صفحه اصلی / استان ها / سمنان / ‌عکس سه قلاده پلنگ ایرانی در قاب تصویر عکاس
‌عکس سه قلاده پلنگ ایرانی در قاب تصویر عکاس

‌عکس سه قلاده پلنگ ایرانی در قاب تصویر عکاس

‌مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان، از مشاهده و ثبت تصاویر بی‌نظیر از سه قلاده پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده پرور خبر داد.

پلنگ ایرانی

‌به گزارش کسب و کار نیوز-‌ به نقل از اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان سمنان، عباسعلی دامنگیر، با اعلام این خبر افزود: یکی از علاقه‌مندان و عکاسان محیط‌زیست که به همراه محیط‌بانان منطقه حفاظت شده پرور در حال گشت‌زنی در منطقه بود موفق به مشاهده ۳ قلاده پلنگ ایرانی شده و توانست تصاویر کم‌نظیری از این‌گونه ارزشمند جانوری را ثبت و ضبط کند.

وی ادامه داد: دو نکته مهم و حائز اهمیت در این تصاویر  وجود دارد که یکی جثه مناسب این گونه‌های گوشتخوار است که نشاندهنده افزایش جمعیت مناسب گونه‌های دیگر جانوری که غذای این حیوان گوشتخوار را تامین می‌کند است و دیگری آرامش عجیب این گونه‌های ارزشمند جانوری در مواجه با محیط‌بانان و عکاس طبیعت است که بدون هیچ‌گونه ترس و اضطرابی به نظاره آنان نشسته‌اند و این مهم نیز نشان دهنده امنیت بالای منطقه بوده که موجبات حفظ آرامش حیواناتی نظیر پلنگ ایرانی را فراهم آورده است.

وی گفت: فیلم برداری از پلنگ در طبیعت به خاطر تراکم پایین و رفتار مخفی‌کارانه این جانور بسیار دشوار بوده و مطابق آخرین ارزیابی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت  (IUCN)در سال ۲۰۰۸، پلنگ در فهرست سرخ و به عنوان گونه در خطر انقراض قرار دارد‌.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان افزود: کاهش طعمه به دلیل شکارهای غیر مجاز، تغییر زیستگاه‌ها به دلیل فعالیت‌های جاده‌سازی و معادن، آتش‌سوزی‌ها، چرای دام‌های اهلی و شکار این گونه توسط شکارچیان به خاطر پوست آن از عوامل در معرض خطر انقراض قرار گرفتن این گونه ارزشمند است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه ایران از مهمترین پناهگاه های جمعیت پلنگ در منطقه خاورمیانه به شمار می‌رود، گفت: زیستگاه‌های استان سمنان نیز از جمله زیستگاه‌های امن این گونه در خطر انقراض هستند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سپهبد قاسم سلیمانی

لغو همه کنسرت‌های موسیقی در سمنان تا ۲۵ بهمن

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.