صفحه اصلی / استان ها / اصفهان / اقتصاد ایران به تورم عادت کرده است
اقتصاد ایران به تورم عادت کرده است

یک اقتصاددان:

اقتصاد ایران به تورم عادت کرده است

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با انتقاد از اینکه روزبه‌روز نقش دولت در اقتصاد کشور پررنگ می‌شود، تصریح کرد: متاسفانه اقتصاد ایران به نرخ افزایشی تورم عادت کرده، بنابراین در چرخه اقتصاد، افزایش نرخ تورم موجب ایجاد رکود می‌شود.

تورم

کمیل طیبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص مشکلات اقتصاد ایران به‌خصوص در دوران تحریم‌ها، اظهار کرد: تحریم‌ها بار هزینه‌ای بالایی را به اقتصاد کشور تحمیل خواهد کرد، اقتصاد ایران طی چند دهه اخیر همواره درگیر مشکلات قدیمی و مزمن بوده است، به‌خصوص در چهار دهه اخیر سرمایه‌گذاری جدیدی در کشور شکل نگرفته و از سوی دیگر تکنولوژی سرمایه‌گذاری‌ها در تولید و صنعت به روز نشده است.

این اقتصاددان با بیان اینکه مسائلی همچون افزایش ساعتی نرخ دلار، انواع ارز، سکه و …  روند نگران‌کننده‌ای ایجاد کرده و به روشنی می‌توان دست دلالان و واسطه گران را در اقتصاد دید، افزود: با ایجاد رفتار رمه‌ای در بازار ارز و سکه، جامعه دچار نگرانی شده و متقاضیان افزایش ارزش دارایی ریال به ارز و سکه در کشور بیشتر شده‌اند.

 قطع جریان مالی با دنیا موجب فساد در سیستم بانکی کشور شده است

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران همواره درگیر مشکلات بانکی است، افزود: متاسفانه ارتباط نداشتن بانک‌های ایرانی با بازار و بانک‌های بین‌المللی و قطع جریان مالی با دنیا موجب فساد در سیستم بانکی کشور شده است که آثار آن در اختلاس و یا رانت موسسات مالی مشهود است و حتی برخی نهادهای دولتی به راحتی از فرصت‌های رانتی خود استفاده می‌کنند.

 طیبی در خصوص آثار تحریم‌ها بر اقتصاد ایران، تاکید کرد: به‌طورقطع تحریم‌ها موجب تضعیف پایه و ستون اقتصاد ایران می‌شود و بار هزینه‌ای بالایی را به اقتصاد کشور تحمیل خواهد کرد. متاسفانه افزایش نرخ تورم در بلندمدت بر رشد تولید اثر گذاشته و اگر برنامه درستی اعمال نشود تا دو سال آینده شرایط نگران‌کننده‌تر خواهد شد.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان افزود: در حال حاضر غول تورم در کشور بیدار شده است.

 وی با بیان اینکه با اعمال تحریم‌ها، ایران برخی از پتانسیل‌های تجاری و صادراتی خود را از دست می‌دهد و با عدم تحقق درآمدها، دچار کسری بودجه خواهیم شد، اظهار کرد: با از دست رفتن فرصت‌های صادراتی کشور، درآمدهای مالیاتی دولت نیز کاهش می‌یابد، درحالی‌که هزینه‌های جاری کشور همچون حقوق کارمندان و بازنشستگان سر جای خود قرار دارد، در این شرایط با چاپ و نشر پول، نقدینگی غیرمولد در کشور شکل خواهد گرفت.

بهترین راه مقابله با تحریم‌ها مصلحت‌اندیشی است

طیبی با اشاره به راهکارهای مقابله با تحریم‌ها، گفت: بهترین راه، مصلحت‌اندیشی است، چرا که با کم شدن تنش‌ها، تلاش برای کاهش ریسک در اقتصاد کاهش خواهد یافت.

سیاست‌های دستوری کنترل نرخ ارز از سیاست‌های اشتباه در اقتصاد است

وی با تاکید بر ضرورت کاهش دخالت دولت در اقتصاد، اظهار کرد: سیاست‌های دستوری کنترل نرخ ارز یکی از سیاست‌های اشتباه دولت در اقتصاد است، درحالی‌که باید در تعامل با دنیا نقش تحریم‌ها را کاهش دهیم، چراکه آمریکایی‌ها شمشیر تحریم‌ها را از رو بسته و اصرار بر اجرای آن دارند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

استادان نمونه کشوری

اساتید اصفهان در میان استادان نمونه کشوری

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از میان ۱۶ استاد برجسته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.