صفحه اصلی / سرخط خبرها / هدایت نقدینگی به سمت تولید

حميدرضا فولادگر

هدایت نقدینگی به سمت تولید

یادداشت 

در حال حاضر شاهد رشد حجم نقدینگی‌ در کشور هستیم که سرگردانی آن موجب ایجاد بازارهای کاذب شده است. باید برای این نقدینگی‌ برنامه‌ریزی درست انجام و مهم‌تر اینکه به سمت تولید هدایت شود. اوضاع نابه‌سامان اقتصادی موجب افزایش نقدینگی و سرگردانی آن در کشور شد که همچنان برای حل این مشکل راهی پیدا نشده است. بازار ارز نیز یکی از بازارهای کاذبی است که در نتیجه افزایش نقدینگی بروز کرد و دولت نتوانست ثبات در این حوزه را به صورت مناسب مدیریت کند.
نتیجه این شد که افزایش نرخ ارز روز به روز بیشتر شد و بازار کاذب در این رابطه شکل گرفت.
در حال حاضر حجم نقدینگی در کشور از ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده که باید با برنامه‌ریزی درست به سمت تولید سوق داده شود، چراکه تا هنگامی که نتوانیم این حجم بالای نقدینگی را مدیریت کنیم و ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان در کشور و در دست مردم سرگردان باشد هر روز شاهد ایجاد یک بازار کاذب خواهیم بود که رشد قیمت‌ها هم نتیجه ایجاد این بازارها می‌شود. نتیجه دیگر افزایش نقدینگی هجوم به بازار خودرو است. نقدینگی در کشور آنقدر افزایش یافته که مردم به سمت بازار خودرو رفته‌اند تا در آن سرمایه‌گذاری کنند. خودرو در حال حاضر کالای مصرفی نیست و به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است و آشفتگی این بازار هم نشان از تایید این مطلب دارد. دولت باید برای نقدینگی سرگردان کشور فکری کند، چرا که این حجم از نقدینگی هر جا می‌رود، اثر تخریبی می‌گذارد، در حالی که باید این نقدینگی جذب پروژه‌های عمرانی، بخش ساختمان و صنعت و تولید شود.
تولید در ایران نیازمند سرمایه است و چه بهتر که این نقدینگی سرگردان که به هر کجا می‌رسد موجب ایجاد بازارهای کاذب می‌شود با مدیریت درست به این سمت کشاندهشود.
دولت برخلاف اوایل شروع کار خود نتوانست ثبات در این موضوع را به صورت مناسب مدیریت کند و موجب رشد نقدینگی در کشور شد که آثار سوء آن در بازارها قابل مشاهده است.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.