صفحه اصلی / اجتماعی / جامعه و شهری / یک هشتم کشت گلخانه‌ای کشور در پیشوا است /پیشوا بیمارستان ندارد
یک هشتم کشت گلخانه‌ای کشور در پیشوا است /پیشوا بیمارستان ندارد

عضو شورای شهرستان پیشوا:

یک هشتم کشت گلخانه‌ای کشور در پیشوا است /پیشوا بیمارستان ندارد

یکی از اعضای شورای شهرستان پیشوا ضمن اشاره به اینکه یک هشتم کشت گلخانه‌ای کشور در پیشوا صورت می‌گیرد، به پتانسیل‌های کشاورزی این منطقه اشاره کرد و گفت: شهرستان پیشوا همچنین با کمبودهای خدمات بهداشتی، درمانی و رفاهی روبرو ست.

پیشوا

شمس الدین هداوندخانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مشکلات شهرستان پیشوا، افزود: نبود بیمارستان و تخت بیمارستانی مردم شهرستان پیشوا را آزرده کرده است. در حقیقت در این شهرستان یک تخت بیمارستانی هم وجود ندارد؛ البته تعداد محدودی درمانگاه  مستقر و تعدادی هم پزشک در این شهرستان حضور دارند و مطب خصوصی هم هست اما این تعداد درمانگاه پاسخگوی جمعیت شهرستان پیشوا نیست.

وی ادامه داد: در شهرستان پیشوا کمبود نیروی انسانی وجود دارد و حتی برخی ادارات مانند تأمین اجتماعی و…یا شرکت هایی نظیر پخش فرآورده‌های نفتی و.. در این شهرستان مستقر نیستند و باید برای انجام برخی کارها به شهرستان ورامین مراجعه شود.

عضو شورای شهرستان پیشوا در بخش دیگری از صحبت هایش به عدم وجود امکانات فرهنگی، رفاهی و تفریحی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: نبود این امکانات یکی دیگر از مشکلات شهرستان پیشوا است یعنی سرانه‌های این فضاها بسیار پایین است. همچنین در بخش آموزشی نیز سرانه فضاهای آموزشی پایین است به عبارت دیگر برخی مدارس قدیمی هستند و طبیعتا نباید فعالیت کنند چون بسیار خطرناک هستند و برخی دیگر نیز توسط تعدادی از خیرین مدرسه ساز ساخته شده‌اند و چند شیفته کار می‌کنند و در برخی کلاس‌ها تعداد دانش آموزان زیادتر از حد معمول است.

عدم مدیریت مناسب منابع آب و الگوی کشت مناسب

بخشی از مزارع پیشوا از فاضلاب تهران آبیاری می‌شود

هداوندخانی با بیان اینکه عمده درآمد اهالی روستا از کشاورزی و دامداری است، گفت: در این بخش‌ها نیز مشکلاتی وجود دارد یکی از این مشکلات کمبود منابع آب و عدم مدیریت مناسب منابع آب و عدم وجود الگوی کشت مناسب و یکپارچه است. به عبارت دیگر به دلیل همین کمبود آب، بخشی از زمین‌های کشاورزی پیشوا با آب تصفیه فاضلاب تهران آبیاری می‌شوند.

حق آبه کشاورزان پیشوا و ورامین قطع شد

وی ادامه داد: در گذشته برای این مناطق حق آبه وجود داشت که از رودخانه جاجرود تامین می‌شد و به پیشوا و ورامین تخصیص می‌یافت.این حق آبه با تاسیس سد ماملو قطع شد. در حقیقت این سد برای حل مشکلات کشاورزی شهرستان پاکدشت ، پیشوا  و ورامین تاسیس شده بود که متاسفانه برای تامین آب به تهران هدایت شد و این هدف تحقق نیافت.

به گفته این عضو شورای شهرستان پیشوا، اگر الگوی کشت مناسبی متناسب با منطقه تعیین می‌شد و همه براساس آن الگو حرکت می‌کردند ضرر و زیان به کشاورزان نیز کاهش می‌یافت.

وی افزود: یک هشتم کشت گلخانه‌ای کشور در پیشوا است و از این منظر رتبه اول در کل کشور را دارد و با توجه به پتانسیل‌های موجود دراین شهرستان نباید مشکلی در زمینه آب وجود داشته باشد یا باید  شرایط جوری فراهم شود که مشکلی از این نظر وجود نداشته باشد.

هداوند خانی تصریح کرد: آبیاری فضای سبز با آبیاری قطره‌ای و استفاده از تانکر انجام می شود. همچنین شهرداری شهرستان پیشوا از کمبود آب در کشور خبر دارد و در این زمینه رعایت می‌کند؛ البته سرانه فضای سبز در شهرستان کافی نیست زیرا وقتی آب کافی نباشد فضای سبز کافی هم نخواهد بود.

عضو شورای شهرستان پیشوا در ادامه صحبت هایش اظهارکرد: مشکلات بهداشتی، آلودگی سفره‌های زیر زمینی به علت نبود شبکه های جمع آوری فاضلاب و فقدان مرکز  بازیافت زباله‌های شهری و روستایی از معضلات این شهرستان است. در حال حاضر زباله ها را در محلی خارج از شهر دفن می‌کنند در حالی که اگر مرکز بازیافت وجود داشت از آنها درآمد بسیاری کسب می‌شد.

برخی از اراضی پیشوا سند دار نیستند

پایانه فروش محصولات وجود ندارد

وی با اشاره به اینکه بیشتر مزارع در پیشوا مشاع هستند و برخی از اراضی کشاورزی سند دار نیستند، گفت: سند دار نبودن و مشاع بودن باعث می‌شود که اگر اختلافی میان کشاورزان وجود داشته باشد نزاع و درگیری رخ دهد. از طرفی دلالان هم معضل بزرگی در شهرستان هستند، زیرا محصولات کشاورزی را با قیمت بسیار پایین از کشاورز خریداری می‌کنند و با قیمت زیاد به مصرف کننده می‌فروشند و می‌توان گفت سود اصلی نصیب دلالان خواهد شد.

به گفته وی، نبود پایانه فروش  و محلی برای عرضه محصولات کشاورزی و دامی و…باعث خواهد شد که دلالان در این میان سود بیشتری کسب کنند و این امر به ضرر کشاورزان خواهد شد.

هداوندخانی با اشاره به اینکه مسیرهایی انتقال آب به زمین های کشاورزی اکثرا خاکی هستند، گفت: خاکی بودن بخش زیادی از انهار انتقال آب کشاورزی نیز یکی دیگر از مشکلات این شهرستان است و آب‌های هدایت شده به مزارع کشاورزی اکثر از مسیرهای خاکی می‌گذرند و همین امر باعث می‌شود که بخش زیادی از آن جذب زمین شوند در صورتی که اگر پوشش مناسب داشته باشند این آب هدر نمی رود و به صورت کامل به دست کشاورز می‌رسد.

عضو شورای شهرستان پیشوا در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: تخصیص وام کم بهره با باز پرداخت مناسب برای افزایش رقابت پذیری میان کشاورزان و ارائه تسهیلات نیز می‌تواند انگیزه بیشتری برای کشاورزان ایجاد کند که البته این اقدامات نیز انجام نمی‌شود زیرا بانک‌هایی که می‌خواهند تسهیلاتی ارائه دهند از کشاورزان اسناد برای وثیقه دریافت می‌کنند و چون برخی از زمین ها فاقد سند هستند در واقع کشاورزان نمی‌توانند از این مزایا بهره‌مند شوند.

فرسودگی شبکه‌های انتقال آب رسانی

وی در ادامه اذعان کرد: شبکه‌ها و خطوط انتقال آب رسانی بعضا فرسوده و دارای قدمتی بالای ۴۰سال هستند و همین امر باعث می شود که آب زیادی هدر رود و از طرفی هم می‌تواند از لحاظ بهداشتی مشکلاتی را نیز به همراه داشته باشد.

طرح‌های هادی روستایی با کندی اجرا می‌شود

هداوند خانی با بیان اینکه برخی از مسکن‌های روستایی و شهری فرسوده هستند، گفت: طرح‌های هادی و روستایی با روند کندی اجرا می‌شوند. در برخی روستاها حتی طرحهای هادی ۱۰سال پیش اجرا نشده و در حال بازنگری آنها هستند. در حقیقت وقتی طرح هادی در روستا اجرا نشود و روستا توسعه نیابد طبیعتا روستایی به شهر مهاجرت خواهد کرد.

پیشوا به مترو نیاز دارد

عضو شورای شهرستان پیشوا اظهار کرد:پیشوا به شهر خوابگاهی تبدیل شده است که روزها ساکنان آن برای کار به تهران می آیند و شب هنگام باز می گردند. به همین منظور نیاز به مترو احساس می‌شود؛ البته حدود ۱۵سال است که بحث کشیده شدن مترو به این شهرستان مطرح است اما هنوز خبری نیست و افراد برای رسیدن به محل کار خود مجبور به استفاده از وسیله نقیله شخصی هستند که همین امر منجر به ایجاد ترافیک در صبح و هنگام غروب می شود. به عبارت دیگر اگر وسایل حمل و نقل عمومی به اندازه کافی در شهرستان وجود داشته باشد دیگر مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

به جای مدیریت بحران،بحران مدیریت داریم

وی اظهار کرد:جلسات متعددی در زمینه مدیریت بحران برگزار می شود اما آمادگی لازم وجود ندارد.به عبارت دیگر با بحران مدیریت همراه هستیم. چطور برای بحرانی مانند زلزله آماده شویم وقتی بافت فرسوده وجود دارد؟ وقتی بیمارستانی در شهرستان نیست؟ آسیب دیدگان را به کجا منتقل کنیم؟ البته جلسات گذاشته می شود اما «آمادگی» مستلزم وجود امکانات است.

انگیزه‌ای برای سرمایه گذاران در این شهرستان وجود ندارد

عضو شورای شهرستان پیشوا با اشاره به اینکه شهرک صنعتی در این شهرستان وجود دارد که تنها چند واحد آن فعال هستند گفت:سرمایه گذاران انگیزه ای برای سرمایه گذاری در این شهرستان ندارند و باید شرایطی فراهم شود که آنها برای سرمایه گذاری تشویق شوند تا در بخشهای کشاورزی و صنایع تبدیلی در این شهرستان پیشرفتی حاصل شود.

بهتر است اتباع خارجی ساماندهی شوند

هداوندخانی در پایان صحبت هایش به کنترل و نظارت بر اتباع مجاز و غیر مجاز در این شهرستان اشاره کرد و گفت: اتباع بیگانه در فعالیت هایی چون کشاورزی و دامپروری حضور دارند و به عنوان نیروی کار ارزان به حساب می آیند که کارفرمایان علاقه بسیاری به نیروی کار ارزان دارند. در صورتی که اگر این افراد در این مشاغل نباشند بسیاری از جوانان ایرانی به سرکار خواهند رفت و مشکل بیکاری نیز تا حدودی حل خواهد شد. از طرفی گاهی اوقات این افراد تعدادشان در مدارس از دانش آموزان ایرانی بیشتر می شود و در حقیقت فضای آموزشی دانش آموزان ایرانی را می‌گیرند بنابراین نیاز است ساماندهی شوند.

به گزارش کسب و کار نیوز تا سال ۱۳۸۹، پیشوا بخش کوچکی بود که از لحاظ جغرافیایی و تقسیمات کشوری، از توابع شهرستان ورامین به شمار می‌رفت، اما افزایش جمعیت در این منطقه باعث شد تا در سال ۱۳۸۹ با عنایت ویژه مسئولان نظام اسلامی، از بخش به شهرستان ارتقاء یابد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

تعیین قیمت بلیت اتوبوس برای نوروز به‌ تعویق افتاد

به گزارش کسب و کار نیوز، احمد رضا عامری رئیس اتحادیه تعاونی‌های مسافربری گفت: روز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.