صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / آمریکا قادر به قطع صادرات نفت ایران نیست
آمریکا قادر به قطع صادرات نفت ایران نیست

پژوهشگر ارشد دانشگاه لندن:

آمریکا قادر به قطع صادرات نفت ایران نیست

پژوهشگر ارشد موسسه مطالعات امنیتی دانشگاه لندن با یادآوری این‌که کشورهای تولیدکننده نفت قادر به جایگزینی نفت ایران در بازارهای جهانی نیستند، گفت: آمریکا نمی‌تواند صادرات نفت این کشور را به صفر برساند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا, کریس کوک درباره ادعای عربستان مبنی بر پر کردن خلأ نفت ایران در بازارهای جهانی گفت: عربستان قادر خواهد بود تا در فصل زمستان، زمانی که تقاضا در داخل این کشور برای سا‌مانه‌های سرمایشی پایین است خلا صادرات نفت ایران را پر کند، اما آنها حاضر نخواهند شد برای رضایتمندی واشینگتن نفت خود را ارزان بفروشند.
وی افزود: پس از خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تلاش‌های زیادی شد تا قیمت نفت خام در بازار جهانی افزایش نیابد، ظرف همین مدت معاملات نقدی نفت خام برنت دریای شمال در مقایسه با نفت وست تگزاس اینترمدیت (WTI) آمریکا به دلیل نگرانی خریداران از آینده تحولات بازار جهانی نفت، افزایش خیره‌کنند‌ه‌ای داشته است.
کوک در پاسخ به این پرسش که دلیل خروج آمریکا از برجام چیست؟ گفت: معتقدم این‌ یک تصمیم کاملا شخصی بوده است. در واقع خصومت ترامپ با باراک اوباما به حدی است که تلاش می‌کند همه دستاوردهای دولت پیشین را بدون توجه به منافع آمریکا از بین ببرد.
این پژوهشگر ارشد دانشگاه لندن درباره تلاش‌های اروپا در این زمینه افزود: چنانچه این سازوکار با موفقیت ایجاد شود، شرکت‌های اروپایی قادر خواهند بود همکاری‌های تجاری خود با ایران را ادامه دهند و این مسئله به نفع تهران است.
وی با بیان این‌که ایران در طول دهه‌های گذشته نشان داده که فروشنده قابل‌ اعتمادی است، پیشنهاد کرد که اروپا با خرید نفت تهران، امنیت بخش انرژی خود را تامین کند. فروش نفت ایران به پالایشگاه‌های اروپایی به لحاظ راهبرد اقتصادی و لجستیکی برای تهران حائز اهمیت است.
کوک تصریح کرد: این‌ یک فرصت تاریخی برای ایران است تا بازار انرژی جهانی را متحول کند.

همچنین مطالعه کنید:

امضای بزرگ‌ترین قراردادهای نفتی یک دهه‌ اخیر/افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت با توسعه ۶ میدان نفتی

به گزارش کسب و کار نیوز، قرارداد توسعه ۶ میدان نفتی کشور به ارزش بیش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.