صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / درز اخباری از توقف احتمالی حمایت آمریکا از ائتلاف عربی در جنگ یمن
درز اخباری از توقف احتمالی حمایت آمریکا از ائتلاف عربی در جنگ یمن

درز اخباری از توقف احتمالی حمایت آمریکا از ائتلاف عربی در جنگ یمن

اطلاعات درز یافته از واشنگتن حاکی از آن است که آمریکا حمایت خود را از ائتلاف عربی در جنگ یمن برمی‌دارد.

پامپئو

به گزارش کسب و کار نیوز،‌ به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، اطلاعات درز یافته از وزارت خارجه آمریکا نشان می‌دهند که حمایت دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از ائتلاف عربی به رهبری عربستان در آستانه متوقف شدن است.

باب منندز، سناتور دموکرات از ایالت نیوجرسی و از اعضای کمیته روابط خارجه مجلس سنای آمریکا گفت، تعدادی از مقامات قوه مجریه می‌دانند حفظ اوضاع کنونی سیاست آمریکا درباره یمن مساله‌ای است که دفاع از آن دشوار است.

وی این اظهارات را پس از درز این مطلب ایراد کرد که کارشناسان نظامی و منطقه‌ای در وزارت خارجه با این ایده مخالفت کردند که به کنگره ابلاغ شود عربستان و امارات به دنبال اجتناب از زخمی شدن غیرنظامیان یمن هستند.

پیشتر مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا به کنگره اعلام کرده بود، عربستان و امارات اقداماتی انجام می‌دهند که می‌توان آنها را به عنوان دلیلی برای ممانعت از زخمی شدن غیرنظامیان در درگیری‌های موجود در یمن اثبات کرد. این شهادت نامه به ارتش آمریکا اجازه می‌دهد علی رغم نگرانی‌های انسانی به سوخت رسانی به جنگنده‌های سعودی ادامه بدهد و حمایت‌های لجستیکی دیگری را از ائتلاف سعودی به عمل آورد اما گزارش‌های بعدی نشان می‌دهند که پامپئو این اظهارات را به خاطر اعتراض‌های تعداد زیادی از گروه‌های سیاسی منطقه‌ای ایراد کرده است.

با توجه به سود دو میلیارد دلاری فروش سلاح به هم‌پیمانان در کشورهای حوزه خلیج فارس و اعتراض‌های کارمندان که نسبت به قطع تولید سلاح هشدار داده بودند پامپئو از حمایت نظامی مستمر آمریکا از جنگ عربستان در یمن دفاع کرد.

تیم ترامپ برنامه‌هایی را برای معامله‌های بزرگ فروش سلاح به عربستان به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای تجهیز “ناتوی عربی” ارائه کرده است، “ناتو عربی” ممکن است مانع از ادعای آنها مبنی بر استیلای ایران در خاورمیانه شود.

پیشتر هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته بود، کشورش درباره انجام اقدامات دیگر به مذاکرات خود با عربستان و امارات ادامه می‌دهد که ممکن است برای بهبود اوضاع انسانی و تقویت روند سیاسی ضمن همکاری با تلاش‌های فرستاده ویژه سازمان ملل اتخاذ شود.

منندز گفت، اطلاعات موجود پیرامون وجود بررسی داخلی حمایت از ائتلاف عربی مستلزم تامل و درنگ است، زیرا هیچ اقدام روشنی از سوی عربستان و امارات برای پایان دادن به خطرات آسیب زدن به غیرنظامیان و زیر ساخت‌های یمن ملاحظه نشده است.

همچنین روزنامه وال‌استریت ژورنال آمریکا پس از اینکه از “یادداشت محرمانه” وزارت خارجه مطلع شد که در آن پامپئو از ادامه یافتن قراردادهای حمایت نظامی به ارزش دو میلیارد دلار حمایت می‌کند، از مخالفت او با توصیه‌های مشاوران خود و کارشناسان در امور منطقه پیرامون فروش سلاح به عربستان پرده برداشت.

این روزنامه نوشت، پامپئو نظر تیم مشاوران ویژه خود در امور کنگره را به توصیه‌های تیم وزارت خارجه متشکل از کارشناسان نظامی در امور منطقه ترجیح داد، مشاوران وی گفته بودند، تاخیر در حمایت نظامی آمریکا از عربستان توافق‌نامه تجهیز عربستان و امارات به حدود ۱۲۰ هزار گلوله خمپاره و موشک را تضعیف می‌کند. کارشناسان نظامی در امور منطقه هم براساس شروط کنگره، خواستار عدم تصویب پایبندی عربستان به کاهش حملات خود علیه غیرنظامیان یمن شدند.

در این راستا، وال‌استریت ژورنال نوشت، نمایندگان آژانس بین‌المللی توسعه از پامپئو خواستند کمک‌های نظامی به عربستان و امارات را به خاطر نگرانی‌ها از عدم پایبندی ائتلاف عربی به حفاظت از جان غیرنظامیان متوقف کند.

جین شاهین یک سناتور دیگر در کنگره در واکنش به حمایت پامپئو از ائتلاف عربی گفت، بدون شک این تایید در زمان اعلام آن دروغ بود و افشای یادداشت وزارت خارجه تنها تاکیدی بر نقض آشکار قوانین آمریکا توسط دولت است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.