محسن غفوریان در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت نیروی انسانی در مدارس استثنایی با توجه به شروع سال تحصیلی اظهار کرد: کمبود نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش به عنوان یک موضوع اصلی مطرح است و همکاران ما در حال پیگیری هستند از طریق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و اخذ ردیفهای استخدامی بخشی از کمبودها را جبران کنند.
وی افززود: سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز از این قاعده مستثنی نیست. به جد به دنبال تامین نیرو از طریق فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان و آزمونهای استخدامی هستیم و رایزنیهایی با سازمان امور استخدامی در دست انجام داریم و امیدواریم در آینده کمک کننده باشد.
معاون برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه اخیرا بالغ بر ۱۶۰ نفر از معلمان در کشور در سه قطب کردستان، فارس و گلستان با همکاری دفتر همکاریهای بینالمللی وزارتخانه در دورههایی موسوم به «آموزش معلمان چند مهارتی» شرکت کردند گفت: هدف ما این است که معلمان را آموزش دهیم تا بتوانند با گروههای مختلف معلولیت کار کنند و متخصص بشوند. این آموزشها باعث میشود کمی از فشار روی ما در زمینه کمبود نیروی متخصص در بخشهای مختلف کاسته شود.
غفوریان افزود: همچنین از نیروهای بازنشسته که سرمایههای ما هستند و تجارب بسیار خوبی دارند برابر ضوابط وزارتخانه به صورت پاره وقت استفاده میکنیم و پیگیر مجوز هستیم. هر ساله حدود ۶۰۰ نفر بازنشسته میشوند و بسیار مشتاق هستیم همکارانی که تمایل دارند سنوات بیشتری را طبق قانون، استمرار خدمت دهند.
وی افزود: سیاست فراگیرسازی را نیز در مدارس عادی اجرا میکنیم که توسعه آن نیاز به نیرو دارد. آموزش معلمان مدارس عادی در بهبود این طرح بسیار مهم است و اگر بتوانیم در پنج ساله آینده تعداد زیادی از معلمان مدارس عادی را تحتپوشش قرار بدهیم تا شیوههای آموزش و کار کردن با دانش آموزان با نیازهای ویژه را فرا بگیرند و بهتر خدمات بدهند، میتواند تاثیر خوبی به دنبال داشته باشد.
معاون برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه به نظر میرسد ورودیهای جدید دانشگاه فرهنگیان نتواند نیاز ما را در سال جاری تامین کند گفت: دوسال قبل ۷۳ هزار نفر و سال قبل ۷۵ هزار دانش آموز در مدارس استثنایی داشتیم که نشان دهنده افزایش شمار دانش آموزان با نیازهای ویژه نیست بلکه حاکی از افزایش شناسایی آنها در طرحهای غربالگری است. از سوی دیگر برنامههای حمایتی چون طرح ایاب و ذهاب و خرید خدمات آموزشی موجب افزایش اعتماد والدین شده است.
غفوریان در پایان ضمن ابراز امیدواری از شروع یک مهر خوب گفت: اکنون کتابهای دانشآموزان توزیع شده است و ۶۰۰ هزار جلد کتاب را برای مدارس کل کشور تالیف، آماده سازی و چاپ کردیم که اول مهر به دست بچهها میرسد.
انتهای پیام