صفحه اصلی / اسلایدر / مـافیا ی مشاغل سیـار
مـافیا ی  مشاغل  سیـار

طرح ساماندهي مشاغل سيار و بي‌كانون در دستور كار شوراي شهر تهران قرار گرفت

مـافیا ی مشاغل سیـار

مشاغل سيار در تهران آنقدر رشد داشته و توسعه پيدا كرده‌اند كه با عبور از هر كوچه و خياباني مي‌توان نمونه‌هايي از اين دست مشاغل را مشاهده كرد. وضعيت اقتصادي، فرایند و هزينه‌هاي دریافت جواز كسب‌وكار يا هر دليل ديگري كه در اين موضوع دخالت دارد، موجب افزايش مشاغل سيار يا دستفروشي شده است.

شایلی قرائی 

به گزارش کسب و کار نیوز، وانت‌بارهایی که انواع کالاها را بار زده‌اند، ماشین‌هایی که جدیدا در کنار خیابان‌ها قهوه و نسکافه می‌فروشند، ساندویچی‌های سیار، ون‌های فروش کتاب و اغذیه، کفاشی سیار، کلیدسازی سیار و… از همین دسته مشاغل سیار هستند که در کنار دستفروشان هم موجب سد معبر و هم زشتیشهر شده‌اند.
در ترافیکی که از تهران و روزهای شلوغش به یاد داریم، نمی‌توان این حجم از نابه‌سامانی را هم بدان اضافه کرد.
در همین رابطه هفته گذشته با رای اعضای شورای شهر تهران، طرح ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون شهر تهران با قید یک فوریت در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت. حجت نظری، عضو شورای شهر در تشریح دلایل بررسی با قید فوریت این طرح گفت: امروز وانت‌بارهایی در سطح شهر دیده می‌شود که اقدام به خرید و فروش می‌کنند که در بین برخی از آنها مافیا شکل گرفته و گاها شکل‌گیری فساد در آنهادیده می‌شود.
وی ادامه داد: برخی از این وانت‌بارها نیز اصلا موتور ندارند و بار به آنها انتقال داده می‌شود و این وانت‌بارها تنها مانند یک مغازه بارها را می‌فروشند. عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: ازاین‌رو ضرورت دارد هرچه زودتر جلوی این دست فسادها در شهر گرفته شود. نظری ادامه داد: این طرح درباره دستفروشی هم تلاش دارد تا با محوریت حیات شبانه و استفاده از تجربه دیگر کشورها به ساماندهی بپردازد. وی با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم پدیده دستفروشی را از بین ببریم، گفت: می‌توان ساعت فعالیت این پدیده را از روز به شب و زمانی که بسیاری از مغازه‌ها فعالیت ندارند، انتقال داد.
عضو شورای شهر با بیان اینکه تا زمانی که نابه‌سامانی شناسایی نشود، نمی‌توانیم آن را برطرف کنیم، گفت: گاهی در مقابل دستفروشان برخوردهای تند شکل می‌گیرد که اقدامات نامناسبی است.
نظری به وضعیت نامشخص مسئولیت ون‌های فروش کتاب و اغذیه در سطح شهر تهران اشاره کرد و گفت: گاهی اوقات صاحبان این ون‌ها به شورا مراجعه می‌کنند و نمی‌دانند که از چه کسی باید مجوز بگیرند؛ این در حالی است که افراد سودجو به این افراد پیشنهاداتی می‌دهند تا برای فعالیت‌شان مجوز بگیرند. وی گفت: این طرح تلاش دارد تا علاوه بر ساماندهی وضعیت موجود به درآمد پایدار شهری نیز کمک شود.
سید حسن رسولی، عضو شورای شهر تهران در مخالفت با این طرح گفت: قانون نظام صنفی مصوب سال ۹۲ برای هر صاحب کارگاه و محل کسب‌وکار قواعدی را مشخص کرده که یکی از این قواعد اخذ پروانه کسب از اتحادیه مربوط بوده و از این طریق امکان انتظام‌بخشی به امور صنفی را فراهم می‌کند. وی با بیان اینکه این طرح مغایرت آشکار با قانون نظام صنفی کشور دارد، گفت: ورود ما به فوریت به این موضوع ضرورت ندارد، چراکه با تصویب آن، مشاغلی به رسمیت می‌شناسیم که به حقوق سایر اصناف دخالت می‌کنند.
رسولی تاکید کرد: اگر نمی‌توانیم شغلی را انتظام ببخشیم، لااقل نباید آنها را به رسمیت بشناسیم.
سید محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه وجود دستفروشی نشان از ضعفی در نظام اقتصادی دارد، گفت: در تهران ۳۱۱ هزار مغازه داریم که چندین برابر نرم جهانی است و این مغازه‌داران گاها از عدم تامین لازم ابراز نارضایتی دارند. وی ادامه داد: ما قبول داریم که دستفروشان نیز آحاد این جامعه هستند، اما نباید به گونه‌ای عمل کنیم که ۳۱۱ هزار مغازه که موضوعات مختلف قانونی را انجام داده‌اند احساسنارضایتی کنند.

وانت‌بارها و مشاغل سیار خود را از عوارض و مالیات معاف کرده‌اند
محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای اسلامی شهر تهران
دستفروشی در پایتخت و دیگر کلان‌شهرها موجب بروز مشکلات بسیاری شده و مردم و اصناف نارضایتی کامل از این بابت دارند. این پدیده به هر دلیلی که بروز و توسعه یافته، باید ساماندهی شود. وضعیت اقتصادی و موضوع دریافت مجوزها به میان می‌آید که باید با برنامه‌ریزی دقیق و جامع به حل آنها اقدام کرد. این مشاغل سیار و به عنوان مثال وانت‌بارهایی که فروش هر نوع کالایی را انجام می‌دهند جدای از سد معبر و ایجاد مشکلات ترافیکی، امنیت شهر و خیابان را به خطر می‌اندازند که باید ساماندهی آنها در اسرع وقت در دستور کار قرار بگیرد.
مغازه‌داران عوارض و مالیات پرداخت می‌کنند، در حالی که این وانت‌بارها از این مخارج و هزینه‌ها خود را معاف کرده‌اند و کاسبی مغازه‌داران را هم به خطر انداخته‌اند. ضرورت دارد طرح ساماندهی این مشاغل که با خود هزاران مشکل را به همراه آورده‌اند، سریع‌تر اجرایی شود، چراکه این طرح می‌تواند منجر به تامین مسائل امنیتی، اقتصادی، درآمد برای شهرداری و جلوگیری از تخلف شود. باید فکر اساسی برای مشاغل سیار و دستفروشان کرد، چراکه بخش عمده‌ای که درگیر هستند اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر جامعه‌اند و چاره‌ای جز روی آوردن به این مشاغل ندارند. همچنین در اقتصاد جهانی دستفروش جایگاه خاص و تعریف‌شده‌ای دارد و بخشی از اقتصاد غیررسمی از راه دستفروشی است. بنابراین باید هرچه زودتر این طرح به مرحله اجرا دربیاید تا کسی متضرر نشود.
همچنین طرح ساماندهی هم به این اقشار کمک خواهد کرد و هم از آسیب جدی به مغازه‌دارانی که عوارض و مالیات پرداخت می‌کنند، جلوگیری می‌کند. دولت‌ و شهرداری‌ مکلف به ساماندهی دستفروش‌ها هستند نه جمع‌آوری آنها، چراکه برخورد قهری هیچ‌وقت مشکلی را حل نکرده است. این تجربه بارها در کشور ما و در موضوعات مختلف امتحان شده و نتیجه آن مناسب نبوده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.