صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / ترامپ مدعی پیشرفتی است که وجود ندارد!
ترامپ مدعی پیشرفتی است که وجود ندارد!

/گزارش- واشنگتن پست/

ترامپ مدعی پیشرفتی است که وجود ندارد!

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت، گرچه نشست اخیر رهبران پیونگ‌یانگ و سئول مثبت ارزیابی شد اما در بحث خلع سلاح هسته‌ای حامل پیشرفتی ملموس نبود و اینگونه به نظر می‌رسد که اولویت‌های کره‌جنوبی چندان همسو با اهداف ایالات متحده نباشد شاید زمان آن باشد که ترامپ از سازش‌های یکجانبه و غیر قابل توجیه، تنها با هدف خشنودی رهبری کره‌جنوبی، اجتناب کند.

دو کره

به گزارش کسب و کار نیوز، به نوشته روزنامه واشنگتن پست، نشست اخیر سه روزه میان رهبران کره‌شمالی و جنوبی موجب شد تا گام‌های مهمی برای کاهش تنش‌ها و خطر جنگ در امتداد مرز دو کشور و نیز برنامه‌های همکاری اقتصادی جدید برداشته شود اما هیچگونه پیشرفت واقعی در موردی که برای ایالات متحده بسیار مهم است، ارائه نکرد؛ از بین بردن زرادخانه کره‌شمالی از سلاح‌های هسته‌ای و موشک‌های قاره‌پیما که توانایی حمله به ایالات متحده را دارند. در عوض، به نظر می‌رسد که خطر نقض تعهد میان دولت ترامپ و مون جائه-این رئیس دولت کره‌جنوبی افزایش می‌یابد چرا که او خواستار دریافت امتیازات قابل توجهی از آمریکاست بدون آنکه رژیم کیم جونگ اون دست به اقدام معناداری زده باشد.

اینکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا این نتایج را “پیشرفت فوق‌العاده” و “بسیار هیجان‌انگیز” می‌داند، تنها موجب می‌شود که بیشتر نگران‌کننده به نظر برسد. اینکه ترامپ تلاش دارد دیپلماسی خودش در کره را به عنوان یک موفقیت نشان دهد، در واقع این است که او نشانه‌های هشدارآمیز را یا نادیده می‌گیرد یا نمی‌فهمد.

دولت آمریکا هدف “خلع سلاح هسته‌ای کامل، قابل اثبات و غیر قابل بازگشت” را برای کره‌شمالی در نظر گرفته است. اما سومین نشست این- اون، همانند نشست اون با دونالد ترامپ در ماه ژوئن، بدون هیچگونه تعهدی از جانب کره‌شمالی برای رسیدن به آن هدف پایان یافت. در عوض، رهبر کره‌شمالی درباره “شبه جزیره‌ای عاری از تسلیحات هسته‌ای و تهدید هسته‌ای” سخن گفت. این فرمولی که پیونگ‌یانگ مدت‌ها پیش آن را تببین کرده است و شامل خروج نیروهای آمریکایی از کره‌جنوبی و برداشته شدن چتر هسته‌ای آمریکا از کره‌جنوبی و ژاپن می‌شود.  

مذاکره‌کنندگان ترامپ کره‌شمالی را ترغیب کرده‌اند تا در مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای جدیت نشان دهد و از جمله به تعطیلی تمام تاسیسات و زرادخانه‌هایش اقدام کند. در عوض، کیم جونگ اون مجددا پیشنهادی سمبلیک را تکرار کرد که ماه‌ها پیش به ترامپ هم گفته بود: امحای یک سایت آزمایش موتور و سکوی پرتاب موشکی.

در بیانیه نشست آنها آمده است که در ازای “گام‌های متقابل” نامشخص آمریکا، کره‌شمالی هم به امحای دائمی قدیمی‌ترین و معروف‌ترین تاسیسات هسته‌ای در یونگ‌بیون اقدام می‌کند. اما رژیم کیم جونگ اون پیشتر، حتی قبل از آنکه برج خنک‌کننده این تاسیسات را منفجر کند، آن را تعطیل کرده بود. براساس اطلاعات آمریکا، کره‌شمالی همچنین به غنی‌سازی اورانیوم و تولید موشک‌های قاره‌پیما در سایت‌های دیگر ادامه می‌دهد و همزمان ایالات متحده را درباره زرادخانه‌هایش فریب می‌دهد.

رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی به نظر شادمان است و حتی از مواضع کره‌شمالی دفاع می‌کند چون اولویتش ارتقای روابط در امتداد مرز دو کره است. او اکنون واشنگتن را ترغیب می‌کند تا با پیوستن به دو کره در اعلام رسمی پایان جنگ ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ تا اواخر ۲۰۱۸ مشارکت کند. طرح‌های او برای گشایش خطوط راه‌آهن مرزی و احیای یک منطقه صنعتی مشترک با کره‌شمالی احتمالا نقض تحریم‌های سازمان ملل متحد خواهد بود مگر اینکه کاهش یابند. چنانچه کره‌شمالی بر موضع خود اصرار داشته باشد، ترامپ باید مقابل سازش‌های یکجانبه و غیر قابل توجیه برای راضی نگه داشتن مون جائه-این بایستد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.