صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / حمایت ۹۰ درصدی کانون ثبت پتنت از اختراعات/پشتیبانی از شرکت‌های دانش‌بنیان در تجاری‌سازی

در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد

حمایت ۹۰ درصدی کانون ثبت پتنت از اختراعات/پشتیبانی از شرکت‌های دانش‌بنیان در تجاری‌سازی

کانون ثبت پتنت ایران علاوه بر حمایت 90 درصدی از ثبت بین‌المللی اختراعات از شرکت‌های دانش‌بنیان تا زمان تجاری‌سازی اختراعات آنها پشتیبانی می‌کند.

ثبت اختراعات

به گزارش کسب و کار نیوز گواهی ثبت اختراع یا پتنت را سندی دانست که انحصار تودیع یک فناوری در قالب اختراع را به ثبت می‌رساند، افزود: در هر کشور قوانین مربوط به پتنت متفاوت است و بر اساس آن سازمان مربوط اقدام به اعطای گواهی ثبت پتنت می‌کند.

وی با اشاره به ۳ شرط اصلی ثبت یک اختراع، خاطر نشان کرد: کاربرد صنعتی یا سودمندی، دارای نوآوری و ابتکاری بودن از شروط اصلی برای ثبت پتنت است که در سیستم ثبت اختراع کشورها مورد بررسی قرار می‌گیرند.

برنایی با اشاره به پتنت و منبع درآمدها، خاطر نشان کرد: شرکت‌ها دارایی‌های فکری و دستاوردهای فنی خود را در قالب پتنت حفاظت می‌کنند که معمولا منابع کسب درآمد زیادی برای مخترعان نیز هستند، اما در کشور ایران بنابر ضعف حمایت توسط قانون و دادگاه‌ها، پتنت‌ها جایگاه مناسبی ندارند.  

وی کانون ثبت پتنت را یک نهاد دولتی زیر مجموعه معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری دانست که با هدف کمک به تجاری‌سازی فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان از سال ۸۴  شکل گرفت و ادامه داد: بر این اساس تا ۹۵ درصد از اختراعات حمایت می‌کند. زمانی که فردی خواهان تجارت جهانی در کشورهای مختلف درحوزه‌های صادرات و محصولات دانش بنیان و فناوری باشد، داشتن پتنت یک امتیاز است که ثابت می‌کند این تکنولوژی متعلق به چه فردی است، پتنت‌ها یکی از پایه‌های اساسی فروش محصول در بازار هستند.

این کارشناس کانون ثبت پتنت اظهار کرد: اختراع از  ابتدا  تا تایید شدن زیر نظر کانون پتنت ایران قرار دارد و هدف حمایت و کمک به تجاری‌سازی فناوری در ایران است و برخی از محصولاتی که در کشور نرخ جذب پایین‌تری دارند، در کشورهای دیگر مشتریان خود را جذب می‌کنند. 

برنایی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در ثبت علائم تجاری را عاملی مهم در برندسازی شرکت‌ها دانست و گفت: اهمیت علائم تجاری وقتی مشخص می‌شود که مشتریان برای به دست آوردن کالا یا خدمات تحت یک علامت تجاری خاص، هزینه بیشتری پرداخت کنند. کانون، هزینههای ثبت علائم تجاری در خارج از کشور را به میزان ۷۰ درصد مورد حمایت قرار می‌دهد.

وی با اشاره به میزان حمایت این کانون از ثبت اختراعات، یادآور شد: ۹۰ درصد از کل هزینه‌های ثبت اختراع فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان را کانون مورد حمایت قرار می‌دهد و علاوه بر این کل این فرآیند از ابتدا تا انتها با نظارت و پیگیری کانون انجام می‌شود. البته این اختراعات بعد از حمایت رها نمی‌شوند، بلکه در ادامه چرخه تجاری‌سازی، فرایند خرید و فروش این اختراعات نیز از جمله فعالیت‌های دیگر است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.