صفحه اصلی / سیاسی / مجلس / مراجع دینی با شدت بیشتر بر منابر روحانیون و تریبون‌های مداحان نظارت کنند
مراجع دینی با شدت بیشتر بر منابر روحانیون و تریبون‌های مداحان نظارت کنند

عضو فراکسیون امید:

مراجع دینی با شدت بیشتر بر منابر روحانیون و تریبون‌های مداحان نظارت کنند

یک عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی باتاکید بر لزوم دوری از بهره برداری‌های جناحی و گروهی از مراسم عزاداری‌های ماه محرم گفت: تشخیص منبرو مداحی با دشمنی های انحراف زا و تفرقه برانگیز چندان دشوار نیست؛ انتظار می‌رود دستگاه‌ها و مراجع دینی با شدت بیشتری بر منابر روحانیون و تریبون‌های مداحان نظارت کنند.

ابوالفضل سروش نماینده تهران

ابوالفضل سروش در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه مسائل مربوط به محرم و وقایع کربلا با داشتن مهمترین ممیزهای معرفتی به لحاظ دینی، انسانی، اجتماعی و سیاسی آثار و برکات بسیاری برای اسلام و مسلمین در طول قرن های گذشته به همراه داشته است، گفت: حرکت امام حسین(ع) و یارانشان و در مقابل آن رفتار حکومت ومردم زمان نمونه ای بسیار کامل و تکرار شونده از تظلم خواهی در مقابل حکومت جابر و الگویی مثال زدنی از هدایت مردم تحت لوای احیای دین با پرچم امر به معروف حاکم است.

وی افزود: شناساندن و نگاهداشت این حرکت و این الگوی دینی سیاسی تبدیل به بزرگترین دغدغه تشیع در طول زمان شده که بلافاصله پس از شهادت امام حسین(ع) و یارانشان توسط حضرت سجاد(ع) و حضرت زینب(س) کلید خورد. ائمه پس از حسین(ع) وحتی امام زمان(عج) بزرگداشت و تبلیغ فلسفه و پیام عاشورا را از مهمترین وظایف خود برشمرده و در همین قالب به هدایت شیعیان می‌پرداختند به نحوی که تقریبا کلیه قیام‌ها و مبارزات تشیع پس واقعه کربلا به نام و یاد حسین(ع) و به تاسی از او و یارانش بوده است.

نماینده تهران ادامه داد: باید با توجه به ارزش چنین گنجینه بزرگی به عنوان میراث خون همه ائمه، دقت وافر در حفظ آن و دور نگهداشتنش از انحرافات احتمالی و یا مغفول ماندن پیامش داشته باشیم؛ البته که دو خطر عمده یعنی انحراف در شناساندن و انتقال پیام و یا مغفول و مهجور ماندن بزرگداشت آن فلسفه و فرهنگ عاشورا را تهدید می‌کند.

سروش با بیان اینکه بسیاری از علمای آگاه معاصر و در راس آنها شهید مطهری کوشش فراوانی در تطهیر فرهنگ عاشورایی از انحرافات خرافی و یا اعتقادی داشتند، این دغدغه را به جا دانست و گفت: در این بین متاسفانه در کشورما با داعیه تشیع انواع و اقسام انحرافات در معرفی عاشورا حتی در منابر و بخصوص درمداحی ها و یا حتی در روشنفکری های شیعی با برداشت انحرافی دیده می‌شود و باز متاسفانه کمترین برخورد جدی با این انحرافات از جانب دستگاههای تبلیغ دینی که بخشی در حوزه و بخشی در حکومت قرار دارد، دیده می شود.

به گفته وی دشمنان اسلام و تشیع با تبلیعات منفی و عمدتا بر پایه استفاده استهزا آمیز ازهمین انحرافات اصرار بر مهجور و مغفول ماندن بزرگداشت عاشورا دارند که نمونه های بسیاری از آن در فضاهای مجازی یافت می شود و چه بسا موفقیت هایی نیز کسب کرده اند.

سروش محور سوم تهدیدکننده عاشورا در کنار دو تهدید انحرافات و دشمنی ها را سواستفاده برخی گروه ها و جناح های سیاسی از این گردهمایی بزرگ و بی نظیر انسانی دینی دانست و خاطرنشان کرد: هر سال این گردهمایی بزرگ و بی نظیر فرصتی برای ورود این افراد و گروه ها به مباحث و مجالس محرم و صفر برای بهره برداری های شخصی و محفلی فراهم می کند؛ در چنین شرایطی وظیفه مبلغین آگاه و آموزش یافته و در راس آنها روحانیت معرفی فلسفه و پیام عاشور بدون واهمه از حکومت ها و با آگاهی از انحرافات ذکرشده در سراسر جهان است.

به گفته وی امام حسین(ع) در وهله نخست امر به معروف اُمرا را در دستور کار حرکت خود قرارداد و سپس در این مسیر به روشنگری مردم پرداخت آن هم بدون اینکه سستی به خود ازعدم اقبال آنها و یا حتی بی وفایی آنان راه دهد.حال سوال اینجاست که چه تعداد از علما و مبلیغین و بزرگان دین امروز بر چنین سیره ای عمل می‌کنند؟

سروش با تاکید بر اینکه وظیفه تشیع و شیعیان به وظایف مبلغین ختم نمی شود، توضیح داد: باید آحاد مردم با مطالعه متون و اخبار صحیح و با افزایش آگاهی‌های خود بر حفظ واقعیات حرکت امام حسین(ع) و دفاع در مقابل نفوذ خرافات و انحرافات تاکید کنند، به نظر نمی‌رسد تشخیص منبر، مداحی و یا دشمنی های انحراف زا و تفرقه برانگیز چندان دشوار باشد. امروز امکانات مطالعه و دسترسی به اطلاعات بسیار ساده تر از گذشته شده اما نکته مهم این است که دستگاه های تبلیغات دینی منابع صحیح را به هردو زبان تخصصی و عامیانه در اختیار مبلغین و آحاد مردم گذاشته و فیلتر دقیقی بر مسیر انتشارات عاشورایی قرار دهند. دستگاه‌ها و مراجع دینی باید با شدت بیشتری بر منابر روحانیون و تریبون‌های مداحان نظارت کنند و به هیچ وجه کیفیت را فدای کمیت نکنند.

وی با تاکید بر لزوم برخورد با تفرقه انگیزان سیاسی گفت: باید بدون تعارف با تفرقه انگیزان سیاسی و سواستفاده گران محفلی چه روحانی مشهور و چه به ظاهر مداح محبوبی در هر لباس و با هر سابقه ای برخورد شده و تریبون ها از آنها گرفته شود، ما به قدر کافی از خودی ها و افراد داخل دین و انقلاب ضربه خورده ایم، حداقل بتوانیم تعارفات را در امر خطیر عاشورا به عنوان ستون فقرات شیعه کنار بگذاریم.

نماینده تهران ابراز امیدورای کرد که در اسرع وقت مجموعه ای علمی از درون حوزه که متاسی از روش بزرگانی چون شهید مطهری هستند، شجاعانه و بدون واهمه به تطهیر چهره عاشورا از انحرافات موظف شده و رهبر انقلاب نیز از امکانات در اختیار خود برای حمایت از این مجموعه علمی استفاده کنند.

سروش در توضیح نقش سازمان‌های تبلیغی حکومتی گفت: این سازمان‌ها باید حرکات تفرقه افکنانه و یا هجمه های دشمنان برای حذف عاشورا و کم رنگ‌ کردن آن را شناسایی کنند؛ به هوش باشیم که اگر دیر اقدام کنیم عاشورا توسط منحرفین مصادره شده و یا توسط دشمنان برچیده می‌شود. در هیچ زمانی به اندازه امروز تشیع و شیعه در بوته آزمایش قرار نگرفته و موظف به هوشیاری نبوده است.

وی در پایان اظهار کرد : مجلس نیز در صورت نیاز با تصویب قوانین مرتبط به تبلیغات دینی و بخصوص عاشورایی می تواند به مبادی تصمیم گیر کمک کند درهمین راستا ایجاد کارگروه مشترکی با مدیریت حوزه می تواند اولین گام مجلس باشد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افزایش حقوق ۴ گروه شغلی در سال آتی/هزینه آب، برق و گاز مدارس رایگان می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.