صفحه اصلی / دسته بندی نشده / اراضی کشاورزی گیلان مورد تهدید تغییرکاربری و آلودگی زیست محیطی
اراضی کشاورزی گیلان مورد تهدید تغییرکاربری و آلودگی زیست محیطی

اراضی کشاورزی گیلان مورد تهدید تغییرکاربری و آلودگی زیست محیطی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: از مردم و مسئولان تقاضا دارم که همه دست به دست یکدیگر بدهیم و نگذاریم زمین‌های کشاورزی گیلان درگیر آلودگی زیست‌محیطی شده و یا تغییر کاربری پیدا کنند.

اراضی کشاورزی

به گزارش کسب و کار نیوز، «علیرضا شعبان‌نژاد» با بیان این‌که در استان گیلان سه مسیر از جمله منطقه آزاد انزلی، بندر انزلی و بندر آستارا برای واردات و صادرات وجود دارد که اخیرا راه آهن آستارا- آستارا که گیلان را به کشور آذربایجان متصل می کند نیز اضافه شده است، گفت: از این مسیرها حجم بسیار زیادی واردات و صادرات صورت می‌گیرد. پیش از صادرات در قرنطینه‌هایی که داریم نظارت بسیار شدیدی بر محصولات صادراتی اعمال می‌کنیم و به‌منظور تسریع در کار، بخش خصوصی را نیز مشارکت داده‌ایم و هم‌اکنون مرحله‌ای که طی چند روز طی می‌شد در عرض چند ساعت قابل انجام است.

وی افزود: در پی سرعت بخشیدن به صادرات، بسیاری از تجار دیگر استان ها مسیر صادرات خود را تغییر داده‌اند و از طریق گیلان اقدام می‌کنند.

شعبان‌نژاد ادامه داد: به طور کلی، صادرات محصولات کشاورزی گیلان از نظر وزنی و ارزش ریالی روند رو به رشدی را طی می‌کند.

وی در خصوص وضعیت تولید و بازار مرغ گیلان گفت: سالانه حدود ۱۶۰ هزار تن گوشت مرغ معادل ۵ درصد تولید کشور از طریق گیلان تأمین می‌شود و ۲۵ درصد از تولید جوجه و مرغ مادر نیز در این استان صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاروزی گیلان افزود: مهم‌ترین بازار هدف خارجی ما در زمینه گوشت مرغ، کشور روسیه است اما از آنجایی‌که طبق مقررات جهانی پس از شیوع آنفلوانزای مرغی تا مدتی صادرات با محدودیت مواجه می‌شود، صادرات ما کاهش پیدا کرد ولی اکنون در نزدیکی پایان دوره محدودیت ایجاد شده هستیم.

شعبان‌نژاد تصریح کرد: در گیلان طی سال‌های اخیر برای توسعه بخش صادرات، سردخانه‌هایی با ظرفیت بیش از ۲۰۰ هزار تن ایجاد کردیم و بیش از ۱۰۰ هزار تن نیز در دست احداث است.

وی در خصوص بیمه محصولات کشاروزی استان با اشاره به این‌که در زمینه محصولات کشاورزی هنوز بیمه اجباری نداریم و کشاورز باید داوطلبانه اقدام کند، خاطرنشان کرد: بیمه بخش کشاورزی از جمله بیمه‌های زیان‌ده است و ۷۰ درصد خسارت را دولت از ردیف‌های اعتباری خودش پرداخت می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان ادامه داد: کشور ما از جمله کشورهایی است که سالانه حوادث طبیعی بسیاری در آن رخ می‌دهد و طبیعتاً کشاورزی نیز دچار خسارت‌های زیادی می‌شود. بیمه اگر در سایر زمینه‌ها لازم محسوب می‌شود، در کشاورزی واجب است و ما همواره به کشاورزان توصیه می کنیم که از این خدمت استفاده کنند.

شعبان‌نژاد در خصوص برنامه جهاد کشاورزی گیلان برای یکسال آینده  گفت: علاوه‌بر سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور که به‌عنوان یک سند بالادستی مطرح است، برنامه ۵ ساله‌ای داریم که برای آن برش یکساله تدوین کرده‌ایم. علت تهیه برش یکساله نیز این است که با توجه به محدودیت‌ها و ظرفیت‌های جدیدی که ایجاد می‌شود بتوانیم برنامه را به روز کنیم.

وی افزود: اعتقاد دارم که اگر بخواهیم کار کنیم پول هست و تنها باید برنامه داشته باشیم و برای جذب اعتبار همت کنیم و به هیچ وجه اهداف دست نیافتنی ترسیم نمی‌کنیم. هدف ما برنامه‌ریزی واقع‌گرایانه بر اساس ظرفیت‌های موجود است که با رشد کمی و کیفی نسبت به برنامه سال‌های گذشته همراه باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد:از مردم و مسئولان تقاضا دارم که همه دست به دست یکدیگر بدهیم و نگذاریم زمین‌های کشاورزی گیلان درگیر آلودگی زیست‌محیطی شده و یا تغییر کاربری پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: باور کنیم که ۳۶ میلیون مسافر در سال برای تماشای ویلاهای لوکس و آنچنانی به این استان نمی‌آیند و اگر مزارع استان نابود شوند چیزی جز بیابان برای ما نمی‌ماند.

شعبان‌نژاد یادآور شد: ۱۵ گشت نظارت بر اراضی کشاورزی در گیلان داریم و انتظار می‌رود که مردم نسبت به تغییر کاربری اراضی کشاورزی حساسیت نشان داده و تخلفاتی که مشاهده می‌کنند را از طریق سامانه ۱۳۱ گزارش دهند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

چطور از دیجی‌کالا ارزان‌ترین کالاها را بخریم؟

به گزارش کسب و کار نیوز، وقتی دنبال یک کالا می‌گردید و نامش را در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.