صفحه اصلی / اسلایدر / بلاتکلیفی بازار خودرو با پیش فروش های بلند مدت
بلاتکلیفی  بازار خودرو  با  پیش فروش های  بلند مدت

«کسب و کار» شروط جدید خودروسازان در پیش فروش ها را بررسی می کند

بلاتکلیفی بازار خودرو با پیش فروش های بلند مدت

پيش‌فروش خودروهاي داخلي يا همان پروژه تكراري و نخ‌نماي كاهش التهابات و قيمت‌ها در بازار خودرو دوباره به همين منظور مطرح شده و دو خودروساز بزرگ كشور به فاصله كمي از هم طرح‌هاي پيش‌فروش خود را براي تحويل خودرو به مصرف‌كنندگان و متقاضيان اعلام كردند. در پيش‌فروش‌هاي جديد براي كنترل بازار و جلوگيري از دلالي و افزايش قيمت‌ها، شروطي براي ثبت‌نام‌كنندگان گذاشته شده تا خودروها به دست مصرف‌كنندگان واقعي برسد. در طرح‌هاي پيشين كه براي پيش‌فروش خودرو گذاشته شد، صف‌هاي طويلي براي ثبت‌نام بسته مي‌شد كه 90 درصد آنها را دلالان و معامله‌كنندگان خودرو تشكيل مي‌دادند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این افراد با پیش‌خرید خودرو و فروختن آن به قیمت‌های بالاتر، بازار را از کنترل خارج می‌کردند و موجب رشد قیمت‌ها می‌شدند، اما در این طرح قوانینی در نظر گرفته شده که دست دلالان را از این بازار کوتاه کند و حق مصرف‌‌کننده واقعی تضعیف نشود.
در ایران دلالان و سودجویان ثابت کرده‌اند در دور زدن قوانین ید طولانی دارند. کارشناسان و دلالان بازار معتقدند در طرح اخیر نیز این افراد موفق خواهند شد و التهاب بازار با پیش‌فروش آن هم با این شرایط فروکش نخواهد کرد.
همچنین در صورتی که پیش‌فروش‌ها کوتاه‌مدت باشد، تاثیر خود را در بازار ملتهب خودرو خواهد گذاشت، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده است و خودروسازان به طور معمول خودروها را در بازه زمانی بلندمدت پیش‌فروش می‌کنند. امروز بزرگ‌ترین مشکل بازار آشفته خودرو، کاهش توزیع در چند ماه گذشته است و اگر عرضه به اندازه کافی در بازار باشد، مشکل قیمتی وجود نخواهد داشت.
خودروسازان مدعی‌اند که در روز ۱۵۰۰ خودرو تولید می‌کنند. در صورتی که این تعداد خودرو هر روز و به صورت مداوم به بازار عرضه شود به طور حتم بازار خودرو با ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش قیمت روبه‌رو خواهد شد.
در این رابطه مصطفی خان‌کرمی، معاون مدیرعامل در بازاریابی و فروش ایران‌خودرو اظهار کرد: در پیش‌فروش ویژه این شرکت، جهت جلوگیری از ترافیک مشتریان روی وب‌سایت فروش و اتلاف وقت و سرعت بخشیدن به فرایند ثبت‌نام، کد ملی مشتریان براساس رقم سمت راست به ۶ گروه تفکیک می‌شود و در هر روز فقط مشتریان با کد ملی تعیین‌شده می‌توانند اقدام به ثبت‌نام کنند.
وی با تاکید بر اینکه افرادی که در ۱۸ ماه گذشته از ایران‌خودرو خریداری کرده‌اند، امکان ثبت‌نام در این طرح را ندارند، گفت: در این ثبت‌نام علاوه بر شرایط محدود‌کننده قبلی، فهرست کد ملی مشتریانی که در ثبت‌نام اخیر شرکت سایپا موفق به ثبت‌نام شده‌اند از شرکت سایپا اخذ و امکان ثبت‌نام آنها وجود نخواهد داشت.
خان‌کرمی متذکر شد: شرکت ایران‌خودرو به دنبال فروش خودرو به مصرف‌کننده حقیقی است و بنابراین در فرایند ثبت‌نام اینترنتی مواردی مانند داشتن گواهینامه و عدم مالکیت خودرو در زمان ثبت‌نام به‌صورت خوداظهاری اخذ و در زمان تحویل خودرو براساس استعلام‌های لازم راستی‌آزمایی خواهد شد و در صورت اثبات خوداظهاری اشتباه، اصل ودیعه در زمان تحویل مسترد می‌شود.

سیاست‌های خودروسازان کلان کشور تغییر کند
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو
بازار خودرو در ایران انحصاری شده است و مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم داده‌اند تا بازار به این وضعیت دچار شود. در این شرایط شرکت‌ها هستند که باید بازار را مدیریت ‌کنند، نه عرضه و تقاضایی که در بازار وجود دارد. طرح پیش‌فروش دردی را از این آشفته‌بازار دوا نمی‌کند. در طرح پیش‌فروش خودروسازان در ازای دریافت پول، تعهد تحویل خودرو را چند ماه آینده و حتی سال آینده به خریداران می‌دهند، در صورتی که خودروسازان باید خودرو تولیدی را در کمترین زمان ممکن به بازار ارائه دهند تا قیمت‌ها شکسته شود.
در ازای دریافت پول از خریداران دیگر مسئولیت خودروسازان است که برای تحویل خودروهای پیش‌فروش‌شده حداکثر توان را به‌کار بگیرند نه اینکه زمان تحویل که فرا می‌رسد با بهانه‌های مختلف از تحویل خودرو سر باز بزنند یا حتی با بازگرداندن مبالغ پرداختی به متقاضیان بازار را متشنج کنند. این پروژه دیگر برای بازار خودرو و حل مشکلات آن کارساز نخواهد شد و فکر درستی باید برای سر و سامان دادن به آن اندیشیده شود. به طور قطع تا زمانی که سیاست‌های خودروسازان کلان کشور تغییر نکند، نمی‌توانیم امیدی به بهبود شرایط بازار خودرو داشته باشیم.
قرار است دو خودروساز مطرح در کشور ۵۰ هزار دستگاه خودرو را در طرح‌های پیش‌فروش که ثبت‌نام آنها هم در حال انجام است، به دست مردم برسانند. حال اگر این مدتی که برای تحویل خودروها در نظر گرفته‌اند به حداکثر دو ماه کاهش پیدا می‌کرد به طور قطع قیمت‌ها در بازار خودرو شکسته و با تحویل این خودروها بازار کمی آرام‌تر می‌شد. هرچند این افزایش قیمت‌ها کار امروز و هفته گذشته نیست که بتوان آن را با یک طرح پیش‌فروش حل کرد، این افزایش قیمت‌ها به صورت مداوم در چند ماه گذشته اتفاق افتاده و مشکل اصلی در حال حاضر نبود خودرو فروشی در بازار است.
در این پیش‌فروش‌ها شرایطی برای ثبت‌نام متقاضیان تعیین شده که بتواند دست دلالان و فروشندگان صرف را از بازار خودرو کوتاه کند. در این شرایط باید اشاره شود که این مدل شروط برای دلالان بازار به هر روشی دور زده خواهد شد. دلالان به هر صورتی که هست، در تمام بازارها و نه تنها بازار خودرو برای اینکه بتوانند به حیات و بقای خود ادامه دهند با وجود سختگیری‌های صورت‌گرفته در ثبت‌نام خودرو، راهی برای دور زدن قوانین همانند پیش‌فروش‌های گذشته پیدا خواهند کرد. البته هرچند این امید وجود دارد که این اتفاق در ثبت‌نام‌های جدید نیفتد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.