صفحه اصلی / اقتصادی / بورس / ثبت یک رکورد تاریخی جدید برای بورس در آخرین روز تابستان
ثبت یک رکورد تاریخی جدید برای بورس در آخرین روز تابستان

ثبت یک رکورد تاریخی جدید برای بورس در آخرین روز تابستان

بورس در آخرین روز تابستان (شنبه 31 شهریور) رکوردی جدید ثبت کرد و با رشد سه هزار و 209 واحدی برای نخستین بار به کانال 160 هزار واحدی وارد شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، شاخص بورس امروز در سایه حجم بالای معاملات و ورود نقدینگی های جدید در جایگاه ۱۶۰ هزار و ۵۳۸ واحدی تثبیت شد.
براساس معاملات امروز چهار میلیارد و ۶۲۸ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۳ هزار و ۵۷۲ میلیارد ریال در ۲۲۱ هزار و ۱۵۳ نوبت داد و ستد شد.

**رشد دسته جمعی شاخص های اصلی
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، ۹۳۸ واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، ۸۲۶ واحد رشد داشت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز ۵۸۳ واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.
شاخص آزاد شناور نیز سه هزار و ۵۶۰ واحد افزایش یافت که این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول (مربوط به شرکت های بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور) ۲ هزار و ۳۴۱ واحد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس نیز ۶ هزار و ۵۰۳ واحد افزایش یافت.
بر این اساس، در معاملات امروز نمادهای فملی (ملی صنایع مس)، همراه (همراه اول)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس) و اخابر (مخابرات) بیشترین رشد و تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.

** صدرنشینی گروه شیمیایی و پتروشیمی
گروه شیمیایی در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه ۳۶۷ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۵۰۶ میلیارد ریال دادوستد شد.
گروه فلزات اساسی به ارزش یک هزار و ۷۸ میلیارد ریال و خودرو به ارزش هفت میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
همچنین در رده چهارم معاملات امروز گروه بانک ها با دادوستدی به ارزش ۹۰۰ میلیارد ریال قرار گرفت و گروه فرآورده های نفتی نیز با معاملاتی به ارزش ۷۶۷ میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.

** رشد فرابورس
شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز ۲۰ پله رشد کرد و در جایگاه یک هزار و ۸۷۸ واحدی قرار گرفت.
همچنین در بازار فرابورس، بیش از یک میلیارد و ۷۸ میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از چهار هزار و ۶۷۵ میلیارد ریال دادوستد شد.
برپایه معاملات امروز نمادهای ذوب (ذوب آهن)، شراز (پالایش نفت شیراز) و دماوند(تولید برق دماوند) بیشترین تاثیر مثبت و نماد مارون (پتروشیمی مارون) بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس داشتند.

**رشد شاخص بورس به پشتوانه ورود نقدینگی های جدید
مهدی طحانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره رشد بازار سرمایه گفت: «رشد حجم نقدینگی» و همچنین «انتظارات تورمی» از مهمترین دلایل رشد شاخص بورس محسوب می شوند.
وی اضافه کرد: حجم و سیل جدید از نقدینگی وارد بورس خواهد شد و با توجه به شرایط اقتصادی کشور امکان دارد شاخص بورس تا آخر امسال به ۲۰۰ هزار واحد نیز افزایش پیدا کند.
به گفته این کارشناس بازار سرمایه، مقایسه بورس با سایر بازارهای موازی نشان می‌دهد که میزان رشد آن نسبت به سایر بازارها هنوز پایین است، بنابراین انتظار رشد هر چه بیشتر آن وجود دارد.
طحانی افزود: مهرماه، گزارش های ماهانه و صورت های مالی ۶ ماهه شرکت‌ها ارائه می‌شود. همچنین با پایان شهریورماه تسویه اعتباری شرکت ها پایان یافته و بر این اساس از مهرماه، بازار سرمایه می تواند موج جدید صعود را آغاز کند.
وی پیرامون امکان رقابت بازار سرمایه با بازارهای موازی نیز توضیح داد: بررسی دوره های ۱۰ ساله اقتصاد و همچنین بازارهای موازی نشان می‌دهد که بازار سرمایه همواره نسبت به سایر بازارها بازدهی بیشتری داشته است.
طحانی افزود: ورود نقدینگی جدید به بورس، به نظر می‌رسد این بار نیز بورس نسبت به همه بازارهای موازی مانند ارز و طلا، بازدهی بیشتری را به ثبت برساند.
این کارشناس بازار سرمایه با توصیه به سهامداران تازه وارد گفت: مردم در صورت تمایل برای سرمایه‌گذاری در بورس لازم است که با آگاهی و دانش این اقدام را انجام دهند تا دچار زیان نشوند.
طحانی با بیان اینکه در کشور فرهنگ سرمایه گذاری ضعیف است، اظهار داشت: مردم و تازه واردان برای حضور در بورس باید از شرکت های مشاوره و سبد گردان ها استفاده کرده و از نظرات و مشاوره های آنها بهره گیرند تا گرفتار سفته‌بازان نشوند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.