صفحه اصلی / اسلایدر / راهکار ماند گاری نقد ینگی د ر بورس
راهکار ماند گاری نقد ینگی د ر بورس

«كسب‌وكار» مهار نقدينگي از مسیر بورس را بررسي مي‌كند

راهکار ماند گاری نقد ینگی د ر بورس

مديريت نقدينگي كه به نظر مي‌آيد طي مدت اخير از دست مسئولان خارج شده، مهم‌ترين چالش اين روزهاي اقتصاد كشور بوده است.

ثمانه نادری

تلاش خیلی‌ها بر این است که این مدیریت با ابزار بورس به سرانجام روشنی برسد. کما اینکه مسئولان حوزه بانکی نیز به صراحت اعلام کرده‌اند این مدیریت از طریق افزایش نرخ سود سپرده‌ها که بعضی درخواست آن را دارند، صورت نخواهد پذیرفت؛ ازاین‌رو استفاده از ابزارهای دیگری برای مدیریت نقدینگی مثل بورس و انتشار اوراق گواهی سپرده به طور جدی‌تر مطرح است.

در حالی که رقابت زیادی بین بازارهای سکه، ارز و خودرو برای جذب نقدینگی وجود دارد، بازار سرمایه نیز در کنار این بازارها سهم مهمی در جذب نقدینگی داشته است. رشد شاخص بورس طی دو روز اول پاییز نیز نویدی به مدیریت بهینه نقدینگی از کانال بورس است، اما طبق گفته‌های کارشناسان، همواره موانعی بر سر راه ورود نقدینگی به بورس وجود داشته است که از جمله آن، عدم شفافیت اقتصادی است. چنین به نظر می‌آید که سرمایه‌داران کلان و صاحبان سرمایه‌های میلیاردی از شفافیت و ریسک بورس گریزان باشند و هجوم سرمایه‌های آنها به بازارهای سکه و ارز این نکته را تایید می‌کند، اما چطور می‌توان نظر این دسته را به بورس جذب کرد؟ کارشناسان می‌گویند برآیند اقتصاد دلالی و رانتی همین امر است و برای جذب سرمایه بیشتر به بورس اول باید سیستم غلط مدیریت اقتصادی را تغییر داد.

رکوردشکنی‌ پی در پی شاخص بورس

روز گذشته بازار سرمایه شاهد رشد فزاینده قیمت‌ها بود، به طوری که بسیاری از سهم‌ها در گروه فلزات اساسی و کانه‌های فلزی با صف خرید همراه شدند و شاخص کل بار دیگر رکوردشکنی کرد، گویی رکوردشکنی دیگر در معاملات به امری طبیعی بدل شده است.

به گزارش ایسنا، روز گذشته قیمت دلار بار دیگر وارد فاز افزایشی شد، در ماه‌های گذشته نیز این روند موجب شد قیمت‌ها در بورس اوراق بهادار تهران تحت‌تاثیر آن افزایشی شود. طی چند روز گذشته شاخص کل بازار سرمایه هر روز چندین بار کانال‌شکنی کرد و چند هزار واحد رشد داشت. روز گذشته نیز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس ۳۵۵۲ واحد افزایش یافت و تا رقم ۱۶۸ هزار و ۶۲۴ واحدی رشد کرد. همچنین شاخص کل هم‌وزن با ۶۲۳ واحد افزایش به رقم ۲۹ هزار و ۳۴۷ واحدی رسید. روند افزایش نماگر اصلی بازار سهام و کانال‌شکنی‌های پی در پی آن در این روزها به شکلی افزایش پیدا می‌کند که هر روز بازیگران بازار سهام شاهد یک کانال تاریخی در بورس تهران هستند، به طوری که دیگر معنای رکوردشکنی رنگ باخته است. روز گذشته نیز شاخص آزاد شناور در بورس ۳۹۱۰ واحد افزایش یافت و تا رقم ۱۷۹ هزار و ۷۲۰ واحدی بالا رفت. در عین‌حال شاخص بازار اول و بازار دوم نیز هر یک به ترتیب ۲۶۹۵ و ۶۶۹۷ واحد رشد کردند. فولاد مبارکه اصفهان، توسعه معادن و فلزات و ملی صنایع مس ایران هر یک به ترتیب ۴۱۲، ۲۷۷ و ۲۳۱ واحد تاثیر افزاینده روی شاخص کل داشتند.

ضرورت ورود مازاد نقدینگی به بورس

علیرضا باغانی، کارشناس بازار سرمایه در این خصوص به «کسب‌وکار» توضیح می‌دهد: در دنیا نزدیک‌ترین بازار به بخش تولید بازار سرمایه است و وقتی قرار است سرمایه‌گذار برای تامین مالی به بازاری مراجعه کند، آن بازار بورس خواهد بود. در اکثر کشورهای توسعه‌یافته نیز سرمایه‌گذاری از طریق دو ابزار صورت می‌گیرد؛ یکی ابزارهای بدون ریسک مثل اوراق قرضه و یکی هم بورس است، اما در کشور ما تولید و صنعت از بازار سرمایه دور است.

خرید طلا و سکه در این کشورها جنبه صرفا تفریحی دارد. همچنین نگاهی که به بخش مسکن است، نگاه مصرفی است. سرمایه‌گذاری از کانال بورس مازاد نقدینگی را به این سو می‌آورد؛ کاری که در کشور ما مورد غفلت قرار گرفته است.

ضرورت عرضه سهم‌های جدید

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر دولت بعد از ۵ سال فهمیده که راه‌حل مدیریت نقدینگی، استفاده از ظرفیت بازار سرمایه است و خوشبختانه رشد اخیر بورس نیز نشان از ورود نقدینگی به بورس و مدیریت بخشی از آن توسط این بازار دارد. به طور تقریبی روزی ۲ درصد؛ یعنی ۲۰۰ میلیارد تومان نقدینگی فزاینده به بورس جذب می‌شود که می‌تواند به تقویت بازار سرمایه منجر شود، اما با این حال در حال حاضر مهم آن است که این نقدینگی را در بورس ماندگار کنیم. در صورتی که دولت از سیاست‌های دیگری مثل عرضه سهم‌های جدید و عرضه‌های اولیه، عطش تقاضا برای بازار سرمایه را کاهش دهد، نقدینگی در بورس ماندگار خواهد شد و در گردش باقی می‌ماند.

وی با اشاره به اهمیت مهار نقدینگی از طریق بورس و بیان اینکه نقدینگی بورس اصلا تورم‌زا نیست و خطری در پی ندارد، ادامه می‌دهد: انتشار اوراق گواهی سپرده مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، سودی به حال بورس ندارد و از این نظر نمی‌توان به ورود نقدینگی به بورس از این مسیر امیدوار بود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.