صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / امضای توافق نظامی میان دو کره
امضای توافق نظامی میان دو کره

امضای توافق نظامی میان دو کره

کره‌شمالی و کره‌جنوبی در پی برگزاری نشستی در پیونگ‌یانگ، توافقی را در حوزه دفاعی و نظامی به امضا رسانده و بیانیه مشترکی منتشر کردند.

image.png

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، رهبران کره‌شمالی و کره‌جنوبی توافق مشترکی را به دنبال نشست مشترک خود در پیونگ‌یانگ به امضا رساندند. همچنین توافقی در حوزه دفاعی در حضور رهبران دو کشور به امضای سونگ یونگ-مو، وزیر دفاع کره‌جنوبی و نو کوانگ چول، وزیر دفاع نیروهای مسلح خلق کره‌شمالی رسید.  

بر اساس بیانیه مشترک این رهبران، کره‌شمالی تصمیم گرفته که به صورت کامل محل آزمایش راکتی خودش در تونچخان-نی را امحا کرده و به ناظران بین‌المللی اجازه بازدید دهد. در این بیانیه همچنین آمده است، کره‌شمالی قصد دارد رآکتور هسته‌ای خودش در یونبیون را در چارچوب توافق‌ها با ایالات متحده آمریکا برچیند.

پس از این نشست، رهبر کره‌شمالی قول داد در آینده نزدیک به سئول برود. او همچنین گفت، دو کشور توافق دارند روی خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره همکاری کنند. در همین حال، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی تأکید کرد، سئول و پیونگ‌یانگ توافق دارند تا تهدید جنگ در این شبه جزیره را از میان بردارند.

بر اساس بیانیه مذکور، همکاری در زمینه اتصال جاده‌ای و راه‌آهنی میان دو کشور پیش از پایان سال جاری میلادی آغاز خواهد شد. سئول و پیونگ‌یانگ همچنین توافق کردند تیمی مشترک به بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ اعزام کرده و برای میزبانی بازی‌های ۲۰۳۲ درخواست مشترکی ارائه کنند.  

نشست روز چهارشنبه رهبران دو کره به صورت رو در رو در محل پذیرایی از میهمانان افتخاری پیونگ‌یانگ برگزار شد. همراهان دو طرف تا پایان گفت‌وگوی این رهبران در محل انتظار باقی ماندند.

این دو کشور همچنین روی توقف رزمایش‌های توپخانه‌ای تمام‌عیار و پروازهای نظامی در نزدیکی خط علامت‌گذاری توافق کردند. آنها همچنین توافق کردند نظامیانشان را از منطقه غیرنظامی‌شده خارج کرده و پرسنل حاضر در روستای صلح پانمونجوم را خلع سلاح کنند. دو کره همچنین برای ایجاد منطقه ۸۰ کیلومتری آزاد از رزمایش‌های نظامی در دریای زرد توافق کردند.  

پیشتر یک سخنگوی دولت سئول تأکید کرد، کره‌شمالی و کره‌جنوبی قصد دارند توافقی نظامی به امضا برسانند و بیانیه مشترکی صادر کنند. مون جائه-این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی برای سفری سه روزی به پیونگ‌یانگ رفته است. این اولین سفر رهبر کره‌جنوبی به پیونگ‌یانگ در ۱۱ سال گذشته است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.