صفحه اصلی / اجتماعی / جامعه و شهری / ادارات آموزش و پرورش برخی استان‌ها با سامانه «سپند» همکاری نمی‌کنند
ادارات آموزش و پرورش برخی استان‌ها با سامانه «سپند» همکاری نمی‌کنند

مدیرکل دفتر حمل و نقل سازمان شهرداری‌های کشور:

ادارات آموزش و پرورش برخی استان‌ها با سامانه «سپند» همکاری نمی‌کنند

سامانه سپند(سامانه پایش ناوگان دانش آموزی) که به منظور یکپارچه سازی ناوگان حمل و دانش آموزی آغاز به کار کرده این روزها بنا به گفته مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با عدم همکاری برخی از ادارات آموزش و پرورش در برخی استان‌ها روبه‌رو شده است.

حمل و نقل شهری

مرضیه حصاری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه اصلاح دستورالعمل سرویس مدارس حدود یک سال طول کشید،اظهار کرد: این طرح میان سه وزارتخانه “کشور، آموزش و پرورش و راه” مشترک بود و برای اینکه این وزارتخانه‌ها به تفاهم برسند زمان بسیاری طی شد.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که باید در دستورالعمل اصلاح می شد این بود که حتما از اشخاص حقوقی دارای پروانه فعالیت استفاده شود؛ زیرا قبلا اشخاص حقیقی نیز می‌توانستند در سرویس مدارس فعالیت کنند؛ اما در این اصلاحیه مشخص شد که صرفا  اشخاص حقوقی دارای پروانه فعالیت و شرکت‌های دارای پروانه فعالیت حمل و نقلی که مجوز از بخشداری و شهرداری دارند می‌توانند این فعالیت را انجام دهند.

مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اضافه کرد: موضوع بعدی که باید در دستورالعمل اصلاح می‌شد کسری مبالغی از قراردادهای رانندگان بود که متاسفانه در این حوزه بسیار زیاد شده بود. به عبارت دیگر این کسری مبالغ توسط مدارس و شهرداری‌ها صورت می گرفت؛ به طوری که بی رویه از روی قراردادها درصدی کم می‌شد و دست راننده را چیزی نمی گرفت و از آن طرف هم والدین پول زیادی پرداخت می‌کردند. در حقیقت مشخص نبود چه اتفاقی می‌افتد.

حصاری تصریح کرد: به دلیل اینکه انجمن اولیاء و مربیان و مدارس مورد اعتماد مردم هستند بایستی در حمل و نقل دانش آموزی حضور داشته باشند از طرفی شهرداری‌ها به استناد قانون توسعه حمل و نقل عمومی ماده ۹ مسئول حمل و نقل بار و مسافر در شهرها هستند و بایستی براین موضوع نظارت داشته باشند. همچنین ماده ۳۲ قانون رسیدگی به تخلفات هم شهرداری ها را مسئول  ارائه ناوگان ایمن می‌داند و در این دستورالعمل حمل و نقل دانش آموزی نیز مسائلی نظیر ایمنی راننده و دارا بودن ناوگان از معاینه فنی نیز مطرح شده است. همچنین برای یکپارچه سازی این ناوگان و اینکه پلیس بتواند ناوگان فاقد پروانه را شناسایی کند سامانه سپند را طراحی کردیم.

به گفته وی، در این سامانه تمام ناوگان حمل و نقل دانش آموزی که پروانه فعالیت دارند ثبت شده اند و پلیس می تواند با استعلام آنلاین از سامانه متوجه تخلف شود و برخوردهای لازم را انجام دهد. همچنین قراردادها نیز در این سامانه ثبت می‌شوند و آموزش پرورش، شهرداری‌ها و وزارت کشور می‌توانند بر آن نظارت کنند. به عبارت دیگر سامانه “سپند” این طرح را انسجام می‌بخشد.

وی افزود: وقتی میخواهیم دست کسانی که می‌خواهند از حمل ونقل دانش آموزی سوء استفاده کنند را قطع کنیم، با اعتراضات به بهانه‌های مختلف روبه رو می‌شویم. این اعتراضات شاید به دلیل این است که یا سوء استفاده‌گر هستند یا اینکه متوجه شده‌اند سامانه به جایی رسیده و می‌خواهند وارد بازی شوند که این وارد بازی شدن نظام طراحی شده را از بین می برد.

مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها در ادامه اظهار کرد: ادارات آموزش و پرورش در برخی استان‌ها برای اجرایی کردن طرح سرویس مدارس همکاری نمی‌کنند و از سایت و سامانه بهره‌ نمی‌گیرند و می‌گویند برای این موضوع سامانه جدا دارند.شهرداری‌ها مکلف به استفاده از این سامانه شده‌اند و همه از این سامانه استفاده می‌کنند. شهرداری شهرهای تهران و مشهد هم باوجود اینکه خودشان سامانه دارند اما همکاری های لازم را جهت ثبت اطلاعات در سپند انجام می‌دهند. با وجود هماهنگی شهرداری‌ها در این سامانه و علی رغم همکاری بسیار خوب وزارت آموزش و پرورش، ادارات آموزش و پرورش در برخی استان‌ها به دلایل مختلف همکاری نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه یکپارچه سازی سامانه “سیمفا” نیز زمان زیادی برد و مخالفان بسیاری داشت، گفت: از وزیر آموزش و پرورش توقع داریم که به صورت جدی پای کار بایستد زیرا برای سامانه “سپند” زحمت زیادی کشیده شده و هزینه های زیادی توسط وزارت کشور انجام شده است؛ البته پیگیری های لازم را انجام داده‌ایم و آموزش و پرورش نیز در حال پیگیری است.

به گفته وی، اگر قرار است سامانه نباشد وزارت کشور نیز بایستی تکلیف خودش را بداند و قرار نیست که تنها یک نفر در صحنه باشد و باقی دستگاه‌ها همکاری نکنند. از طرفی این طرح در برخی شهرستان‌ها به صورت پایلوت اجرا شده و بعد از اجرای پایلوت آن قصد داریم به صورت ملی به اجرا درآوریم؛ اما در عمل می بینم که همکاری صورت نمی‌گیرد و این موضوع می تواند باعث دلسردی وزارت کشور شود و این عدم همکاری نیز می‌تواند به خطراتی که دانش آموزان را تهدید می کند، دامن زند.

وزارت صنعت می‌گوید اصناف باید متولی حمل و نقل دانش آموزی باشند

اجازه نمی دهیم به بهانه‌های مختلف به حمل و نقل دانش آموزی خدشه وارد شود

حصاری ادامه داد: مشکل دیگری که در این میان وجود دارد درخواست وزارت صنعت مبنی بر ورود اصناف در حمل و نقل دانش آموزی است. وزارت صنعت همیشه در آژانس ها و تاکسی های اینترنتی مدعی بوده و معتقد است که صنف باید متولی این امر باشد و بایستی به اصناف مجوز داده شود تا در امر حمل و نقل دانش آموزی دخیل باشند. این موضوع می تواند آسیب های زیادی به این طرح وارد کند زیرا آژانس های خصوصی و افراد حقیقی نیز وارد کارخواهند شد. در حقیقت وزارت کشور مخالف ورود آژانس‌ها به حمل و نقل دانش آموزی نیست؛ ولی آنها نیز باید برای ورود به این عرصه مجوزهای لازم را از شهرداری‌ها یا بخشداری‌ها دریافت کنند و وزارت کشور و وزارت راه در این قضیه بسیار جدی است و اجازه نمی دهد به بهانه‌های مختلف به حمل و نقل دانش آموزی خدشه وارد شود.

اگر از طرح یکپارچه سازی ناوگان حمل و نقل دانش آموزی مراقبت نشود، شکست می‌خورد

مدیرکل دفتر حمل ونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداریها و دهیاری‌های کشور تصریح کرد: بنابراین اگر از این طرح مراقبت نشود و خطرات درکمین این طرح با توجه به اهمیت حمل و نقل دانش آموزی توسط مدیران رده بالا رفع نشود و هر روز هم یک نفر مدعی و مخالف باشد؛ این طرح شکست خواهد خورد. 

وی در پایان گفت: با استانداران مکاتبه‌ها کردیم و اقداماتی که توسط وزارت کشور برای ساماندهی حمل و نقل دانش آموزی انجام  شده است و همچنین خطراتی که ممکن است این عدم همکاری برای دانش آموزان داشته باشد را نیز برای آنها بیان کردیم که اگر آموزش و پرورش در برخی استان ها همکاری نکند این مسئله از عهده وزارت کشور خارج و بر عهده خودشان خواهد بود و از آنها نیز خواستیم که پیگیری های لازم را ازشهرداری‌ها، بخشداری‌ها و ادارات آموزش و پروش انجام دهند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

زمان اجرای افزایش جرایم رانندگی/ جریمه‌ها تا ۵۰۰ برابر افزایش می‌یابد

به گزارش کسب و کار نیوز ، سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.