چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سرخط خبرها / توسعه خودرومحور همچنان در اولویتِ سرمایه‌گذاران
توسعه خودرومحور همچنان در اولویتِ سرمایه‌گذاران

توسعه خودرومحور همچنان در اولویتِ سرمایه‌گذاران

هر ساله در روز ۲۲ سپتامبر و چند روز پیش از آن، مسئولان و دوستداران محیط زیست در برخی از شهرهای بزرگ جهان با گرامی‌داشت روزهای جهانی بدون خودرو، رانندگان را به دل کندن از خودروهایشان "تنها برای یک روز" تشویق می‌کنند.

 

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، این اقدام می‌تواند مزایای متعددی از کنار گذاشتن خودروها را برای شهروندان برجسته کند که از آن میان می‌توان به کاهش آلودگی هوا و افزایش پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در محیطی امن‌تر اشاره کرد.

“شبکه جهانی بدون خودرو” در این ارتباط می گوید: این روز می تواند جلوه ای از شهرهای ما را بدون خودروها به ما نشان دهد. در همین حال هر ساله از ۱۶ تا ۲۲ سپتامبر، شهرهای اروپایی تعهد خود را نسبت به حمل و نقل پاک و پایدار شهری نشان می دهند.

انتشار گازهای گلخانه‌ای نتیجه کیفیت ضعیف سوخت و قوانین ضعیف مربوط به خودروها در سراسر جهان است

روزهای بدون خودرو، همچنین فرصتی برای شهرها هستند تا نشان دهند که چگونه جاده های پر ازدحام و مملو از ماشین می‌توانند به روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند. به عنوان مثال می‌توان به برگزاری مسابقات وسایل نقلیه جایگزین در بوداپست، مسابقات اسب سواری در سائوپائولو، پیک نیک های خیابانی در وین و مسابقات دوندگی در جاکارتا اشاره کرد. بخش زیست محیطی سازمان ملل متحد نیز از افرادی که رهبری ترویج چنین سبک های زندگی پایدار را بر عهده دارند، حمایت می کند.

علاوه بر این روزهای بدون خودرو فرصتی بزرگ برای شهرهاست تا به درکی از تاثیر آلودگی هوا بر زندگی انسان‌ها برسند. انتشار گازهای گلخانه ای از خودروها یکی از منابع اصلی آلودگی هوا در فضای باز به ویژه در شهرهاست. بنابر آمار سازمان جهانی بهداشت آلودگی هوا به تنهایی عامل مرگ حدود ۴.۲ میلیون نفر در سال ۲۰۱۶ بوده است. حمل و نقل نیز سریع ترین منبع رو به رشد انتشار گاز گلخانه ای کربن دی اکسید حاصل از سوخت های فسیلی است که بزرگ‌ترین مشارکت را در ایجاد تغییرات اقلیمی بر عهده دارد.

انتشار گازهای گلخانه‌ای نتیجه کیفیت ضعیف سوخت و قوانین ضعیف مربوط به خودروها در سراسر جهان است. سازمان ملل متحد مشارکت خود را در رابطه با سوخت های خالص و وسایل نقلیه برای حمایت از کشورهای مختلف و به منظور جلوگیری از آلودگی هوا در مناطق شهری از طریق در اختیار قرار دادن سوخت های پاکیزه و تکنولوژی و تعیین استانداردهای موثرتر برای وسایل نقلیه آغاز کرده است. این اقدام به عنوان حمایت موفقیت‌آمیز از کشورها برای توقف تدریجی استفاده از بنزین سربی شناخته می شود.

برخی آمارها از نتایج موثر روز جهانی بدون خودرو حکایت می کند. به عنوان مثال برگزاری این روز در پاریسِ فرانسه در سپتامبر سال ۲۰۱۵ میلادی به کاهش ۴۰ درصدی گازهای خروجی اگزوزهای خودروها منجر شد.

برنامه بخش زیست محیطی سازمان ملل متحد از دولت ها و دیگر ذی‌نفعان کشورهای در حال توسعه برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های مربوط به عابران پیاده و دوچرخه سواران حمایت می کند. این برنامه بر مفهوم پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در سفرهای درون شهری تمرکز دارد. با این حال بسیاری از دولت ها و دیگر سرمایه‌گذاران همچنان تخصیص فضای جاده‌ها به اتومبیل ها را در اولویت قرار می دهند.

بنابر آمار سازمان جهانی بهداشت آلودگی هوا به تنهایی عامل مرگ حدود ۴.۲ میلیون نفر در سال ۲۰۱۶ بوده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بخش زیست محیطی سازمان ملل متحد، بسیاری از شهرهایی که روزهای بدون خودرو را گرامی می دارند در کمپین #تنفس زندگی (Breathe life#) نیز شرکت دارند. این کمپین به رهبری سازمان جهانی بهداشت، بخش زیست محیطی سازمان ملل متحد و ائتلاف اقلیم و هوای پاک برگزار می شود و از ابتکارات هوای پاکتر حمایت کرده، استفاده از انرژی پاک را ترویج داده و به شهرها و مناطق و کشورها در توسعه سیاست ها و برنامه ها برای کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند. این کمپین در حال حاضر بیش از ۸۰ میلیون عضو در سراسر جهان دارد.

کمپین #تنفس زندگی نیز مانند روزهای بدون خودرو بر اقداماتی همچون جلوگیری از سوزاندن پسماندها، ترویج فضاهای سبز و پیاده روی و دوچرخه سواری که مردم می‌توانند به طور فردی و جمعی برای بهبود کیفیت هوا انجام دهند، تاکید دارد.

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.