صفحه اصلی / استان ها / یزد / ناوگان بی‌سکان گردشگری سلامت در ایران
ناوگان بی‌سکان گردشگری سلامت در ایران

ناوگان بی‌سکان گردشگری سلامت در ایران

در حالی برخی شهرهای بزرگ کشورمان مانند تهران، مشهد، شیراز و حتی یزد به دلیل برخورداری از امکانات پزشکی میزبان متقاضیان خدمات درمانی از سایر کشورهای همسایه هستند ولی صنعت گردشگری سلامت در کشورمان به دلیل عدم برنامه‌‏ریزی منسجم و مناسب از این ظرفیت درآمدزایی بی‏‏‌بهره است.‏‏

گردشگری سلامت

یزد یکی از استان‏‏‌های برخوردار از ظرفیت‌های بالای پزشکی است که به دلیل بهره‏‌مندی از مراکز مجهز پزشکی و کادر درمانی متخصص و توانمند به ویژه در حوزه‏‏‌هایی مانند درمان ناباروری و دیگر تخصص‏‏‌های پزشکی همواره میزبان بیماران غیربومی و حتی بیمارانی از کشورهای حاشیه خلیج فارس است به طوری که قریب نیمی از تخت‏‏‌های اشغال شده در مراکز درمانی آن را همین بیماران به خود اختصاص داده‏‏‌اند.

این شهر تاریخی که به لحاظ داشتن پتانسیل‏‏‌های بالای گردشگری تاریخی، فرهنگی و حتی طبیعی یکی از سه راس قطب گردشگری کشورمان است، در صورت برنامه‏‌ریزی مناسب می‏‌تواند به عنوان یکی از قطب‏‌های مهم گردشگری سلامت نیز مطرح شود.

«علی دلشاد» عضو هیات علمی دانشگاه یزد در گفت‎وگو با خبرنگار ایسنا، از گردشگری سلامت به عنوان یکی از انواع مهم گردشگری یاد می‎‏کند و می‎گوید: فعالیت‏‎های مرتبط با درمان، بهبود بیماری، نقاهت و بازتوانی جسمی و روحی، پیشگیری و تندرستی در مجموعه این نوع از گردشگری قرار می‌‏گیرد .

وی گردشگری پزشکی، گردشگری درمانی و گردشگری تندرستی یا گردشگری پیشگیرانه را سه شاخه اصلی گردشگری سلامت می‏‏‌خواند و اظهار می ‎ کند: توانمندی‌های کشور ایران تنها در حوزه گردشگری پزشکی تا حدودی شکوفا شده است .

مدیر بخش مدیریت جهانگردی دانشگاه یزد با اشاره به فرصت‏‏‌هایی مانند چهار فصلی بودن کشور، نیروی انسانی توانمند و بیمارستان‌های مجهز، عنوان می‏‌کند: ایران در هر سه حوزه گردشگری سلامت توان توسعه و پیشرفت دارد اما تاکنون تنها در حوزه گردشگری پزشکی به توانمندی‌هایی رسیده به طوری که علاوه بر گردشگرن داخلی، پذیرای تعداد زیادی از گردشگران خارجی هست.

وی با اشاره به ورود گردشگران خارجی متقاضی خدمات درمانی به ایران، بیان می‏‌کند: بالا بودن هزینه‌های درمان در کشورهای آمریکای شمالی و اروپا باعث تقاضای ارائه خدمات درمانی بسیاری از گردشگران خارجی و مسافرت آن‌ها به ایران شده است.

به گفته‏ی وی، علاوه بر این به دلیل توانمندی نیروی انسانی و تجهیزات خوب کشورمان در حوزه پزشکی، شاهد سفر مردم کشورهای همجوار به‏ ویژه کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و دریای عمان به مقصدهای گردشگری سلامت کشور نیز هستیم .

دلشاد در مورد ضعف مهم کشور در حوزه گردشگری سلامت عنوان می‎کند: متاسفانه با وجود تشکیل ستاد گردشگری سلامت در کشور، برنامه نظام‌مندی جهت توسعه این حوزه گردشگری در ایران وجود ندارد .

وی ادامه می‎دهد: طرح‌های ارائه شده نیز تاکنون هیچ خروجی و نتیجه تاثیرگذاری نداشته و باید شکاف ایجاد شده میان فعالیت‏‌های کنونی گردشگری سلامت و برنامه‌های مرتبط با توسعه گردشگری کشور برطرف شود .

این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به شهرهای توسعه یافته کشورمان در حوزه پزشکی، می‏گوید: شهرهای بزرگی مانند تهران، مشهد، شیراز، یزد، سنندج و ارومیه به دلیل تخصص و امکانات پزشکی، علاوه بر مسافران داخلی متقاضی درمان، میزبان مسافران و متقاضیان خدمات درمانی از کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس، دریای عمان و سایر کشورهای عربی مانند لبنان و عراق، کشورهای آسیای میانه و حوزه قفقاز، اروپا و آمریکای شمالی هستند .

وی در مورد یزد به عنوان یکی از قطب‌های پزشکی کشور هم اظهار می‏‌کند: یزد دارای ظرفیت‌های بالایی در حوزه گردشگری سلامت است چرا که دارای نیروهای متخصص توانمند، بیمارستان‌های مجهز پزشکی به ویژه در زمینه درمان ناباروری است و در صورت برنامه‌ریزی و اجرای صحیح آنها می‏‌تواند به عنوان یکی از قطب‌های عمده گردشگری سلامت کشور و حتی جهان مطرح شود .

دلشاد با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی دقیق جهت ارائه خدمات درمانی می‏‌گوید: از ورود تا خروج یک بیمار و گردشگر در حوزه گردشگری سلامت قرار دارد و باید در برنامه‌ریزی گردشگری سلامت منظور شود به طوری که از زمان اخذ پرونده تا درمان، اسکان بیمار و همراهان، دوره نقاهت، رفت و آمدها و حتی آزمایش‌ها و پیگیری‌های دوره‌ای پس از نقاهت نیز در این باره مورد توجه متولیان گردشگری سلامت قرار گیرد.

وی ادامه می‏‏دهد: متاسفانه برخی از شرکت‌هایی که در حوزه گردشگری سلامت کشورمان فعالیت دارند نیز نتوانسته‎اند به ارائه خدمات مناسب بر اساس تعریف و فعال کردن زنجیره تامین این حوزه بپردازند چرا که فعالیت در این حوزه نیازمند پشتیبانی و حمایت همه ذی‌نفعان به ویژه ارگان‏های متولی توسعه گردشگری سلامت مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستند.

این مسئول در مورد ضعف‌های گردشگری سلامت در استان یزد بیان می‏کند: برخی از شهرهای کشور مانند مشهد و تهران اقداماتی در حوزه تاسیس هتل‏‏‌بیمارستان‌ انجام داده‌اند به طوری که هم زمان علاوه بر ارائه خدمات مهمان‏‌نوازی، خدمات پزشکی را نیز ارائه می‏‌دهند ولی در یزد، بیماران پس از درمان رها می‌شوند و توجهی به دوران نقاهت و حتی دوران پس از نقاهت آنها نمی‏‌شود .

وی ادامه می‎دهد: این مسئله در صورت پرداختن به آن می‌تواند به افزایش هزینه گردشگران و گردش اقتصادی بیشتر در استان یزد منجر شود .

وی به ضعف‏‌های موجود در حوزه خدمات پاراکلینیکال و حتی کلینیکال نیز اشاره می‏کند و می‎گوید: بیمار پس از دوره درمان رها می‌شود و به پیگیری‌های بعد از درمان، وضعیت همراهان و چکاپ او بی‌اعتنایی می‌شود در صورتی که مدنظر قرار دادن تمامی این موارد، موجب افزایش میزان هزینه گردشگران و در نهایت بالا رفتن درآمدهای گردشگری سلامت و علاوه بر اینها ایجاد اشتغال بیشتر خواهد شد .

دلشاد با اشاره به وجود توانمندی‏‌ها و منابع بسیار در استان یزد و بی‏‏توجهی به آن‌ها، اظهار می‏‏‌کند: مجموعه روستاهای ییلاقی اطراف شیرکوه یکی از منابع مهم جهت تامین فضای مناسب برای دوران نقاهت پس از درمان گردشگران غیرایرانی و حتی غیر یزدی متقاضی خدمات درمانی است.

به گفته وی، خدماتی همچون خدمات درمانی و نقاهت پس از درمان و حتی خدمات تفریحی و سرگرمی به ویژه از طریق گشت‏‌های کوتاه مدت برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری استان برای بیماران و همراهان آنها از این طریق ممکن است ولی این امر مستلزم ایجاد تسهیلات و تاسیسات مناسب، آموزش و تامین نیروی انسانی مورد نیاز در این حوزه است .

وی می‎گوید: یزد علی‏رغم برخورداری از زیرساخت‏‏‌هایی مانند فرودگاه بین‏‌المللی، قرارگیری در مسیر ترانزیتی شمال به جنوب، وجود خطوط ریلی و پایانه‏‌های مسافربری درون شهری و برون شهری، سیستم‏‌های مناسب انرژی و آبرسانی، دفع مواد زائد و خدمات بهداشتی مطلوب، از نظر نرم‏‏‌افزاری در حوزه گردشگری سلامت ضعیف عمل کرده است.

این استادیار دانشگاه یزد در ادامه اعطای ویزاهای الکترونیک و تسهیل صدور ویزا برای بیماران و متقاضیان خدمات گردشگری سلامت را منجر به افزایش ورود گردشگران سلامت به کشور و استان می‏‌داند و تاکید می‌‏‏کند: این قبیل خدمات علاوه بر مهیا بودن کلیه خدمات و تسهیلات برای این نوع گردشگران، در بهبود تجربه گردشگری آنها نیز نقش مهمی ایفا می‏‌کند .

وی توجه به کیفیت خدمات ارائه شده را نیز بسیار مهم می‌‏داند و می‏‌گوید: هر خدماتی که ارائه می‌شود باید از نظر کیفیت مورد انتظار گردشگران واقع شود و یکنواختی و همگنی کیفیت در تمام خدمات ارائه شده در این رابطه بسیار ضروری است که به همکاری و مشارکت تمامی دی‌نفعان توسعه گردشگری سلامت به ویژه ارگان‌های دولتی مربوطه، بخش خصوصی و مردم وابسته است .

دلشاد در پایان ظرفیت‏‏‌های گردشگری سلامت کشورمان را هم سطح با بسیاری از کشورهای مطرح در این حوزه می ‎ خواند و تاکید می‌‏‏کند: لازمه حفظ این برابری، برخورداری از برنامه‌ای منظم، الگوی مناسب توسعه در این حوزه، ارائه خدمات و تسهیلات متناسب با انتظارات ایجاد شده و نظارت و ارزیابی دقیق در این مورد است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

زندان‌

لغو تمام بازدیدها از زندان‌های استان یزد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, «رضا ذوالفعلی‌نژاد» با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.