صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / تلاش اکوادور برای اعطای سمت دیپلماتیک به آسانژ در روسیه
تلاش اکوادور برای اعطای سمت دیپلماتیک به آسانژ در روسیه

رویترز فاش کرد

تلاش اکوادور برای اعطای سمت دیپلماتیک به آسانژ در روسیه

براساس یک سند دولتی اکوادور که به دست خبرگزاری رویترز رسیده اکوادور در سال ۲۰۱۷ میلادی به بنیان‌گذار سایت افشاگر ویکی لیکس یک پست دیپلماتیک در روسیه داد، اما پس از آنکه انگلیس از اعطای معافیت‌ها و امتیازهای دیپلماتیک به وی امتناع کرد، اکوادور این سمت را باطل کرد.

آسانژ

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، این تلاش ناکام نشان می‌دهد که لنین مورنو رییس جمهور اکوادور برای حل مشکل جولیان آسانژ بنیان‌گذار سایت افشاگر ویکی لیکس با مسکو مذاکره داشته است؛ آسانژی که شش سال است در سفارت اکوادور در لندن پنهان شده تا از دستگیرشدن توسط مقامات انگلیسی اجتناب کند.

این مساله در یکی از نامه‌های وزارت امور خارجه اکوادور به  پائولا وینتیمیلا، قانون‌گذار اپوزیسیونی که خواستار اطلاعات درباره تصمیم سال گذشته اکوادور برای اعطای حق شهروندی به آسانژ شده بود، افشا شد.

براساس این نامه نوشته شده به پائولا وینتیمیلا ، اکوادور ۱۹ دسامبر سال گذشته اعطای یک سمت ویژه به جولیان آسانژ را تایید کرده بود تا وی بتواند در سفارت اکوادور در روسیه فعالیت کند.

بر اساس قانون اساسی اکوادور، رئیس‌جمهوری این کشور می‌تواند هم‌پیمانان سیاسی خود را در مسندهایی دیپلماتیک قرار دهد،‌ حتی اگر آن‌ها به‌طور رسمی دیپلمات نباشند. 

براساس این نامه، اما وزارت امور خارجه انگلیس در یادداشتی مورخ ۲۱ دسامبر اعلام کرد که آسانژ را به عنوان یک دیپلمات قبول نمی‌کند و به همین خاطر فکر نمی‌کند که آسانژ از امتیازات و معافیت‌های تحت کنوانسیون وین برخوردار شود.

در این نامه آمده است: به دنبال این یادداشت انگلیس، اکوادور فورا از تصمیم خود در خصوص اعطای یک پست ویژه به جولیان آسانژ منصرف شد.

مقامات انگلیسی گفته‌اند که اگر آسانژ از سفارت اکوادور در لندن خارج شود وی را بازداشت خواهند کرد؛ این بدان معناست که آسانژ باید برای سفر به مسکو به عنوان یک دیپلمات به رسمیت شناخته شود.

این در حالی است که وکلای آسانژ در آمریکا و انگلیس، وب سایت ویکی لیکس و همچنین وزارت خارجه امور خارجه اکوادور در این خصوص هنوز هیچ اظهارنظری نکرده‌اند.

این برنامه برای تبدیل کردن آسانژ به یک دیپلمات اکوادوری سال گذشته علنی شده بود، اما تلاش‌ها برای اعزام وی به مسکو به تازگی علنی شده است.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.