به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر رضا مسایلی با اشاره به نقش پیشرو ۱۰۰۰ تولیدکننده بخش خصوصی تجهیزات پزشکی اظهار داشت: این شرکتها محصولات خود را به بازارهای جهانی صادر میکنند و محصولات صادراتی شرکتهای ایرانی، بازار ۴۰۰ میلیون نفری منطقه را هدف قرار داده است. سال گذشته ۲۴ میلیون دلار صادرات تجهیزات پزشکی داشتهایم که رشد ۱۰ برابری معادل ۲۴۰ میلیون دلار برای پوشش بازار آفریقا، خاورمیانه و اروپا مد نظر قرار گرفته است. همچنین ۲۲۰۰ شرکت به نمایندگی از ۶۱۰۰ کمپانی بینالمللی واردات برخی دیگر از تجهیزات پزشکی به کشور را بر عهده دارند.
مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت بر حضور موثر تولیدکنندگان در نمایشگاه عمان هلث تاکید کرد و افزود: کشور عمان، ظرفیتهای قانونی مناسبی را تدارک دیده است که تولیدکنندگان ایرانی قادر خواهند بود تا با سرمایهگذاری مشترک در این کشور، صادرات محصولات ایرانی را شتابی دوچندان ببخشند. جمعیت عمان به تنهایی برای صادرات، هدف نخست ایران نیست و با توجه به قوانین مناسب و دوستی و ارتباط پایدار با عمان، امکان ثبت محصولات ایرانی در این کشور و عرضه آن به بازارهای خلیج فارس امکانپذیر شده است. از سوی دیگر طبق تفاهم نامه همکاری با معاون بهداشت کشور عمان، این امکان برای تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی فراهم آمده است تا زیرساختها را توسعه دهند و برنامهریزی مناسبی برای عرضه محصولات ایران داشته باشیم.
مسایلی درباره استاندارد محصولات ایرانی یادآور شد: تجهیزات پزشکی صادراتی ایران نه تنها براساس ضوابط استاندارد اتحادیه اروپا تولید میشوند بلکه از لحاظ قیمت به طور قابل ملاحظهای کمتر از رقبای خارجی است و این نکته قابل اتکایی است که وقتی محصولات ایرانی منطبق با استانداردهای اروپایی است میتواند با اقبال مشتریان همراه باشد. دلیل عمده پایین بودن تجهیزات پزشکی ساخت ایران، ظرفیتهایی مانند محصولات پتروشیمی و نیروی کار ارزانتر است که قیمت تمام شده محصول را نسبت به نمونههای اروپایی کمتر میکند.
وی خاطرنشان کرد: نمایشگاه عمان هلث، فرصت ارزشمندی برای صادرکنندگان تجهزات پزشکی فراهم آورده است تا تولیدکنندگان محصولات خود را معرفی کنند. همچنین دولت تمهیداتی را فراهم آورده تا ارز حاصل از صادرات را به نرخ بازار عرضه کرده و متناظر با آن ارز دریافت کنند.
بنابر اعلام وبدا، دکتر مسایلی در پایان تاکید کرد: حضور تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی در نمایشگاه عمان هلث میتواند در توانمندسازی این شرکتکنندگان سودمند باشد و به سمتی بروند تا با ایجاد هلدینگها مقدار و تیراژ تولید را صرفهمند سازند و هزینه تمام شده محصول را بیش از پیش کاهش دهند. این اقدامی موثر در برندسازی محصولات ایرانی است. متقابلا وزارت بهداشت، تسهیلاتی را برای شرکتکنندگان ایرانی برای توسعه صادرات و شرکت در نمایشگاهها در دستور کار قرار داه است.
انتهای پیام