چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / بازار داغ برند های جعلی لوازم خانگی
بازار  داغ  برند های  جعلی  لوازم  خانگی

«كسب‌وكار» آشفته‌بازار عرضه لوازم خانگي را بررسي مي‌كند

بازار داغ برند های جعلی لوازم خانگی

آزادسازي قيمت لوازم خانگي به اعتقاد كارشناسان مي‌تواند تا حدود زيادي تقاضاي فعلي براي لوازم خانگي كه معمولا با اجناس تقلبي و برندهاي جعلي مهار مي‌شود را كنترل كند.

اما روز شنبه در حالی خبر آزادسازی قیمت‌گذاری لوازم خانگی شایعه شد که مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضمن رد صدور مجوز آزادسازی قیمت لوازم خانگی توسط این وزارتخانه، تاکید کرد که به دنبال اعلام قیمت‌های واقعی از سوی تولیدکنندگانیم و پس از آن، نظارت بر نرخ‌ها از سوی سازمان حمایت انجام می‌شود.
در حالی که آشفته‌بازار لوازم خانگی با احتکار، کمبود و گران‌فروشی مواجه است، فروش اجناس تقلبی هم به‌جای نوع اصلی آن رونق گرفته است. به اعتقاد کارشناسان این مساله در هر بازاری که با تقاضای زیاد و عرضه کم روبه رو باشد، قابل مشاهده است. بر همین اساس در بازار لوازم خانگی که مدتی است با گرانی بی‌سابقه، عرضه کم و همچنین تقاضای کاذب روبه رو است؛ این اتفاق بدیهی خواهد بود. از سوی دیگر افزایش چندبرابری قیمت ارز که صرفه واردات لوازم خانگی را کم کرده است، گرایش بسیاری را برای تولید محصولات تقلبی و کپی‌برداری از برندهای معتبر افزایش داده است، به همین دلیل در کنار همه گرفتاری‌ها و مشکلاتی که در چرخه عرضه لوازم خانگی وجود دارد، تولید این لوازم و واقعی بودن برند درج شده روی آنها حاشیه‌ساز شده استبه گزارش تسنیم، ضرب‌المثل رنگ کردن گنجشک برای فروش به‌جای قناری، این روزها در بازار لوازم خانگی مصداق پیدا کرده و لوازم خانگی تقلبی با ظاهر نوع اصلی به‌فروش می‌رسد. موتور و پوسته لوازم خانگی ارزان‌قیمت چینی را به ایران می‌آورند و در کارگاه‌های غیرمجاز سر هم کرده و با شابلون، نشان برندهای معروف به‌روی آن کالاهای تقلبی حک می‌شود.
این اجناس تقلبی معمولا قیمت پایین‌تری در مقایسه با نوع اصلی اما ظاهری مشابه دارند و معمولا به‌صورت تلفنی و با آگهی تحویل کالا درب منزل به‌فروش می‌رسند.

توضیح اتحادیه لوازم خانگی درباره فروش مستقیم لوازم خانگی بانه
محمد طحان‌پور، رئیس اتحادیه لوازم خانگی در این رابطه اظهار کرد: فروش لوازم خانگی به‌اصطلاح بانه چند وقتی است که تبلیغ می‌شود اما این کالاها اغلب کالاهای بی‌کیفیت و تقلبی هستند.
وی افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر واردات به‌صورت قاچاق، صرفه اقتصادی ندارد، خود گواهی بر تقلبی بودن این کالاهاست، زیرا برای واردات مجبور هستند ارز مورد نیاز خود را با ارز آزاد وارد کنند.
رئیس اتحادیه لوازم خانگی ادامه داد: با توجه به اینکه واردات کالای قاچاق گران تمام می‌شود، این سوال مطرح می‌شود که لوازم خانگی بانه چطور به‌قیمت کمتری از اجناس اصلی به‌فروش می‌رسد؟وی تصریح کرد: حقیقت آن است که این کالاها اصلا از بانه نمی‌آیند و به طور معمول در همین تهران بسته‌بندی می‌شوند و با شابلون، نشان برندهای مختلف به‌روی محصول حک و به مردم فروخته می‌شود.

طحان‌پور گفت: اتحادیه لوازم خانگی شکایات مردمی زیادی در این ارتباط دارد و افراد به‌خیال اینکه لوازم خانگی از برندهای معتبری را خریداری کرده‌اند پول داده‌اند اما در واقع سرشان کلاه رفته است.

محدودیت‌های تولیدکنندگان لوازم خانگی
آرمان خالقی، عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت
تولیدکنندگان لوازم خانگی به خاطر تامین ارز مورد نیاز با مشکلات زیادی مواجه هستند و برای تولید محدودیت‌های زیادی دارند. همین امر باعث شده برخی تولیدکنندگان با محاسباتی به این نتیجه برسند که کالای تقلبی تولید کنند یا در تولید کالا، برخی از فرایندها را تغییر بدهند. از طرفی با توجه به قیمت تمام‌شده تولید که بسیار بالا بود، تولیدکنندگان امکان تولید نداشتند، اما با تصمیمی که گرفته شد، قرار شد که از این پس تولیدکنندگان ایرانی همان‌طور که مواد اولیه را خود تهیه می‌کنند و از ارز ۴۲۰۰ تومانی برخوردار نمی‌شود در قیمت‌گذاری نیز آزاد باشند؛ یعنی در حالی قیمت‌گذاری توسط تولید‌کنندگان آزاد شود که نظارت توسط سازمان حمایت باشد و اگر تخلفی بود خارج از عرف قیمت‌گذاری با آنها برخورد شود، اگرچه این خبر تکذیب شده، اما اجرای آن می‌تواند تقاضای فعلی بازار را با عرضه کافی مهار کند. مصرف‌کننده نیز با توجه به کشش بازار قدرت خرید مشخصی دارد. باید توجه کنیم مصرف‌کننده قدرت خرید کمی دارد. در حالی این مدت قیمت کالاها افزایش پیدا کرده است که در بخش لوازم خانگی قدرت خرید مردم افزایش پیدا نکرده، بلکه کاهش هم داشته است. عرف قیمت‌گذاری برمبنای تقاضا جلوی افزایش غیرمتعارف را می‌گیرد. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود در صورت آزادسازی قیمت‌گذاری تولید‌کننده داخلی بر مبنای این باشد و جلوی سوءاستفاده‌ها را بگیرد. درباره برندهای تقلبی نیز باید گفت بخشی از آن مربوط به کالای وارداتی است که دولت باید به روال سابق با اعمال تعرفه‌های سنگین مانع آن شود.

همچنین مطالعه کنید:

بدهی‌های ایران تا سال ۱۴۰۲ را به صفر رساندیم

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در حاشیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.