صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / روسیه ممکن است سوریه را به اس-۳۰۰ مجهز کند

روسیه ممکن است سوریه را به اس-۳۰۰ مجهز کند

سردبیر یک مجله روسی می‌گوید، پس از حادثه سرنگونی یک هواپیمای این کشور در سوریه، احتمال دارد مسکو سامانه دفاع هوایی اس-۳۰۰ در اختیار سوریه قرار دهد.

اس 300

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ویکتور موراخوفسکی، سردبیر مجله روسی آرسنال اوتچستوا گفت: ممکن است مسکو ظرف دو تا سه ماه آتی سامانه‌های موشکی ضد هوایی اس-۳۰۰ به دمشق بدهد و این در صورتی است که تصمیم مناسبی اتخاذ شود اما اگر روسیه این کار را کند، ضرورت دارد که کل ساختار دفاع موشکی سوریه ارتقا یابد.

هفته گذشته یک هواپیمای نظامی ایلوشین-۲۰ روسیه ۱۷در راه بازگشت به پایگاه هوایی حمیمیم در سوریه ساقط شد. همزمان چهار جنگنده اف-۱۶ رژیم صهیونیستی در حال بمباران اهدافی در استان لاذقیه سوریه بودند. براساس بیانیه وزارت دفاع روسیه، اسرائیل تنها دقیقه‌ای پیش از آغاز عملیات روسیه را از این حملات هوایی مطلع کرده بودند. به گفته این وزارتخانه، خلبان‌های اسرائیلی از این هواپیمای روس به عنوان سپری مقابل سامانه‌های دفاعی سوریه استفاده کردند. در نتیجه هواپیمای ایل-۲۰ با موشک سامانه دفاع هوایی اس-۲۰۰ سوریه سرنگون شد. این حادثه جان ۱۵ نظامی روسیه را گرفت.

این کارشناس یادآوری کرد که سال ۲۰۱۰ زمانی که توافقی میان روسیه و سوریه برای ارسال اس-۳۰۰ به دمشق امضا شد، اسرائیل با ابراز نگرانی از مسکو خواست تا دست به چنین اقدامی نزند. موراخوفسکی می‌گوید: اسرائیل پیش خود حساب و کتاب ‌کرد و در تصورش اس-۳۰۰ را جای اس-۲۰۰ در سوریه قرار داد. بعد به روسیه اعلام کرد “برد اس-۳۰۰ سوریه کل اراضی ما را پوشش می‌دهد و هواپیماهای نیروی هوایی اسرائیل با خطر ساقط شدن به دست سوریه به محض برخاستن مواجه هستند. این اصلا مناسب ما نیست. ما عمیقا ابراز نگرانی می‌کنیم و از شما می‌خواهیم تا این قرارداد را اجرا نکنید.”

او توضیح داد که روسیه لطفی در حق اسرائیل کرد اما وجهه خودش به عنوان یک شریک در همکاری صنعت دفاعی آسیب دید. سردبیر مجله آرسنال اوتچستوا افزود: ما این قرارداد را کنار گذاشتیم و به وظایفمان عمل نکردیم و ۴۰۰ میلیون دلاری که سوریه پرداخت کرده بود، پس دادیم. وجهه ما آسیب دید. بعد از آن، برخی از کشورها می‌خواستند که این سامانه‌ها را از ما بخرند و پس از این جریان آنها پیش خودشان فکر کردند که اگر یک طرف سوم درخواست کند، شاید روسیه این سامانه‌ها را به ما نفروشد.

موراخوفسکی معتقد است که این اتفاق را باید پشت سر گذاشت و به اقدامات تحریک‌آمیز اخیر رژیم صهیونیستی توجه کرد. این کارشناس نظامی تاکید کرد: ارتش روسیه سه مدل اس-۴۰۰ داد و بنابراین سامانه‌های اس-۳۰۰ ما به پایگاه‌های ذخیره ارسال می‌شوند. در این صورت اگر بخواهیم اجرای آن قرارداد را از سر بگیریم، فکر می‌کنم ظرف دو تا سه ماه بتوانیم سوریه را با آن مجهز کنیم. برای این که سرعت انجام این کار بیشتر شود، روسیه باید شرایط فنی را بررسی کرده و نیروهای سوری را تحت آموزش قرار دهد. همچنین ضرورت دارد که آزمایش‌های قابل قبولی انجام شود تا بتوان گفت این سامانه‌ها آماده عملیات هستند.

او درباره واکنش احتمالی رژیم صهیونیستی گفت شاید اسرائیلی‌ها برای خرابکاری و نابودی اس ۳۰۰ها اقدام کنند. موراخوفسکی گفت: این تصمیم محتمل است، بنابراین فکر می‌کنم که این موجب جنگ هوایی سنگینی شود و درگیری شدت یابد. به اعتقاد من، ارتقای کل سامانه دفاع هوایی سوریه ضرورت دارد. لازم است که سامانه‌های تور-ام۲ که محافظی برای اس-۳۰۰ ها مقابل تسلیحات هدفمند هوا به سطح است، ارسال شوند. ما نیاز داریم که یک سیستم کنترل خودکار برای دفاع هوایی این نسل جدید انتقال دهیم.

انتهای پیام   

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.