صفحه اصلی / اجتماعی / زنان و خانواده / آمادگی کمپ‌ها برای پذیرش معتادان همزمان با آغاز فصول سرد سال/ شهرداری به تعهداتش عمل نکرد

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد

آمادگی کمپ‌ها برای پذیرش معتادان همزمان با آغاز فصول سرد سال/ شهرداری به تعهداتش عمل نکرد

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدربا بیان اینکه شهرداری تهران به تعهد خود برای ساخت دو مرکز ماده ١۶ در هریک از مناطق ٢٢ گانه شهر تهران عمل نکرده‌است، گفت: با این وجود نگرانی برای ساماندهی و نگهداری معتادان همزمان با فرارسیدن فصول سرد سال وجود ندارد.

مرکز بهاران

پرویز افشار در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد برنامه‌های جمع‌آوری و نگهداری معتادان همزمان با آغاز فصل پاییز و زمستان افزود: همزمان با برنامه ششم توسعه وظیفه سنگین نگهداری و درمان معتادان بر عهده سازمان بهزیستی و با همکاری شهرداری‌ها گذاشته شده است. این مسئولیت شامل دو بخش «راه‌اندازی مراکز درمان و کاهش آسیب‌دیدگان» و راه اندازی «مراکز جامع صیانت و توانمندسازی بهبود یافتگان» است که مراکز درمان و کاهش آسیب همان مراکز موضوع ماده ۱۶ هستند.

وی با بیان اینکه در مجموع حدود ۱۸ تا ۲۰ مرکز موضوع ماده ۱۶ در کشور مشغول فعالیت هستند، اظهار کرد: این مراکز ظرفیت مشخصی دارند اما چندین برابر آنها، مراکز تبصره ٢ ماده ۱۶، یعنی کمپ‌ها آماده پذیرش معتادان هستند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه تصریح کرد: شهرداری‌ تهران این مراکز ی مانند “بهاران” را با نیت خاصی یعنی توانمند سازی بهبود یافتگان اختیاری تاسیس کردند، که معتقد هستیم بر اساس بند ب ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه این مراکز باید به مراکز جامع صیانت و توانمندسازی بهبود یافتگان تبدیل شوند.

افشار با بیان اینکه بر اساس قانون، شهرداری تهران متعهد است تا در هر منطقه ٢٢ گانه شهر تهران، ۲ مرکز ماده ۱۶ راه‌اندازی کند، گفت: یعنی در مجموع شهرداری باید ۴۴ مرکز با ظرفیت ۱۵۰ نفر و در مجموع برای ظرفیت ۶۶۰۰ نفر مرکز ماده ۱۶ راه‌اندازی کند، که این تعهد تا کنون انجام نشده است.

وی ادامه داد: بخشی از مراکزی که پیش از این آغاز به کار کرده بودند، در حال حاضر به منظور دیگری به کار گرفته شده‌اند، یعنی شهرداری تهران در دوره جدید در این زمینه قدم مثبتی بر نداشته است.

افشار در ادامه گفت: مراکزی که در حال حاضر مشغول فعالیت هستند نیز عمدتاً در قالب مدیریت قدیم اندازی شده اند و ظاهراً همان مراکز در حال حاضر با حداقل ظرفیت مشغول کارند، با این وجود مکاتبات لازم با شهرداری تهران و شورای اسلامی شهر انجام شده است، اما با توجه به آغاز فصل سرما در تهران و سایر کلانشهرها نگرانی در مورد ظرفیت نگهداری از معتادان نداریم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه ظرفیت مراکز ماده ۱۶ و تبصره ۲ در تهران بیش از ۸۰۰۰ نفر است اظهار کرد: در حال حاضر بخش قابل توجهی از معتادان در مراکز تبصره ٢ ماده ۱۶ نگهداری می‌شوند و اگر نیاز به افزایش ظرفیت وجود داشته باشد مقدمات آن را فراهم می‌کنیم.

افشار در ادامه تاکید کرد: به مرکز اخوان واقع در ملارد نیز فاز جدیدی اضافه شده است. برای جبران مسئله کمبود آب آشامیدنی نیز که پیش از این مشکلاتی وجود داشت با مرکز آب این منطقه مشغول رایزنی و حل مسئله هستیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

«نبض» زندگی «معلولان» کُند می‌زند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا،«قانون حمایت از حقوق معلولان» مصوب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.