صفحه اصلی / اجتماعی / جامعه و شهری / پاسخ به شبهات خشک شدن چشمه علی
پاسخ به شبهات خشک شدن چشمه علی

پاسخ به شبهات خشک شدن چشمه علی

مجری خط ۶ مترو به سوالات خشک شدن آب چشمه علی پاسخ داد.

چشمه علی

به گزارش کسب و کار نیوز، صبح امروز تعدادی از خبرنگاران رسانه‌های مختلف به دعوت شرکت مترو تهران از چشمه علی که این روزها به دلیل آنچه که عبور خط مترو از آبریز از قنات آن اعلام می‌شود، خشک شده است، بازدید کردند و مهندس صادق طریق ازلی مجری خط ۶ مترو با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ داد و در مورد وضعیت چشمه علی توضیحاتی را ارائه کرد و گفت:  وضعیت چشمه علی را می‌توان از طریق مکانیزم هیدرودینامیکی بررسی کرد.

وی با بیان این که نوع سنگ این چشمه آهکی است، تصریح کرد: سنگ آهکی که میزبان چشمه است از نظر جنس شبیه سنگ‌های کوه بی بی شهربانو است و طبق نظر کارشناسان عمده‌ این چشمه از آبخوان کوههای بی بی شهربانو است.

مجری خط ۶ مترو با بیان اینکه اگر آب کم شود دبی آب چشمه هم کاهش می‌یابد، گفت: همکاران ما در تیم مطالعاتی وضعیت دبی چشمه در طول ۲۰ سال اخیر را بررسی کردند و نمودار هیدروگراف آن را تهیه کردند و مشخص شد چشمه در سالهای مختلف جریان آب متفاوتی داشته است به گونه‌ای که در دهه‌ ۸۰ دبی آب کمتر از ۲۰ لیتر بود.

وی با بیان اینکه بررسی‌ها نشان داد که در ماههای مرداد تا مهر خروجی آب به حداقل می‌رسد و در ماههای اسفند و  فروردین دبی آب به حداکثر می‌رسد، افزود: این رفتار تمامی چشمه‌ها در فلات ایران است و این اتفاقی عجیب نیست.

وی با بیان اینکه هیدرودینامیت این چشمه را با بارش و خصوصیات سنگ شناسی سنگ میزبان، تعیین می‌کنند گفت: در حال حاضر دبی آب ۲۰ لیتر در ثانیه است و البته این میزان کم و زیاد می‌شود و بررسی‌های تیم کارشناسی طبق نمودار هیدروگراف نشان می‌دهد که در ماههای پایانی سال دبی آب افزایش می‌یابد.

وی در مورد تاثیر مترو در کاهش آب چشمه علی گفت: بر اساس مطالعات اولیه قرار بود که مسیر مترو بر اساس مطالعات ترافیکی از خیابان صفاییه عبور کند اما دو سال قبل طی جلساتی که با مسئولان میراث فرهنگی داشتیم مسیر مترو برای حفظ میراث باستانی، از خیابان غیور عبور داده شده است.

مجری خط ۶ مترو با بیان اینکه از نظر کارشناسان آب چشمه برگشته است، در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیر خط ۶ مترو بر نظرات اعضای شورای شهر گفت: احترام اعضای شورای شهر بر ما واجب است و من مطلبی که عنوان می‌کنم بر اساس نتایج کارها است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا چشمه علی به مانند تمامی منابع آبی کاهش یافته است به سه پارامتر اشاره کرد و گفت: یکی از آنها فعالیت‌های عمرانی و معدنی در این محدوده و در محدوده کوه بی بی شهربانو است و علت دیگر تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی و علت دیگر چاههای مجاز و غیر مجازی هستند که در محدوده چشمه علی فعال هستند.

وی با بیان اینکه گفته می‌شود که این چاهها در گذشته هم وجود داشتند اما آب چشمه کاهش نیافته گفت: درست است چاهها قبلا هم بوده‌اند اما امسال با مشکل اقلیم مواجه هستیم و باید در بهره برداری از چاههای مجاز تجدید نظر شود و نباید در آب‌خوان این چاهها فعالیت کنند.

طریق ازلی با بیان این که مترو یک تاثیر موقت است اما وضعیت آب به سه پارامتر فوق‌الذکر بستگی دارد گفت: داده‌های ما بر اساس اطلاعاتی است که از سازمان آب دریافت کرده‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود مطالعات مترو در این زمینه کامل نبوده است گفت: مگر می‌شود در انجام این پروژه بزرگ مطالعاتی انجام نشده باشد و باید بگویم مطالعات ، نوع و روش اجرا را مشخص می‌کند و به خاطر حفظ منابع آبی تونل را با استفاده از “تی بی ام” که امن‌ترین مسیر است حفر کردیم که همزمان لاینینگ تونل هم انجام شود و در قراردادی که با پیمانکار “تی بی ام” داشتیم، حفظ منابع آبی جزء الزامات قرار داد عنوان شده است.

مجری خط ۶ مترو در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود آب چشمه علی به فاضلاب سرخه حصار ریخته می‌شود گفت: الان چیز ی به نام ریختن آب به فاضلاب نداریم.

وی در پاسخ به این سوال که زمانی که آبی در چشمه وجود نداشت ، آب چشمه علی چه شده بود؟ ادامه داد: فعالیت های عمرانی اثر موقت دارد و همزمان با تغییر اقلیم و فعالیت چاهها، این خشک شدن تشدید شد.

طریق ازلی خطاب به خبرنگاران گفت: من از شما سوال می‌پرسم حالا که در بدترین شرایط اقلیمی قرار داریم و بارش‌ها نیز کاهش یافته آیا آب پشت سد و مخازن سدی بی تاثیر بوده است؟

وی با بیان اینکه پوشش تونل بتنی است افزود: لاینینگ تمام شده است و به نظر من تنها یک عامل باعث بروز این پدیده نشده است.

ادامه دارد….

همچنین مطالعه کنید:

تعیین قیمت بلیت اتوبوس برای نوروز به‌ تعویق افتاد

به گزارش کسب و کار نیوز، احمد رضا عامری رئیس اتحادیه تعاونی‌های مسافربری گفت: روز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.