صفحه اصلی / استان ها / سمنان / “سنگ‌زنی” برای عزاداری امام حسین(ع) +عکس
“سنگ‌زنی” برای عزاداری امام حسین(ع) +عکس

“سنگ‌زنی” برای عزاداری امام حسین(ع) +عکس

یکی از اهالی و میانداران هیئت‌های عزاداری سنگ‌زنی روستای اعلاء سمنان از آیین ثبت‌ملی شده "سنگ‌زنی" به عنوان یکی از قدیمی‌ترین آیین‌های عزاداری در منطقه نام برد که در این روستای تاریخی حفظ شده است.

سنگ زنی

یزدان قربانی در گفت‌وگو ایسنا با بیان اینکه این آیین ریشه در یک واقعه تاریخی در سال ۶۱ هجری و واقعه کربلا دارد اظهار کرد: مردم روستای اعلاء هر ساله این آیین را با شور و حال بسیار بالا برگزار می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه این آیین سوگواری به ثبت ملی رسیده تصریح کرد: با معرفی بیشتر این آیین هر ساله شاهد حضور افراد بیشتری در این آیین عزاداری در روستای اعلاء هستیم. سنگ‌زنی(سنج زنی)، یکی از سنت‌های قدیمی مردم روستای اعلاء در استان سمنان است که در ماه محرم در این روستا با شور و حرارت بالایی برگزار می‌شود. در این آیین سوگواری اباعبدالله‌الحسین(ع)، عزاداران با در دست گرفتن دو چوب به اندازه کف دست، همگام و هم‌نوا با آوای نوحه، آنها را به هم می‌کوبند.

وی ادامه داد: عزاداران به جای سینه‌زدن، دو چوب یا سنگ موجود در دستان خود را در حالت تک ضرب و سه ضرب بر هم می‌زنند.

میاندار هیئت‌های عزاداری سنگ‌زنی روستای اعلاء ادامه داد: آیین سنگ‌زنی، حکایت سوگواری و عزاداری قوم بنی‌اسد است که پس از واقعه روز عاشورا به کربلا می‌رسند و وقتی با پیکرهای بی‌سر و پاره پاره امام حسین(ع) و یاران‌شان مواجه می‌شوند به نشانه عزاداری سنگ‌هایی را بر می‌دارند و به سر و صورت خود می‌زنند. آیین سنگ‌زنی روستای اعلاء چند سال پیش توسط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ثبت ملی رسیده است .

وی افزود: علم‌گردانی، نخل گردانی، تعزیه خوانی حضرت امام حسین(ع)، تعزیه خوانی حضرت ابوالفضل(ع)، علی اکبر(ع)، مسلم، طفلان مسلم، قاسم و…، خیمه‌سوزان در روز عاشورا، تعزیه‌خوانی بازار شام و… از جمله آیین‌های سنتی و قدیمی در روستای تاریخی اعلاء سمنان در ماه محرم است.

به گزارش کسب و کار نیوز در منابع تاریخی از قوم بنی‌اسد به‌عنوان قومی یاد شده که پیکرهای مطهر شهدای کربلا را به خاک سپرده‌اند. شماری از مدان این قوم در رکاب امام حسین(ع) به شهادت می‌رسند شماری در سوی دیگر میدان بودند و شماری نیز اعلام بی‌طرفی کردند. گفته می‌شود این قوم در ارتباط با قیام امام حسین(ع) به سه دسته مخالف، موافق و بی طرف تقسیم شدند. از سران موافق بنی اسد حبیب بن مظاهر، مسلم بن عوسجه، قیس بن مسهر صیداوی است. از مشهور ترین سران مخالف، حرمله بن کاهل اسدی است که طفل شیر خوار امام را به شهادت رساند. افراد بی‌طرف در غاضریه کنار نهر علقمه سکونت داشتند و تا آخر بی‌طرفی خود را حفظ کردند.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سپهبد قاسم سلیمانی

لغو همه کنسرت‌های موسیقی در سمنان تا ۲۵ بهمن

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.