صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / عرضه ربات‌های صنعتی مجهز به اینترنت اشیا/ذخیره‌سازی داده‌ها در “ابر ایرانی”
عرضه ربات‌های صنعتی مجهز به اینترنت اشیا/ذخیره‌سازی داده‌ها در “ابر ایرانی”

عرضه ربات‌های صنعتی مجهز به اینترنت اشیا/ذخیره‌سازی داده‌ها در “ابر ایرانی”

محققان یکی از شرکت‌های فعال، ربات‌های صنعتی را با بهره‌گیری از اینترنت اشیا طراحی کردند که با استفاده از "ابر ایرانی" داده‌های آن در داخل کشور ذخیره‌سازی می‌شوند و این در حالی است که به گفته آنها به دلیل هزینه‌بر بودن، صاحبان صنایع تمایلی به بهره‌برداری از این نوع ربات‌ها در خط تولید ندارند.

ربات صنعتی

زهره شکرانه از محققان این طرح در گفت‌وگو با ایسنا، ساخت و پیاده سازی سیستم‌های هوشمند رباتیک و انواع ربات‌های صنعتی را از زمینه‌های تحقیقاتی این شرکت فناور عنوان کرد و گفت: در طراحی و ساخت این ربات‌ها فناوری IOT‌ (اینترنت اشیا) پیاده‌سازی شد. این فناوری در کشورهای دیگر استفاده می‌شود و کاربرد آن نیز در ایران در بخش‌هایی از صنعت آغاز شده و در این تحقیقات سعی کردیم از این فناوری در ساخت‌ ربات‌ها بهره ببریم.

وی ربات‌های همکار پالاتایزر صنعتی را از جمله دستاوردهای این تحقیقات عنوان کرد و یادآور شد: ربات‌های صنعتی پالتایزر می‌توانند با توجه به نوع ابزار کار نصب شده بر روی آنها برای کارهای گوناگونی نظیر جوش نقطه‌ای جوشکاری با گاز، جابجایی مواد و ماشینکاری مورد استفاده قرار گیرند.

شکرانه با بیان اینکه بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی فدراسیون بین‌المللی رباتیک، ۳۵ درصد کاربرد ربات‌های صنعتی در بخش جابجایی مواد است، از این رو تولیدکنندگان ربات‌های صنعتی تصمیم به طراحی و تولید ربات‌هایی با ویژگی‌های مکانیکی و کنترلی ویژه برای کاربرد جابجایی مواد گرفتند تا بازارهای  مورد هدف را به صورت کامل‌تر و کاربردی‌تر، پوشش دهند.

این محقق، ربات چهار درجه آزادی “پالتایزر” را از جمله این نوع ربات‌ها عنوان کرد و افزود: با توجه به کاربرد بالای این نوع ربات‌ها در صنعت و توجیه اقتصادی، طراحی، ساخت و تولید این نوع ربات‌ها با هدف رفع نیازهای بخش‌های صنعتی در دستور کار ما قرار گرفت.

به گفته وی در طراحی این ربات‌ از فناوری IOT بهره گرفته شد، از این رو اپراتور می‌تواند از راه دور آن را کنترل کند و به داده‌های آن دسترسی داشته باشد.

شکرانه، کاربرد ربات‌های “پالتایزر” را در صنایع مختلف برای انجام ماموریت‌هایی چون جابه جایی قطعات و پالت کردن قطعات در انبارها قابل استفاده دانست و ادامه داد: گریپر دارای ۴ درجه آزادی، حمل بار به میزان ۱۰ کیلوگرم، دقت ۰٫۱ میلی‌متر و تکرار پذیری یک میلی‌متری و قابلیت همکار شدن دو ربات با هم برای انجام وظایف مشترک از جمله مزایای این نوع ربات است.

این محقق حوزه رباتیک طراحی و ساخت ربات‌های پژوهشی را از دیگر دستاوردهای علمی این شرکت فناور نام برد و در این باره توضیح داد: نصب و راه اندازی ربات‌های صنعتی هزینه‌بر است، مهندسین نمی‌توانند تست‌های لازم را بر روی این نوع ربات‌ها انجام دهند که برای رفع این چالش رباتی را در فرمت پژوهشی طراحی و عرضه کردیم  تا بخش‌های صنعتی و پژوهشی قبل از استفاده از رباهای صنعتی، نمونه‌های خود را بر روی ربات‌های پژوهشی مورد آزمون قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه این ربات در اندازه‌های کوچکتر از نمونه‌های صنعتی ساخته شده است، اضافه کرد: اساس عملکرد این ربات نرم افزار MATLAB است ضمن آنکه در طراحی آن از فناور ی اینترنت اشیا بهره بردیم.

شکرانه، استفاده از فناوری اینترنت اشیا را از مزایای ربات‌های صنعتی ساخته شده در این شرکت نام برد و گفت: از این رو وقتی این ربات‌ها در بخش‌های صنعتی نصب و راه‌اندازی می‌شوند، می‌توان از طریق نرم افزاری که بر روی گوشی همراه نصب هستند، ربات‌ها را مونیتور و داده‌های آن را دریافت کرد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه ما برای طراحی این ربات‌ها از Clude ایرانی (ابر ایرانی) استفاده کردیم، خاطر نشان کرد: اکثر IOT هایی که تاکنون در کشور استفاده شده است، مخزن دیتای آنها در داخل ایران نیست و در جای دیگر ذخیره‌سازی می‌شوند، ولی ما در این طرح از ابر ایرانی استفاده کردیم. این ابر را روی سیستم کنترلرهای بهترین برندهای دنیا نیز پیاده‌سازی کردیم و به نتایج خوبی دست یافتیم.

محقق این طرح با بیان اینکه این ربات‌ها در مراکز پژوهشی مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: برای تجاری‌سازی این محصولات از سوی صنایع درخواست‌هایی داشتیم، ولی یکی از معضلات مهم این زمینه کمبود حمایت‌ها است.

وی در این باره توضیح داد: استفاده از این ربات‌ها علاوه بر آنکه هزینه‌بر است، صاحبان صنایع نیز تمایلی ندارند که پرسنل خود را از کار برکنار کنند و هزینه‌های بهره‌برداری از این ربات را پرداخت کنند. این در حالی است که صاحبان صنایع برای بهره‌برداری از این ربات‌ها نیازی ندارند تا پرسنل خود را از کار برکنار کنند، بلکه می‌توانند با ارتقای دانش آنها، از کارکنان خود در جهت افزایش بهره‌وری صنعت استفاده کنند.

شکرانه با تاکید بر اینکه رسیدن به چنین جایگاهی نیازمند فرهنگ‌سازی است، تاکید کرد: علاوه بر آن کارخانجات نیز برای بهره‌برداری از این نوع فناوری‌ها باید از لحاظ مالی حمایت شوند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.