یارانه   برای  صادرات  استارت آپ ها

هزينه‌ حضور استارت‌آپ‌ها و دانش‌بنيان ها در جيتكس 2018 كاهش مي‌يابد

یارانه برای صادرات استارت آپ ها

همواره تاكيد مي‌شود كه استارت‌آپ‌ها و شركت‌هاي دانش‌بنيان براي بيشتر ديده شدن و تعاملات و شراكت با شركت‌هاي خارجي بايد در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي و رويدادهاي مهم جهان كه در اين زمینه‌ها برگزار مي‌شود، شركت كنند.

شایلی قرایی

 ارائه محصولات این مدل از کسب‌وکارها در نمایشگاه‌های بین‌المللی و خارجی موجب جذب سرمایه‌گذار و مشتریان بسیاری خواهد شد که با توجه به پتانسیل بالای ایران در این زمینه اصلا دور از انتظار نیست. همان‌طور که در تجربه‌های قبلی هم ثابت شد که ایران می‌تواند با استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان خود، چه در داخل و چه در خارج از ایران حرفی برای گفتن داشته باشد. بازاریابی در این نمایشگاه‌ها و رویدادها اصل اساسی بعد از حضور شرکت‌هاست. بازاریابی درست و جذب مشتری و سرمایه‌گذار می‌تواند ادامه راه را هموارتر سازد. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مشکلات این مدل از شرکت‌ها در داخل کشور نیز بازاریابی و تبلیغات درست و دقیق است. حال با شرکت در این رویدادها این ضعف بیشتر نمایانگر می‌شود و ضرورت دارد برنامه‌ای جامع برای این هدف ریخته شود.
نمایشگاه جیتکس که هر سال برگزار می‌شود، فرصتی مناسب برای حضور استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان است که بدین‌وسیله می‌توانند با تبادل اطلاعات و ارائه محصولات و خدمات بیشتر در دنیا شناخته شوند. جیتکس ۲۰۱۸ هم امسال همانند سال‌های گذشته در دوبی برگزار خواهد شد و شرکت‌های ایرانی برای حضور در آن اعلام آمادگی کرده‌اند و پاویون ایران قرار است در این نمایشگاه برپا شود. در ۳ سال گذشته به صورت مستمر در کنار پاویون ایران در نمایشگاه جیتکس، همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار ایران نیز در روز سوم نمایشگاه برگزار شده که امسال نیز برگزار می‌شود و از شرکت‌های خارجی نیز برای شرکت در این همایش دعوت خواهد شد تا امکان ملاقات‌های رودررو هم برای شرکت‌های ایرانی فراهم شود.
نمایشگاه جیتکس دوبی (Gitex) بزرگ‌ترین و معروف‌ترین نمایشگاه خاورمیانه، آفریقا و جنوب آسیا در زمینه تکنولوژی و فناوری اطلاعات است که هر ساله در شهر دوبی امارات برگزار می‌شود. نمایشگاه جیتکس دوبی مکانی برای آشنایی با آخرین نوآوری‌ها و تکنولوژی‌ها در حوزه فناوری است و اکثر مدیران ارشد کمپانی‌های معروف دنیا و متخصصان این صنعت در آن شرکت می‌کنند.
نمایشگاه جیتکس همچنین فرصتی برای آشنایی و ایجاد ارتباط با تولیدکنندگان، خرید و سفارش و اخذ نمایندگی محصولات است. در سال ۲۰۱۷، نمایشگاه جیتکس دوبی با حدود ۵ هزار غرفه‌دار از حدود ۷۰ کشور مختلف برگزار شد. سى‌وهشتمین نمایشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات جیتکس از ۲۲ تا ۲۶ مهرماه در مرکز تجارت جهانی شهر دوبی در کشور امارات متحده عربی برگزار می‌شود و ۴۷۰۰ شرکت از ۱۰۰ کشور جهان در آن حضور دارند. این نمایشگاه بیش از ۱۰۰ هزار بازدیدکننده تخصصی از ۱۴۰ کشور دارد؛ در نتیجه محل مناسبی برای معرفی پتانسیل‌های صنعت ICT است. لازم است ذکر شود پکیج مشارکت در پاویون ایران در نمایشگاه جیتکس ۲۰۱۸ شامل اختصاص کانتر و امکانات متعارف پاویون به همراه ویزا و اقامت در هتل با مبلغ ۱۲۰۰۰ درهم است.

برنامه‌ حضور در نمایشگاه‌ها و بازارهای صادراتی بلندمدت باشد
محمدرضا طلایی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم‌افزار
حضور شرکت‌های ایرانی در رویدادهای بین‌المللی یکی از مهم‌ترین اهداف است که باید هرساله برای آن برنامه‌های دقیقی داشت. نمایشگاه‌های بسیاری سالانه در سراسر جهان در رابطه با استارت‌آپ‌ها و به طور کلی تبادل اطلاعات شرکت‌های جهان با یکدیگر برگزار می‌شود که رمز موفقیت و ادامه راه شرکت‌های ایرانی نیز حضور در این رویدادها و شناساندن خود به جهان است. برای حضور شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها در رویدادهای بین‌المللی باید راه‌ها برای آنها هموار شود، چراکه این مدل از کسب‌وکارها هزینه‌های‌شان برای خودشان کفایت می‌کند و ارزان‌سازی شرکت در رویدادهای بین‌المللی باید توسط مسئولان و حامیان این کسب‌وکارها صورت بگیرد. جیتکس ۲۰۱۸ همانند دیگر رویدادهای بین‌المللی برای ایران بسیار اهمیت دارد و باید توجه زیادی به آن داشت، چراکه این نمایشگاه در سطح بسیار بالا و با حضور موفق‌ترین شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها برگزار می‌شود و فرصتی عالی برای شناساندن شرکت‌های ایرانی و ارائه خدمات و محصولات‌شان به جهان است. به همین منظور باید بازاریابی و تبلیغات خوبی در این زمینه داشته باشیم.
باید هزینه‌های این شرکت‌ها برای حضور در نمایشگاهی به این وسعت کاهش پیدا کند تا زمینه شراکت و سرمایه‌گذاری‌های خارجی فراهم شود. شرکت‌های خارجی باید از نزدیک با توانایی‌ها و استعداد شرکت‌های ایرانی و جوانان ما آشنا شوند تا بتوانند با این مدل از کسب‌وکارهای ایرانی که امروز در دنیا حرف اول را می‌زنند ارتباط برقرار کنند. برنامه‌ حضور در نمایشگاه‌های تخصصی در بازارهای صادراتی کشورهای هدف، باید بلندمدت باشد؛ نه اینکه یک‌بار در کشور عراق و یک‌بار در افغانستان حضور پیدا کنیم و برنامه بلندمدتی نداشته باشیم، چراکه در غیر این صورت، فقط سرمایه‌ها را هدر داده‌ایم و عملا برنامه بلندمدت برای بازاریابی نداشته‌ایم.
بنابراین پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه جیتکس دوبی برگزار خواهد شد و شرکت‌های ایرانی با قیمت مناسبی می‌توانند در این نمایشگاه شرکت کنند. البته اگر شرکتی بتواند مستقل در نمایشگاه شرکت کند بسیار مناسب‌تر است، اما حضور در قالب پاویون نیز مزایایی دارد؛ از جمله اینکه وجود پاویون ایران در این نمایشگاه نشان از فعال بودن صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور در این حوزه است و جنبه برندسازی دارد. همچنین حضور شرکت‌ها زیر چتر یک پاویون باعث کاهش هزینه‌های حضور در نمایشگاه‌های تخصصی می‌شود.
سال گذشته پاویون جمهوری اسلامی ایران برای معرفی توانمندی‌های تولیدی و صادراتی فعالان صنعت فاوای ایران در این نمایشگاه برگزار شده و امسال نیز با وجود افزایش نرخ ارز با ارائه تسهیلاتی با کیفیت سال‌های قبل برگزار خواهد شد. با حمایت سازمان توسعه تجارت برای مشارکت‌کنندگان در پاویون جمهوری اسلامی ایران ۳۰ تا ۵۰ درصد هزینه‌های غرفه به‌صورت یارانه تا سقف ۲۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود که با توجه به جدیت اتاق بازرگانی ایران، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان توسعه تجارت برای حمایت امیدواریم حضور در نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته اندکی ارزان‌تر تمام شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.