان و همکاران در جامعه‌پذیری سیاسی مهم ارزیابی شده است و نظر افراد در ارتباط با دوستان به آن‌ها نزدیک می‌شود.

ناملایمات جامعه ایران ریشه در تغییر فرهنگ دارد

ثقفیان تأکید کرد: فرهنگ وجوه زندگی افراد را در بر می‌گیرد و تغییر آن به تدریج رخ می‌دهد مانند بسیاری از ناملایمات امروز جامعه ایران که ریشه در تغییر فرهنگ دارد و منجر به بروز آسیب‌های فراوان  شده است.

وی  در ارتباط با  نقش طبقات اجتماعی در جامعه‌پذیری سیاسی، تشریح کرد: طبقات اجتماعی در جامعه‌پذیری سیاسی تأثیر گذار هستند. نقش آن‌ها در مباحثی مانند انتخابات بیشتر دیده می‌شود. نوع خواسته‌ها  هر طبقه مختلف است، طبقه ضعیف بیشتر خواهان نیازهای مادی است، اما طبقه متوسط آینده‌نگر است.

این استاد جامعه‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا درباره تأثیر فکر سیاسی در جامعه‌پذیری سیاسی، اظهار کرد: منشأ فکر سیاسی در جامعه و با نیازهای آن در ارتباط است و یک  فرد سیاسی باید به نیازهای جامعه آگاه باشد. به عنوان مثال زمانی تفکر سیاسی سازندگی بود و گرایش‌ها به این سمت حرکت کرد.

ثقفیان افزود: جنسیت در بحث جامعه‌پذیری سیاسی مهم است. درگذشته اعتقاد بر این بود که بانوان به سیاست علاقه  ندارند، اما  امروز با توجه به نقش زنان درجامعه این نظریه منتفی شده است.

وی با اشاره به نقش مردم در جامعه پذیری سیاسی، اظهار کرد: نقش مردم در جامعه پذیری سیاسی در جوامع مختلف، متفاوت است. به عنوان نمونه درکشورهای پیشرفته فرهنگ سیاسی، مشارکتی است. در ایران نیز دلیل اهمیت انتخابات تا حدودی با فرهنگ مشارکت به وجود آمده است.

احزاب در تمام کشورها نقش مهمی در جامعه پذیری سیاسی دارند

این استاد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، ادامه داد: اینکه چرا رای دادن مهم است نیز سبب ایجاد یک فرهنگ مشارکتی می شود، اما در فرهنگ‌های سیاسی محدود شرکت در انتخابات بدون آگاهی و از روی هیجان اتفاق می‌افتد. اگر افراد بدانند که رأی آنان تأثیرگذار است مشارکت بیشتر در فعالیت‌های سیاسی می‌کنند.

 ثقفیان با اشاره به نقش احزاب در توسعه سیاسی، تصریح کرد: احزاب در تمام کشورها یکی از فاکتورهای مهم جامعه‌پذیری سیاسی هستند. احزاب رابط بین مردم و حکومت بوده و اهرم فشار بر روی حکومت برای ایجاد تغییرات محسوب می‌شوند.

وی  اضافه کرد: حزب  یک ساختار سیاسی منسجم دارد و پاسخگوی نیازهای مردم است، اما در ایران  حزب به معنا واقعی کلمه وجود ندارد و اصول‌گرایی و اصلاح طلبی جریانات فکری هستند که برای جمع‌آوری آراء در انتخابات فعالیت می‌کنند. مشکل این است که نیاز به ایجاد احزاب احساس نمی‌شود.

این استاد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا با بیان اینکه  نهادهای مذهبی جز لاینفک جامعه‌پذیری سیاسی هستند، گفت : تفکر مذهبی از طریق خانواده و تفکر به مدارس منتقل می‌شود. مدارس در بحث پیشبرد تفکر مذهبی نتوانستند نقش خود را به خوبی ایفا کنند و ورودی و خروجی آن‌ها با آنچه که مورد نظر نهادهای مذهبی است فاصله دارد. همچنین مباحث فرهنگی زمان‌بر است و اگر دقیق عمل نشود می‌توانند به جامعه آسیب وارد کنند.

ثقفیان تأکید کرد: یکی از ابزارهای مهم جامعه‌پذیری سیاسی در ایران نمایندگان مجلس هستند، اما متأسفانه تمام سیستم اقتدار دولتی است و نهادهای خصوصی قدرت لازم را ندارند و به دلیل نبود احزاب خواسته‌های مردم به دولت وابسته است.

وی افزود: اعتماد یکی از اصول مهم است و امروز اعتماد به دولت در جامعه از بین رفته است. به عنوان نمونه در زلزله کرمانشاه مردم کمک‌هایی از طریق هنرمندان به آن منطقه اهدا می‌کردند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

استادان نمونه کشوری

اساتید اصفهان در میان استادان نمونه کشوری

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از میان ۱۶ استاد برجسته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.