صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / ساخت نوعی ریز زیست حسگر تشخیصی سرطان پستان

از سوی پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی صورت گرفت

ساخت نوعی ریز زیست حسگر تشخیصی سرطان پستان

پژوهشگران گروه پژوهشی زیست مواد و مهندسی بافت پژوهشکده معتمد- مرکز تحقیقات سرطان پستان جهاد دانشگاهی موفق به ساخت نوعی ریز زیست حسگر تشخیصی سرطان پستان شده‌اند که قادر است سلول‌های توموری در گردش خون را اندازه‌گیری کند.

سرطان پستان

به گزارش کسب و کار نیوز، پژوهشکده معتمد جهاددانشگاهی، دکتر سید مرتضی نقیب مجری این طرح با اشاره به اینکه، تشخیص زودرس سرطان از مهمترین عوامل در درمان یا پیشگیری از رشد آن محسوب می‌شود؛ گفت: از بین روش‌های تشخیصی، بیوسنسورها توجه بسیاری از محققین را به دلیل استفاده آسان، سرعت عملکرد بالا، دقت و حساسیت زیاد و انتخاب پذیری قابل قبول، به خود جلب کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه  پیشرفت سریع نانومواد بر اساس زیست‌حسگرهای الکتروشیمیایی تأثیر عمده‌ آن‌ها را بر تشخیص سرطان در آینده‌ای نزدیک نشان می‌دهند؛ افزود: حساسیت فوق العاده بالای برخی نانوذرات بر اساس پروتکل‌های حسگری الکتروشیمیایی احتمال تشخیص بیومارکرهای سرطان که نمی‌توانند توسط روش‌های معمول اندازه گیری شوند را افزایش می‌دهد و می‌تواند منجر به تشخیص زودهنگام بیماری شود.

دکتر نقیب، عضو هیات علمی پژوهشکده معتمد در ادامه تصریح کرد: در این تحقیق یک بیوسنسور بر پایه ساختارهای نانو با دقت، حساسیت و گزینش پذیری بالا پیشنهاد داده شد که از تلفیق خواص پلیمرها و نانو صفحات دو بعدی و فعالیت اختصاصی آنتی بادی هرسپتین بهره می‌برد. این زیست حسگر قادر خواهد بود تا سلول بیان کننده HER-۲ را در خون بیمار اندازه‌گیری کند و حد آشکارسازی این زیست حسگر دو سلول در میلی‌لیتر است که نسبت به کارهای کلی نتایج بهتری را نشان می‌دهد.

نتایج این تحقیق در مجله Biosensors and Bioelectronics در سال ۲۰۱۸ منتشر شده است که لینک زیر قابل مشاهده است. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S۰۹۵۶۵۶۶۳۱۸۳۰۳۹۸۱

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی، سرطان پستان پس از سرطان ریه، دومین علت مرگ‌ و ‌میر ناشی از سرطان در زنان و پس از سرطان غیرملانومی پوست، شایع‌ترین سرطان زنان است. براساس آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO)، هرساله بیش از ۲/۱ میلیون بیمار مبتلا به سرطان پستان تشخیص داده شده و بیش از ۵۰۰ هزار نفر در اثر این بیماری فوت می‌کنند. کشور ایران نیز از این امر مستثنی نیست. چنان‌که این سرطان عامل ۴/۲۱ درصد از کل بدخیمی‌ها و شایع‌ترین سرطان در زنان ایرانی است. علاوه بر شیوع بالای سرطان پستان در ایران، توجه به این مسئله که زنان ایرانی در مقایسه با کشورهای توسعه یافته، حداقل یک دهه زودتر به این بیماری گرفتار می‌شوند، اهمیت آن را دو چندان می‌کند و از هر ۱۰ هزار نفر زن ایرانی ۲۴ نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند. در حال حاضر اقدام درمانی اولیه برای سرطان پستان، جراحی و شیمی درمانی است و در بسیاری از افراد بعد از عمل جراحی، عود بیماری دیده شده که در بیش‌تر موارد منجر به مرگ می‌شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.