صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / عبدالله: بستن دفاتر کمیسیون به شفافیت انتخابات کمکی نمی‌کند

عبدالله: بستن دفاتر کمیسیون به شفافیت انتخابات کمکی نمی‌کند

در پی جدال تازه کمیسیون انتخابات و احزاب افغانستان، رئیس اجرایی دولت کابل تصریح کرد که بستن دفاتر کمیسیون هیچ کمکی به شفافیت انتخابات نمی‌کند.

به گزارش کسب و کار نیوز، عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان که در نشست شورای وزیران سخن می‌گفت، از کمیسیون انتخابات خواست تا با نهادهای جامعه مدنی و احزاب درباره برگزاری انتخابات به طور شفاف مشورت و تعامل کرده، خواسته‌های معقول‌ را بشنود و عملی سازد.

رئیس اجرایی افغانستان افزود: بستن دفترهای انتخاباتی به هر دلیلی کار درست نیست و هیچ تأثیر مثبتی در روند انتخابات ندارد. همه خواستار برگزاری انتخابات شفاف هستیم.

نهادهای ناظر انتخابات از سازمان ملل متحد خواسته‌اند برای حل معضل انتخابات در افغانستان اقدام کند.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان هشدار داده است که اگر دفاتر این کمیسیون در ولایت‌های قندهار و بلخ دوباره باز نشود، امکان دارد برگزاری انتخابات پارلمانی در این ولایت‌ها به تأخیر افتد.

حامیان ائتلاف بزرگ ملی افغانستان با انتقاد از عدم شفافیت روند انتخابات، در اقدام اخیر خود دفاتر کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت‌های قندهار و بلخ را بستند.

عبدالعزیز ابراهیمی، سخنگوی کمیسیون انتخابات به بی‌بی‌سی گفته است که این کمیسیون همراه با نهادهای امنیتی در تلاش است تا هرچه زودتر دفاتر ولایتی کمیسیون در این دو ولایت دوباره باز شوند.

ابراهیمی افزود، در صورتی‌ که این دفاتر باز نشوند، بر اساس ماده ۱۰۴ قانون انتخابات عمل خواهد شد. این ماده قانونی می‌گوید در صورت ناامنی، برگزاری انتخابات چهار ماه به تعویق می‌افتد.

این سخنگوی کمیسیون انتخابات افزود، اگر ثابت شود که نامزدهای انتخاباتی در بسته‌ شدن دفاتر ولایتی کمیسیون دست دارند، کمیسیون بر اساس قانون حتی تا حذف نامزدها تصمیم خواهد گرفت.

قرار است انتخابات پارلمانی افغانستان ۲۸ مهر برگزار شود. گفته شده است که بیش از ۹ میلیون رأی‌دهنده برای شرکت در این انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.